Villejulian

Göra arken mer spännande och hantera zonhot

Mon 14 Nov 2016, 23:01

Hej, detta är min andra fråga och jag är spelledare i en grupp på fem personer som aldrig kört rollspel förut. Vi har nu kört tre spelmöten på 2-3 timmar och spelarna har bekantat sig med arken och sina karaktärer och gjort sin första zonfärd som de kommer att återkomma till. Problemet jag har vid zonfärderna är att det första hotet som uppkom var en raggbest men sedan skulle zongastar komma men jag vet inget om dem och hur jag ska förklara dem då de tror att arken är de sista människorna. Många hot kommer från andra arker och detta kan jag inte heller förklara och jag vet att man löser detta med kampanjboken som jag kommer köpa vid efter jul så det är ett tag kvar. Har ni några tips på hot som inte har med metaplotten att göra.

Det andra problemet är det att jag har svårt att skapa spänning i arken för att hålla kvar dem. Funderar på att någon boss genomför en kupp och inför diktatur så får de leda ett uppror men de har involverat sig så lite som möjligt på arken och känner knappt någon annan så jag undrar om det finns något lätt sätt att få olika personer att lära känna varandra bättre och hur man skapar intriger på arken. Problemet med att när jag tidigare skapat maktkamper så har spelarna bara inte brytt sig.

Blatifagus

Re: Göra arken mer spännande och hantera zonhot

Tue 15 Nov 2016, 02:28

Använd vädret för att skapa utmaningar/hot. Om rollpersonerna är insnöade i Arken har de inget annat val än att bry sig om vad som händer där.
Kombinera det med att några SLP blivit utbytta av ett dråparträd. Då kan du skapa en stämning likt filmen "The Thing" från 1982 (Kurt Russel i huvudrollen).

Saken är den, att vill du skapa spänning utan att använda element från metaplotten, så satsa på att beskriva hur förstörd och oförlåtande miljön i zonen är. Rötstormar, syraregn, svärmar med insekter och gnagare kan få RP att hålla sig nära arken. Enorma gestalter som rör sig i zondiset behöver inte vara något annat än illusioner, men kan lika gärna vara gamla stridsrobotar eller muterade missfoster. Låt spelarna gissa. Håll dem på halster och skräm upp dem utan att avslöja något. Ju otäckare zonen ter sig, desto mer tid kommer de tillbringa i Arken för att rusta sig.

Vad gäller zongastarna så använd dem som just gastar/spöken. Låt dem bara anas i fjärran först. Att RP upptäcker att de är bevakade/förföljda. När RP försöker få fatt på sina förföljare så försvinner de i diset. De kan höra gastarna tjattra med varandra. En plötslig attack med pilar från ett håll drar uppmärksamheten åt det hållet. Men plötsligt rusar något fram från andra hållet och rycker åt sig någon utrustning och försvinner. Etc. Etc.
Låt zongastarna vara mystiska, formlösa väsen till en början. De ska vara skrämmande!
Kolla på klassiska 80-tals filmer för inspiration och stämning. "Flykten från New York" är perfekt! (Även den med Kurt Russel inser jag nu. :shock:)
Image

Villejulian

Tue 15 Nov 2016, 09:47

Tror det kommer bli superbra! Tack så jättemycket

Har en en till fråga också. Om en raggbest smyger på RP ska jag rulla smyga och säga åt dem att de måste speja för att upptäcka den eller bara att de måste speja med jämna mellanrum.
Och när jag delar ut zonröta om de tar en poäng per dygn får de bara poäng om de är kvar i zonen ett dygn, de gör en dagsutflykt och återvänder till arken. Får de röta då?

DrDryg

Tue 15 Nov 2016, 15:12

Har en en till fråga också. Om en raggbest smyger på RP ska jag rulla smyga och säga åt dem att de måste speja för att upptäcka den eller bara att de måste speja med jämna mellanrum.
Och när jag delar ut zonröta om de tar en poäng per dygn får de bara poäng om de är kvar i zonen ett dygn, de gör en dagsutflykt och återvänder till arken. Får de röta då?
Det är upp till dig.. du styr över allt förutom vad dina spelare tar sig för med sina RP. Jag låter raggbesten slå för smyga och sedan får RP slå för att speja och misslyckas de så kan raggbesten göra ett överraskningsanfall men lyckas RP speja så slår man initiativ. Dock får man ju ge RP en ärlig chans att upptäcka hot i en zon när de leder vägen in i zonen om de har en zonstrykare med sig.
Vad gäller rötan så får du också göra vad som passar. Jag håller rötnivån dold om inte zonstrykaren väljer att ta reda på rötnivån med lyckade tärningskast när hon går in i zonen. Således delar jag ut rötan någon gång under dygnet om de bara rör sig i zoner med rötnivå 1. Är det så att RP är inne i en zon där de tar 1 röta i timmen så märker de ganska snabbt att något får dem att må illa och då delar jag ut rötan efter en stunds aktivitet i zonen. Det innebär att jag får en god chans att i alla fall åsamka dem 2 rötpoäng i en zon med rötnivå 2. De är ju trots allt på väg mot sitt eget sönderfall och vi får se om de når Eden innan världen knäcker dem. ;)
Semper in angulus irritans

HankTheTank

Wed 16 Nov 2016, 10:41

Dråparträd som infiltrera arken är bra. Har själv använt mig av det. Vi har även haft kamp om en generator i arken. Samt flera överfall från motormarodörer och annat patrask.
Just nu härjar ett virus som tagit död på flera invånare.

Khan

Wed 16 Nov 2016, 12:03

Dråparträd som infiltrera arken är bra. Har själv använt mig av det. Vi har även haft kamp om en generator i arken. Samt flera överfall från motormarodörer och annat patrask.
Överfall utifrån är bra för att ena Arken mot en gemensam fiende. Då kan dessutom RP passa på att göra några politiska utspel och kanske bygga upp en egen maktbas för att bli bossar själva.
Annars är det alltid kul med kamp om olika projekt. I min grupp startade en av spelarna upp projektet Tempel och ville starta en religion centrerad runt Den Gamle med sig själv som överstepräst. Det gick bra, men projektet var inte klart när de drog ut på långfärd i Zonen. När de kom tilbaka var templet färdigbyggt. Och en helt annan person hade blivit överstepräst. Och tempelkulten var helt plötsligt inte lojala mot RP. Det blev jättekul spel med en ny tydlig antagonist och ett mål i Arken för RP att ta över kulten.
En kul idé kan vara att en stor skock mutanter (50+) anländer till Arken, på flykt från Motormarodörer eller andra hemskheter. Deras egen ark är förstörd och de vill ha ett nytt hem. Det blir en helt ny maktbalans i Arken med så många nya. Den som tar hand om dem får ett jättegäng. Men finns det krubb och vatten till alla? Blir de förslavade hela bunten? Har de visat vägen för motormarodörerna till spelarnas ark?
En tredje, mer lågmäld, idé kan vara att någon RP har blivit bestulen på en värdefull ägodel. Någon i Arken har stulit den och det måste detektivarbete till för att hitta vem/vilka som stal den och få tillbaka sin pryl.

SCalvin

Wed 23 Nov 2016, 00:49

De varelser, väsen och grupper som agerar i Zonen agerar utefter någon sorts logik eller instinkt. Fundera på vad hotet motiveras av, och hur RPs uppdykande förändrar det. Ett fält syragräs kanske bara följer de mest basala instinkter, men de har ändå någon sorts logisk reaktion. En raggbest, om jag inte minns fel, är en gigantisk best som gillar att smyga sig på byten och käka dem. Är den hungrig nog att ge sig på den första isolerade mutant den ser? Är den slug nog att följa RPs expedition tills den hittar en svaghet, som när de är separerade eller sover? Jag vet inte hur raggbestar fungerar i din Zon, men något sorts handlingsmönster har den.

Zongastarnas berättelse ska finnas med i grundboxen. Men de är intelligenta varelser som rör sig ut från sina egna tillhåll, med sin egen agenda i Zonen. En av utmaningarna för RP är att klura ut vad som driver gastarna, jag skulle inte göra dem till obegripliga monster utan låta RP som håller koll kunna se vad de gör. Just vad som driver gastarna i din Zon är mycket upp till dig. Men de är intelligenta, de kan kommunicera med varandra, planera sina handlingar och är oftast inte sugna på att dödsrusa på några beväpnade främlingar utan anledning. Det jag kan tänka mig ger en reaktion... RP är på väg rakt in i gastarnas lya. Gastarna är ute efter en resurs till sin bosättning. Gastarna är nyfikna på det nya folket som börjat röra sig.

Att de tror sig vara ensammast i hela världen i Arken är inte din uppgift att korrigera. De får lära sig den hårda vägen att det finns annat folk där ute om de fortsätter envisas med den inställningen.
GZIP: Off