User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Tue 03 Jan 2017, 22:33

Äntligen är det dags för oss att spela Mutant igen! 

Om någon månad kommer vi att dra igång Mutant: År Noll och i denna tråd tänkte jag dela med mig av mina tankar och idéer till andra spelledare. Grundtanken med spelet är att börja den första delkampanjen, Vägen till Eden, och därefter fortsätta med Genlab Alfa, Maskinarium och Elysium, där varje delkampanj ”låser upp” respektive klass för fortsatt spel runt Arken. 
Hittills inget unikt. 

Då jag och vår grupp älskade Mutant: Undergångens Arvtagare är mitt mål att efter samtliga delkampanjer är slutförda spela Pyrisamfundets födelse. I grova drag har jag placerat vår zon strax öster om den plats där Hindenburg byggs. När alla delkampanjer är klara är tanken att introducera Hydran som ett nytt hot, samt även en ny bosättning under Maximilian Skarprättare. Denna bosättning är givetvis placerad ungefär där Hindenburg sedan byggs (på en ny zonkarta som kopplas ihop med den första). Tanken är att rollpersonerna ska få vara med att skaffa hjälp mot Hydrans horder, precis som skedde i Mutant: Undergångens Arvtagare. Nu ligger detta långt fram i tiden, men tanken är att detta ska innefatta att försöka få med ”hövdingen Lexor Wrede” på sin sida, att be Aurora om hjälp (som givetvis ska vara en överlevande Vildtass!), att hitta VAX-10 och att be sekten Nova om hjälp. Därefter kommer om allt går i lås striden vid Pyri slätter att spelas ut. En lite mer galen idé jag har är att efter detta försöka få till en form av generationsspel, där man gör nerslag i Samfundets historia och spelar viktiga händelser från slaget vid Pyri slätter till så långt man nu känner för.

Jag kommer inte att skriva en krönika i detta forum, men dela med mig lite av det som händer under vårt spel samt de handouts som skapas under spelets gång. 
Last edited by Watson on Tue 03 Jan 2017, 22:39, edited 1 time in total.
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Tue 03 Jan 2017, 22:33

Malsjözonen

Vårt spel kommer att börja i Malsjözonen (spelarna får givetvis inte veta att jag kallar zonen för detta!). Området är valt för att det ligger på rätt avstånd från vad som senare ska bli staden Hindenburg.  Slaget vid Pyri slätter stod ca 6 mil (60 sektorer!) från den plats som sedan blev staden Hindenburg. Den observante noterar att sektor B24 har noteringen ”Askmarken”, vilket givetvis är en referens till ”Hindens Askmark”, platsen för slaget vid Pyri slätter. 
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Wed 04 Jan 2017, 01:02

Grymt kul Watson, ska följa detta med spänning!
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Wed 04 Jan 2017, 20:47

Coolt!

Eftersom det är ett såpass stort projekt så tror jag det behöver komprimeras om det ska bli genomförbart. Tänker en handfull scener vid varje nedslag i historien.

Tänker lite av Podcon-killarnas rollspel Generation.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
kjw1
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Fri 24 Aug 2018, 14:49

Kul så klart Watson!
Diverse spännande hål i timelinen som utforskas :-)
Med tanke på det potentiella Mutant: Hindenburg (som kanske kommer våren 19) där senare hål utforskas blir en naturligtvis lite extra nyfiken på hur det gick med er kampanj...
Kanske är du med och utvecklar M:H på ett hörn?
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Sat 08 Sep 2018, 15:28

Kul så klart Watson!
Diverse spännande hål i timelinen som utforskas :-)
Med tanke på det potentiella Mutant: Hindenburg (som kanske kommer våren 19) där senare hål utforskas blir en naturligtvis lite extra nyfiken på hur det gick med er kampanj...
Kanske är du med och utvecklar M:H på ett hörn?
Kul att du undrar! Vi har spelat klart den första delen (Vägen till Eden) och har precis spelat första äventyret i Genlab Alfa. 
I stora drag lyckades gruppen bra med Vägen till Eden. Ett ständigt närvarande hot (som de medvetet aldrig fick möta, just nu) är "Motormarodörerna" (som egentligen är Hydrans horder, men det vet ju inte spelarna). "Motormarodörerna" slog ut Den Andra Arken efter att rollpersonerna besökt denna och även (nästan hela) rollpersonernas egna Ark efter att de återvänt från Eden. Vi bröt första delen av kampanjen när rollpersonernas Ark var delvis i ruiner och tanken är att de ska följa ett rykte och försöka ta hjälp av en annan Ark i kampen mot "Motormarodörerna". Denna andra Ark är givetvis Maximilians Skarprättares bosättning på den plats som senare blir staden Hindenburg. Mitt mål är att spela färdigt Genlab Alfa och låta de muterade djuren resa söderut och där möta Maximilians Skarprättares bosättning som har ett möte med andra som behöver hjälp (dvs spelarnas gamla rollpersoner, så spelarnas muterade djur får träffa sina gamla rollpersoner från Vägen till Eden!). 
Därefter är tanken att spela ut 2-4 scenarion där spelarna får välja om de vill använda sina mutanter eller muterade djur som rollpersoner. Äventyren går ut på att rekrytera hjälp till Maximilian i formen av muterade människor (Wrede med flera, vilka inte kommer att hjälpa Maximillian då de inte gjorde det enligt HMÄ), rekrytera VAX-10 samt rekrytera Aurora (som givetvis är Vildtass, från Genlab Alfa!). 
Om vi kör Elysium (varför inte!) så är tanken att de icke-muterade rollpersonerna först ska hamna hos Wrede efter flykten från Elysium I, där de först kan få möta Lexor Wrede och sedan sina andra rollpersoner under deras uppdrag att rekrytera Wrede. Stannar de icke-muterade rollpersonerna kan de få vara med om Hydrans attack mot Wredes bosättning. 
Därefter sker slaget mot Hydran... Kanske som ett brädspel (galen idé!). Efter det hade jag tankar på att göra nedslag i Pyrisamfundets historia (som en form av generationsspel) för att spola fram till "UA-tid" för att sedan köra Mutant: Hindenburg. 
Vi får se hur det går... 
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Sat 08 Sep 2018, 18:43

Maskinarium då? :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Sun 09 Sep 2018, 08:37

Maskinarium då? :-)
Njae, jag klickade inte riktigt med Maskinarium, så den plockade jag bort rätt snabbt.
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Sun 09 Sep 2018, 21:52

Kul så klart Watson!
Diverse spännande hål i timelinen som utforskas :-)
Med tanke på det potentiella Mutant: Hindenburg (som kanske kommer våren 19) där senare hål utforskas blir en naturligtvis lite extra nyfiken på hur det gick med er kampanj...
Kanske är du med och utvecklar M:H på ett hörn?
Kul att du undrar! Vi har spelat klart den första delen (Vägen till Eden) och har precis spelat första äventyret i Genlab Alfa. 
I stora drag lyckades gruppen bra med Vägen till Eden. Ett ständigt närvarande hot (som de medvetet aldrig fick möta, just nu) är "Motormarodörerna" (som egentligen är Hydrans horder, men det vet ju inte spelarna). "Motormarodörerna" slog ut Den Andra Arken efter att rollpersonerna besökt denna och även (nästan hela) rollpersonernas egna Ark efter att de återvänt från Eden. Vi bröt första delen av kampanjen när rollpersonernas Ark var delvis i ruiner och tanken är att de ska följa ett rykte och försöka ta hjälp av en annan Ark i kampen mot "Motormarodörerna". Denna andra Ark är givetvis Maximilians Skarprättares bosättning på den plats som senare blir staden Hindenburg. Mitt mål är att spela färdigt Genlab Alfa och låta de muterade djuren resa söderut och där möta Maximilians Skarprättares bosättning som har ett möte med andra som behöver hjälp (dvs spelarnas gamla rollpersoner, så spelarnas muterade djur får träffa sina gamla rollpersoner från Vägen till Eden!). 
Därefter är tanken att spela ut 2-4 scenarion där spelarna får välja om de vill använda sina mutanter eller muterade djur som rollpersoner. Äventyren går ut på att rekrytera hjälp till Maximilian i formen av muterade människor (Wrede med flera, vilka inte kommer att hjälpa Maximillian då de inte gjorde det enligt HMÄ), rekrytera VAX-10 samt rekrytera Aurora (som givetvis är Vildtass, från Genlab Alfa!). 
Om vi kör Elysium (varför inte!) så är tanken att de icke-muterade rollpersonerna först ska hamna hos Wrede efter flykten från Elysium I, där de först kan få möta Lexor Wrede och sedan sina andra rollpersoner under deras uppdrag att rekrytera Wrede. Stannar de icke-muterade rollpersonerna kan de få vara med om Hydrans attack mot Wredes bosättning. 
Därefter sker slaget mot Hydran... Kanske som ett brädspel (galen idé!). Efter det hade jag tankar på att göra nedslag i Pyrisamfundets historia (som en form av generationsspel) för att spola fram till "UA-tid" för att sedan köra Mutant: Hindenburg. 
Vi får se hur det går... 
Coola grejer!
Fria Ligan
 
User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Gryningsriket - Watsons mutantkampanj

Sun 20 Jan 2019, 22:54

När alla delkampanjer är klara är tanken att introducera Hydran som ett nytt hot, samt även en ny bosättning under Maximilian Skarprättare. Denna bosättning är givetvis placerad ungefär där Hindenburg sedan byggs (på en ny zonkarta som kopplas ihop med den första). Tanken är att rollpersonerna ska få vara med att skaffa hjälp mot Hydrans horder, precis som skedde i Mutant: Undergångens Arvtagare. 
Nu är det snart äntligen dax, efter två års väntan. Vi har avslutat Genlab Alfa och gruppen har färdats söderut. Efter morgondagens spelmöte är tanken att pausa de muterade djuren och fortsätta med Mutant: Elysium, för att när denna är klar åter ta vid där vi imorgon pausar spelet. Men då kan spelarna välja sina gamla rollpersoner (som hittat Eden) eller sina muterade djur. De icke-muterade rollpersonerna har jag en annan plan för...

Stödanteckningar från morgondagens spelmöte:

"Ni leds fram till en av de större skrotbyggnaderna i vad som verkar ligga i byns centrum. Väl inne är det både varmt och rymligt. Ett rum direkt innanför ytterdörren leder vidare till ett i byggnaden stort centralt rum.
Rummet har en stor eldstad till vänster i vilken det brinner en sprakande eld. Ett stort bord står i rummets mitt och ett tiotal stolar står runt bordet. Två vakter visar er in och borta vid eldstaden reser sig tre personer, två medelålders män, den ene med halvlångt gråsvart hår och den andre med brunt kort hår, samt en svarthårig man i kanske 20-årsåldern. De har inga synbara mutationer, vilket både skrämmer er och gör er hänförda, med tankar som går tillbaka till Familjens Villa. De tre är klädda i slitstarka kläder och rejäla kängor. Mannen med halvlångt gråsvart hår går fram mot er och synar er, varpå han nickar och ler välkomnande.
“Välkomna mina herrar. Jag har hört att ni är långväga vandrare. Vem har jag äran att få träffa?”

Mannen med halvlångt gråsvart hår tar till orda. “Mitt namn är Maximilian Skarprättare, och det här är min son, Otto. Mannen här är en av mina rådgivare, Amund Vattimo. Jag får än en gång hälsa er välkomna till vårt enkla men relativt trygga lilla samhälle som jag valt att kalla Hindenburg”.

“Även om det känns som en relativt säker plats, så är vi hela tiden hotade av de faror som utgör Zonen som vi kallar världen där ute. Då och då kommer vandrare till oss för att söka skydd och samtidigt bli en del av vårt långsamt växande samhälle. Det är intressant att ni kommer just nu. Ni är nämligen inte ensamma i att ha sökt hjälp här. För några dagar sedan anlände en lite större grupp med vandrare från en annan bosättning. Deras bosättning, Arkatraz som de kallar den, ska ha anfallits och nästan bränts till grunden. Andra bosättningar runt om ska ha råkat ut för ett liknande öde.
Alla berättelser pekar åt samma håll, mot en stark fiende som med sina motorhorder skövlar och förstör allt i sin väg. Horden leds av en väldig muterad best vi har valt att kalla Hydran. Vi kan inte sitta och vänta på att Hydrans horder ska ge sig på vårt samhälle, utan vi måste slå tillbaka. Under Hydrans hot kan vi aldrig sänka garden och Hindenburg kommer aldrig att bli den relativt trygga plats som vi alla önskar. Ni är varmt välkomna att stanna i vår by, men vi är också i starkt behov av alla stridbara personer vi kan uppbringa. Vad säger ni, är hotet från Hydrans horder något ni är beredda att hjälpa oss med?”
...Elementärt, min käre Sherlock

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests