User avatar
Henke
Posts: 1603
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Mon 21 Jan 2019, 13:47

Mycket inspirerande!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4431
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Wed 23 Jan 2019, 20:16

Coolt!
Fria Ligan
 
User avatar
Watson
Posts: 163
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Mon 10 Jun 2019, 20:39

Då jag och vår grupp älskade Mutant: Undergångens Arvtagare är mitt mål att efter samtliga delkampanjer är slutförda spela Pyrisamfundets födelse. I grova drag har jag placerat vår zon strax öster om den plats där Hindenburg byggs. När alla delkampanjer är klara är tanken att introducera Hydran som ett nytt hot, samt även en ny bosättning under Maximilian Skarprättare. Denna bosättning är givetvis placerad ungefär där Hindenburg sedan byggs (på en ny zonkarta som kopplas ihop med den första). Tanken är att rollpersonerna ska få vara med att skaffa hjälp mot Hydrans horder, precis som skedde i Mutant: Undergångens Arvtagare. Nu ligger detta långt fram i tiden, men tanken är att detta ska innefatta att försöka få med ”hövdingen Lexor Wrede” på sin sida, att be Aurora om hjälp (som givetvis ska vara en överlevande Vildtass!), att hitta VAX-10 och att be sekten Nova om hjälp. Därefter kommer om allt går i lås striden vid Pyri slätter att spelas ut.  
Här följer en liten uppdatering av min, troligtvis, speciella Mutantkampanj. 

Efter över två års spelande har vi nu, lite i förtid, nått ett slut på grundkampanjerna. M:Å0, Genlab Alfa och nu är snart även Elysium är färdigspelade (vi har hoppat över Maskinarium). Elysium håller på att få ett lite speciellt slut, och det är främst detta jag tänker berätta om. Rättskiparna har precis varit med om sin första "Specialincident" med besöket i Genlab Alfa, där de muterade djuren (en av spelarnas gamla rollpersoner) lyckades skjuta ner en av attacksvävarna. Spelarna argumenterar om hur man ska göra - om man verkligen vill tillbaka till Enklaven eller om man vill passa på att pröva lyckan på ytan. Svaret blir det sista och det är här Katastrofens Väktare tar ett abrupt, men häftigt, slut. 

Jag kommer nu att låta Rättskiparna köra lite zonröj i dysterskogarna och myrmarkerna med utgångspunkt från den plats där deras attacksvävare slog ner, några hundra kilometer från Genlab Alfa. För zonröjet har jag skapat kvadratiska brickor baserade på ett större område runt platsen där attacksvävaren gick ner. Tanken är sedan att steg för steg bygga upp kartan, istället för att ha en färdig karta att röra sig på. 

Image

Jag har ett ett antal sektorer förberedda, varpå jag kommer att snabbspola framåt och köra ett par fasta möten, varpå jag kommer att avsluta med att de "når en bosättning" (utan att berätta vilken, spelarna tror att det rör sig om Hindenburg, som de andra rollpersonerna precis nått fram till). 

Därefter kör vi igång med det första av uppdragen som Maximilian ska ge dem, för att förbereda sig i den stundande kampen mot Hydran. Spelarna kan då välja att spela antingen sina muterade djur eller sina muterade människor. Ett av de första uppdragen kommer att vara att försöka övertyga "hövdingen Wrede" att ställa sig på deras sida. Hos Lexor Wrede kommer de att finna sina icke-muterade människor och efter detta har dessa valet om de vill följa med sina andra rollpersoner eller om de vill stanna hos Wrede (och då bli anfallna av Hydrans Horder, som de blev enligt historien). 
...Elementärt, min käre Sherlock
GZIP: Off