thebjornidentity
Topic Author
Posts: 7
Joined: Wed 19 Sep 2018, 18:38
Location: Kristianstad

Premiär nästa helg

Sun 10 Feb 2019, 15:08

Hej hopp!

Nästa helg ska jag spelleda Mutant: År Noll för första gången. Ingen i gruppen, inte ens jag, har spelat det tidigare.

Kampanjboken understryker att man ska följa spelarna, inte planera för mycket, vara försiktig med "bomber" i berättelsen, och så vidare. Min plan är att ta dessa råd på fullaste allvar (vilket jag ser fram emot väldigt mycket – senast jag var SL var för Call of Cthulhu, ett underbart spel som tyvärr kräver lite för mycket förberedelser, vilket jag finner utmattande.)

Min fråga till erfarna spelledare är likväl följande: Hur pass mycket hade ni planerat inför er premiär och hur gick det? Har någon av er kört ett spel med NOLL planering och känt att det funkat? (Min spelgrupp är väldigt avslappnad och improvisationsbenägen, men jag känner ändå att jag vill leverera – i synnerhet så att de känner ett driv i berättelsen och vill fortsätta spela.)
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Premiär nästa helg

Sun 10 Feb 2019, 15:11

Mitt första spelmöte gjorde jag massor av förberedelser inför. Fast fick knappt nytta för något av det. Efter det har jag bara pluggat regler och slumpmöten någon dag innan. De senare har varit mycket roligare för alla i gruppen inklusive mig som SL.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
thebjornidentity
Topic Author
Posts: 7
Joined: Wed 19 Sep 2018, 18:38
Location: Kristianstad

Re: Premiär nästa helg

Sun 10 Feb 2019, 16:04

Mitt första spelmöte gjorde jag massor av förberedelser inför. Fast fick knappt nytta för något av det. Efter det har jag bara pluggat regler och slumpmöten någon dag innan. De senare har varit mycket roligare för alla i gruppen inklusive mig som SL.
Det är väldigt betryggande att höra! Var det hotkort eller typhändelser som tog över (om man får fråga)?
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Premiär nästa helg

Sun 10 Feb 2019, 17:14

Vi började med att spela kampanjen flykten från paradiset i genlab alfa. Fast det var mer spelarnas nyfikenhet som tog fokus, dem ville utforska paradisdalen lära känna varandra och miljön. Prova sina enskilda kunskaper som jakt och siande. Fast är övertygad om att spel i zonen och arken är lika härligt.

Våran grupp har bestämt att vi ska spela modulerna först så vi har klarat av genlab alfa och spelat 6 av 11 incidenter i elysium än så länge.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Premiär nästa helg

Sun 10 Feb 2019, 18:56

Jag förstår absolut känslan av att man vill ha lite hängsle och livrem när man går in som SL inför en spelgrupp med förväntningar. Jag tänker att det räcker att man är bekant med den övergripande tärningsmekaniken (6:or ger framgång och 1:or för GE och Föremål bryter ner) och den övergripande idén kring vad som är tänkt att hända under spelmötet. Skapa med fördel en relationskarta mellan scenariots olika personer och eventuellt en eskaleringsklocka som vid väl valda tillfällen lyfter konflikten till en ny nivå. Här tycker jag Mutants zonkompendium är väldigt bra underlag och glöm inte att gärna spara undan eventuella vänner och fiender från avklarade spelmöten så de dyker upp igen vid senare tillfälle (skapar dynamik i spelvärlden).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
thebjornidentity
Topic Author
Posts: 7
Joined: Wed 19 Sep 2018, 18:38
Location: Kristianstad

Re: Premiär nästa helg

Mon 11 Feb 2019, 20:57

Jag får ta mig en funderare, helt enkelt. Lyckligtvis har ju spelet en mängd konflikter inbyggda i själva mekaniken. Vill dock absolut börja med själva mutant-modulen snarare än Genlab Alfa eller någon av de andra, men kommer nog att hämta inspiration från zonkompendierna.

Tack för tipsen!
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Premiär nästa helg

Tue 12 Feb 2019, 02:17

Börja in media res med t ex ‘För en munfull vatten‘ och preppa scenariot samt ngn förberedd zon på vägen dit. Då behöver du inte förklara allt på en gång. Ta sedan resten av spelet, med Arken, bossar, zonutforskning etc, när och om mutanterna återvänder till Arken.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests