Villejulian

Sysslor i arken och bosskonflikter

Tue 22 Nov 2016, 19:25

I vår ark har det efter några spelmän dragit igång en maktkamp. Det fanns tre bossar Boss A, den starkaste, Boss B, näst starkast och Boss C . Den näst starkaste arresterade Boss B på falska anklagelser om mord men ingen vet att de är falska.
Boss A försvagades av ett mord på hans högra hand. Innan Boss B fängslades så Ingick B och C en allians och B och C är nu ute tillsammans med alla RP på en zonfärd för att hitta vapen och ta makten. Våra RPs vill alla tillsammans ta makten.

Jag känner att deta riskerat att bli stelt med bara två bossar och krig. Hur har ni gjort med maktkamper för jag vet inte hur jag ska få till fler sidor i konflikten. Hur fungerar bossarna och lojalitet i arkens vardagsliv och hur får de makt utan att mörda och slåss?

Och vad gör invånare på dagarna i er ark, med arbete och sånt för jag vill få mina spelare att vilja arkens bästa. Jag funderar på att matbristen blir extrem så att de tar intresse i att förbättra odlingarna eller allmänt hjälpa arken istället för att fokusera på sig själva.

Axel Widén

Re: Sysslor i arken och bosskonflikter

Wed 23 Nov 2016, 11:36

Är du orolig att det skall bli "för stelt" med två bossar i krig skulle du kunna låta dem gå på varandra lite för att försvaga båda sidor, och därefter introducera ett nytt externt hot från Zonen - gärna ett som vänder upp-och-ner på Folkets tidigare idéer. Detta ställer spelarna inför följande frågor:

+ Kan vi utnyttja Hotet för att knäcka fiendebossen? Hur ställer sig "vår" boss till det?
+ Kan vi alliera bossarna för att ha en chans mot Hotet? Hur ställer sig "vår" boss till det? 
+ Är bossarna så låsta i sin konflikt att de inte förstår vidden av detta nya Hot? Måste vi isåfall bli en tredjepart i maktkampen? 

Spelarnas beslut kommer påverkas av hur du presenterar Hotet och de båda bossarnas reaktion till det. 

Bästa sättet att få spelarna att bry sig om Arken tror jag är att bygga relationer mellan deras RP och SLP'er i Arken. Här handlar det om att känna sina spelare, och vad som väcker deras sympati. Sannolikt funkar något av följande:
+ En mutant blir förälskad i en RP
+ En mutant idoliserar en RP
+ En mutant visar respekt eller tacksamhet för en RP efter hennes senaste stordåd

Parallellt med detta, spela upp positiva aspekter av Arken och låt Arken vara en egen SLP:
+ Spela upp hur trygga RP känner sig när de återvänder till Arken efter en farlig Zonfärd
+ Spela upp hur glada Folket är över ett nyss genomfört Projekt
+ Spela upp glada stunder av fest och dans

En del spelledare anser att du som SL aldrig skall säga till en spelare vad hennes RP känner. Jag håller inte med. Ingen bestämmer sina känslor; alla bestämmer hur de hanterar dem. Utnyttja detta för att våga ta i från tårna när du beskriver positiva aspekter av Arken och den goa känslan RP får när någon genuint tycker om dem.

Khan

Re: Sysslor i arken och bosskonflikter

Wed 23 Nov 2016, 12:21

I vår ark har det efter några spelmän dragit igång en maktkamp. Det fanns tre bossar Boss A, den starkaste, Boss B, näst starkast och Boss C . Den näst starkaste arresterade Boss B på falska anklagelser om mord men ingen vet att de är falska.
Boss A försvagades av ett mord på hans högra hand. Innan Boss B fängslades så Ingick B och C en allians och B och C är nu ute tillsammans med alla RP på en zonfärd för att hitta vapen och ta makten. Våra RPs vill alla tillsammans ta makten.

Jag känner att deta riskerat att bli stelt med bara två bossar och krig. Hur har ni gjort med maktkamper för jag vet inte hur jag ska få till fler sidor i konflikten. Hur fungerar bossarna och lojalitet i arkens vardagsliv och hur får de makt utan att mörda och slåss?
RP är inte de enda som har agens - vilket du bevisligen redan spelat på. Är det någon annan än A, B, C och RP som har makt i Arken, fast inte så uttalat? Eller någon som har ambitioner på att bli en boss? Det här kan bli ett bra läge för någon tredje (och fjärde) part att försöka samla folk under sig och bygga upp ett stort gäng när A, B, C och RP är upptagna med sin egen konflikt. Helt plötstligt dyker boss D upp, har ett antal med sig och kräver respekt. Eller en slipad förhandlare som vill medla i konflikten utan våld och lyckas få allas respekt (utom RP:s förstås) och därmed blir orörbar i Arken?

Som Widén säger är det alltid bra med yttre hot också. Att introducera ett "wild card" i en konflikt gör den mindre låst och stel. Finns det möjlighet att andra Arker eller bosättningar blandar sig i? Karavanledare kanske inte gillar att stridigheter saboterar handelsrutten?
Och vad gör invånare på dagarna i er ark, med arbete och sånt för jag vill få mina spelare att vilja arkens bästa. Jag funderar på att matbristen blir extrem så att de tar intresse i att förbättra odlingarna eller allmänt hjälpa arken istället för att fokusera på sig själva.
Låt dina spelare beskriva sitt krypin i Arken och sätt scener där. Hur bor din RP? I ett litet nybyggt skrotskjul? I ett övergivet kontor? I en möglig bil? Varför känns det som "hemma"? Det skapar en direktkontakt med Arken som inte sitter i reglerna, men är jättebra.

Använd dig av SLP dina RP vill skydda. De kan kompletteras med andra SLP som behöver tjänster av RP (skrotskallar som behöver specifika prylar från Zonen, tex) och så vidare. Låt något riktigt stort skapa en känsla av "kändisskap" hos RP. De kanske kommer hem med en viktig artefakt, räddar livet på en SLP, bygger färdigt ett viktigt projekt eller liknande. Om SLP i Arken gillar RP kommer RP troligen gilla Arken.
GZIP: Off