Forse
Topic Author
Posts: 13
Joined: Tue 25 Mar 2014, 05:48

Ordning på modulerna?

Mon 13 May 2019, 23:06

För en SL ny till Mutant, vilken ordning skulle ni rekommendera att vi spelar oss igenom de zonkonpendier och kampanjer som finns? Finns en kronologisk ordning de olika äventyren sker i? Eller är det fritt fram att börja där man vill?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Ordning på modulerna?

Tue 14 May 2019, 00:12

Det är väl självklart upp till varje enskild SL men det finns visa händelseförlopp och händelser som ibland kan kanske spoila. Då framför allt vad gäller kampanjerna.

Men om ska få lite struktur på det. Det är inga problem med att spela en ZK i en viss senare men det kan uppstå problem om man kör en ZK i en viss kategori tidigare. T.ex. så måste (bör) man ha spelat klart Genlab Alfa innan man kör Dö, köttätare, dö men det är inga problem att köra dödsklotets hemlighet i efter Genlab Alfa. Det spelar ingen som helst roll i vilken ordning man spelar de olika specialsektorerna inom en viss kategori.

Kampanj Mutant: År Noll - Vägen till Eden.
* De särskilda sektorer som finns i kampanjboken.
* ZK1 (Dödsklotets hemlighet).
* ZK2 (I reptilfolkets spår).
* ZK3 (Det döda blå) - Detta utspelar sig i havet så om man ska spela dessa så bör då arken inte vara för långt ifrån ett hav).

Kampanj Mutant: Genlab Alfa - Flykten från Paradiset.

Kampanj Mutant: År Noll (+Genlab Alfa): fortsättning.
* Startboxens specialsektorer. De förenar mutanter med djur.
* ZK4 (Dö, köttätare, dö).
* ZK5 (Hotell Imperator).

Kampanj Mutant: Maskinarium - Anden i Maskinen.
* ZK6 (Det eviga kriget: specialsektor - Norrviken Nandeep 23)

Kampanj Mutant: År Noll (+Genlab Alfa +Maskinerium): fortsättning
* ZK6 (Det eviga kriget: de tre andra specialsektorerna i häftet).

Kampanj Mutant: Elysium - Katastrofens väktare.

Kampanj Mutant: År Noll (+Genlab Alfa +Maskinerium +Elysium): fortsättning
* Mutant: År Noll - Den grå döden.
* Mutant: År Noll - Det sista motståndet.

Kampanj Mutant; Ad Astra (ej utgivit ännu).
- Utspelar sig rent tekniskt i samma värld som År Noll (?) men är en egen historia som med all säkerhet (men vad vet jag) inte direkt kan kopplas till en fortsättningskampanj.

Kampanj Mutant: Undergångens Arvtagare (Ej längre i tryck. BRP-regler. Nytryck kommer att ske men om dessa är till för handeln är bara för de som backade nyutgivningen vet jag inte).
- Hör inte till Mutant: År Noll men utspelar sig i samma värld, två eller tre hundra år senare.

Kampanj Mutant: Hindenburg - Gryningens beskyddare (arbetsnamn, ej utgivit ännu).
- Hör inte till Mutant: År Noll men utspelar sig i samma värld, två eller tre decennier efter Mutant: Undergångens Arvtagare.

Tror inte jag har missat något.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Forse
Topic Author
Posts: 13
Joined: Tue 25 Mar 2014, 05:48

Re: Ordning på modulerna?

Tue 14 May 2019, 04:24

Tack! Den informationen hjälper mig mycket! Det känns som Vägen till Eden är en bra plats att börja
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Ordning på modulerna?

Tue 14 May 2019, 17:11

Kampanj Mutant; Ad Astra (ej utgivit ännu).
- Utspelar sig rent tekniskt i samma värld som År Noll (?) men är en egen historia som med all säkerhet (men vad vet jag) inte direkt kan kopplas till en fortsättningskampanj.
Jag hade för mig att Ad Astra är lite fortsättning på slutet i Vägen till Eden ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Ordning på modulerna?

Tue 14 May 2019, 17:28

Kampanj Mutant; Ad Astra (ej utgivit ännu).
- Utspelar sig rent tekniskt i samma värld som År Noll (?) men är en egen historia som med all säkerhet (men vad vet jag) inte direkt kan kopplas till en fortsättningskampanj.
Jag hade för mig att Ad Astra är lite fortsättning på slutet i Vägen till Eden ?
Jo, men jag har lite svårt att tänka mig att vad som händer i Ad Astra kommer att påverka den som händer i Zonen något nämnvärt. De andra kampanjerna lägger ju till en ny klass i zonen. Nu skall det tilläggas att jag vet noll eller mindre om Ad Astra förutom hänvisningen man får i M0, vilket inte är speciellt mycket.

Vad jag menade med "fortsättning" var att man kan ju spela M0 för att sedan ta en paus, köra GA, sedan fortsätta med samma M0 kampanj fast nu med djur också och så vidare. Det har jag svårt att tänka mig att man kan göra med Ad Astra.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Ordning på modulerna?

Tue 14 May 2019, 17:31

Kampanj Mutant; Ad Astra (ej utgivit ännu).
- Utspelar sig rent tekniskt i samma värld som År Noll (?) men är en egen historia som med all säkerhet (men vad vet jag) inte direkt kan kopplas till en fortsättningskampanj.
Jag hade för mig att Ad Astra är lite fortsättning på slutet i Vägen till Eden ?
Min uppfattning också. Tror det står i boken till och med.
Nothing lasts, but nothing is lost.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests