User avatar
Ooiman
Topic Author
Posts: 31
Joined: Tue 20 Jun 2017, 14:08
Location: Göteborg
Contact:

Zonäventyr: Dr Franks Experiment

Sat 23 Jan 2021, 14:17

En zonexpedition jag spelade med min grupp förra året ledde dem till ett gammalt hospital fullt av zongastar, vanartade mutanter och en speciell biokirurg.

BAKGRUND
Arken är i starkt behov av läkemedel från forntiden. Ett bit från Arken finns en ruin där zonstrykare sett zongastar patrullera. De få som vågat sig in har inte återvänt. Men läget är desperat, så en av bossarna skickar iväg en patrull i hopp om att ett botemedel mot den rådande epidemin i Arken finns där.

SITUATIONEN
Dr. Frank, en överlevande forskare som studerat mutanter från Zonen, håller till i ruinen. Hans enda begär är att experimentera med mutanters krafter och skapa starka hybridmutanter som inte behöver lida av att mutationerna i deras kroppar sakta bryter ner dem. I hospitalet har han tillgång till begränsad utrustning som förvisso underlättar hans arbete, men hans experiment är långt ifrån säkra eller perfekta. För en tid sedan gjorde han en deal med ett gäng zongastar som kom för att plundra stället: de tillfångatar de mutanter som kommer i närheten och ger dem till honom, i utbyte mot att de själva får bo där så länge de inte stör Frank i något arbete. Dr. Frank har en rad misslyckade experiment liggandes runtom hospitalet, men i sitt privata labb förvarar han sin senaste (och mest koncentrerade) uppfinning: en genmanipulerande vätska som, om en mutant dricker, kan återställa permanenta trauma men som även riskerar att radera mutationer.

HÄNDELSER
  • I entrén till ruinen möts RP av en makaber syn. En kropp hänger uppspikad på en vägg omringad av symboler och målningar. Ännu mer anmärkningsvärt är att kroppen har dubbelt så många armar och ben än vad de flesta skulle anse vara normalt. RP som lyckas med att Förstå Sig På kan konstatera att kroppsdelarna har satts fast på kroppen i efterhand. I rummet finns även högar av skrot som Zongastarna släpat med sig tillbaka från räder och attacker.
  • I ett av de många rum som finns på entréplan finns en fallucka. En olycklig RP kan ramla ner och hamna i källaren. Detta uppmärksammas av zongastar som befinner sig i källaren, och springer genast dit för att se vad som ramlat ner. I källaren är det näst intill kolsvart, men det hindrar inte zongastarna från att försöka attackera. Blir det strid och en SLP (ej zongast) blir bruten försöker zongastarna att släpa med sig denne.
  • I källaren finns ett bårhus som skiljer sig från resten av ruinen: här inne finns det elektricitet (tack vare en generator, oåtkomlig av RP). Här hittar RP ett antal kroppar i varierande skick. På ett bord ligger en människa i gul overall, som har en slumpad artefakt på sig (i mitt spel var det en ledtråd till Eden). Plötsligt slår dörren till rummet igen och det börjar snabbt bli kallt. Ett meddelande spelas upp över en knackig högtalare: "Bårhus C låst. Initierar Kryoprotokoll. Sänker rumstemperatur".

    Sätt att klara sig utan att bli nerkyld
    • Slå upp dörren (skyddsvärde 7)
    • Tillfälligt gömma sig i en av likboxarna
    • Ta sig ut genom lufttrumma (Fly)
    • Hålla värmen uppe med hjälp av mutationer
    Efter fem rundor måste alla slå ett slag för att kämpa på (misslyckat slag = RP blir Nedkyld). Dörren öppnas efter sju rundor. En annan röst (Dr. Frank) säger "Imponerande. Jag väntar på er, mutanter."
  • På andra våningen hittas fler mutanter och människor som någon experimenterat på. I ett rum kan RP hitta en bekant SLP död.
  • En humaniod, tillsynes ett litet barn, sitter och gråter i en korridor. Om RP kommer närmare ser de att dess ansikte är grovt ärrat, och om RP har vapen dragna kommer den skrika ett öronbedövande ljud och sedan springa iväg. Är de obeväpnade eller stoppar undan sina vapen kommer barnet springa fram och omfamna en RP. Barnet kan be RP följa med, han ska hjälpa dem leta efter det som de söker.
  • I en stor sal hittar de Dr. Frank, på säkert avstånd bakom ett skyddsglas. Han förklarar kort att RP kommer att testas. Han skickar ut ett gäng mutanter som han har experimenterat på och, utan att berätta i detalj, aktiverar samtidigt en gasfälla.

    Attackerande mutanter
    4 STY, 4 KYL, 3 SKP, 3 KNS
    Två slumpade mutationer, 4 MP

    Gasen ger alla i rummet 1 MP per runda
    Alla RP och SLP som inte spenderar minst en MP per runda tar en valfri trauma.
    (Gasen kontrolleras av Dr. Frank som kan starta och stänga av den när han vill)
  • När striden är över, eller RP på något sätt kommer åt Dr. Frank, säger han att RP gör bäst i att behålla honom levande. Han påstår sig kunna framställa ett instabil men fungerande läkemedel som gör att mutanternas kroppar samexisterar med deras krafter. Risken med att ta det är att mutationer kan försvinna. Detta läkemedel tar lång tid att tillverka och att det just nu bara finns ett (eller T6, om SL vill) kvar. Om RP har kommit till ruinen för att söka efter forntida botemedel eller annat relevant, är det upp till SL om Dr. Frank kan hjälpa dem (mot att de inte dödar honom, såklart).

    Dr. Frank
    STY 2 KYL 3 SKP 5 KNS 4
    Vårda 3 Manipulera 2 Förstå Sig På 2 Fly 1
    Icke-muterad
Dr. Franks läkemedel
När detta tas, slår RP en T6. På alla andra slag utom 1, återfår en mutant som tagit någon form av permanent trauma en poäng i denna (kan aldrig öka grundvärde). En mutant utan permanent trauma som tar läkemedlet får en tillfällig boost och får öka ett grundvärde i ett dygn.
Slår RP med permanent trauma (och minst två mutationer!) en 1:a, återfår han ett permanent trauma men blir av med en slumpad mutation för gott.
Om en RP utan permanent trauma och bara en mutation slår en 1:a, inträffar en oväntad reaktion av läkemedlet. Slå ytterligare en T6. Vid en 1:a förlorar RP sin nuvarande mutation och utvecklar en ny. Alla andra slag resulterar i en tillfälligt reducerad MP-pool: RP kan inte ha mer än 5 sparade MP i 2T6 dygn. Efter tidsperioden är över släpper effekten.
Dr. Frank har inte läkemedlet på sig, det är inlåst och gömt. Om RP dödar honom och sen letar kommer de inte att få tag på det.
I live for misfires.
 
HampusA
Posts: 9
Joined: Mon 19 Mar 2018, 12:12

Re: Zonäventyr: Dr Franks Experiment

Wed 30 Nov 2022, 17:16

Gillas starkt! Småzonäventyr likt detta är perfekta att kasta in lite när som helst.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests