Hejsan
Ska bara snabbt berätta lite om mig. Spelat rollspel i nästan 26 år. Är SL för en rollspels grupp som träffas en gång i veckan och spelar då ca 4-5 h. Vi har träffats i nästan 15 år, räcker nog inte men ja ca 15 år. Jag har varit SL för denna grupp hela denna period. Vi har spelat igenom sjukt många kampanjer och kvälls spel, Call of Cthulhu (Ja allt som finnes) Drakar och Demoner (Oraklet, Nildlänska reningen mf), White Wolf (Ja allt) , Mutant UA, KULT, Delta Green ja vi har spelat allt.. Nu spelar vi Star Wars Saga Edition... Köpte lite böcker till Mutant År Noll efter pratat med en god vän Jens som är en erfaren Mutant År noll SL. Nog om mig, så vi är nya på detta och vill ha lite input om min ide!
Tänkte att de skulle vakna upp i ett rum med massa kapslar som nedfrusna människor. Vi kommer då köra friform. Spelarna har inga minnen, ingen direkt utrustning, kanske en läkarrock och en namn bricka. När de har forskat lite i sitt komplex och fått lite flash backs om deras liv och vad som kan ha hänt så ska de till slut ta sig ur komplexet genom en större dörr. Där utanför har Mänskliga Mutanter en ARK och vid "den mystiska och heliga" dörren där de kommer ut så finns "Guds huvudet" som är ett robot huvud från de gamlas tid. De kommer du bli hyllade som "de vita gudarna från förr" och huvudet kan översätta vad de säger. Denna IMM grupp kommer då spela rådet. Arken körs från start (ja de sätter ut sina start poäng). I stället för att "gå ur" sina ARKEN karaktärer och spela RÅDET och FOLKET så får de stället spela De vita männen som bestämmer hur de ska utveckla ARKEN (Varje NFM/IMM kommer få en egen personlighet/Mål med livet). Gruppen kommer sedan skapa sin muterad människa karaktär som då är en del av Arken och varje gång de ska vara RÅD så får de spela de vita männen. Kör då endast Muterade människor i Arken och att de Muterade Djuren är deras fiender.
Spelarna i min grupp pratar rätt mycket och försöker komma fram till lösningar m.m. Vill gärna lägga vikt på att kunna spela ut RÅDET (Tänkte köra något liknande i Drakar och Demoner LÄN) men anser att Mutant år Noll har mer färdigt gjort material, härlig stämning och skön bakgrund samt inlevelse.
Tänkte även Skissa på egna ARTEFAKT kort men då mest Skrot vapen, gevär m.m
Tänkte även att köpa små dockhus glas flaskor och mat rätter och ge till spelarna för att då symbolisera hur mycket mat och vatten varje spelare har... eller är det överdrift!