Ifrit
Posts: 50
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Sporsmitta

Sat 29 Oct 2016, 01:04

Tjing!

Jag håller på att jobba med ett äventyrslandskap fullt av varelser som i mångt och mycket är inspirerat av cordyceps-zombiesarna från The Last of Us (landskapet i övrigt påminner en hel del om zonkompendiet När Knoppar Spricka). Tanken är att RP kan bli infekterade av smittan och tvingas dra på sig jobbiga rötpoäng för att slå ut den. Skulle vilja höra med andra spelledare om detta låter för hårt?
  • Dag 0: Värden måste äta och dricka dubbelt så mycket. (dagligt intag, ej läkning)
  • Dag 1: Värden får utslag kring kroppsöppningar, svullen mage och möglig andedräkt.
  • Dag 2: Permanent tillstånd: Sömnlös. Blodsprängda ögon och huvudvärk. (värden hålls vaken av sporvarelsernas konstanta psykiska ylande. Om rollpersonen blir bruten så står den bara stilla och stirrar upp mot himlen och vaggar)
  • Dag 3: Varje dag: SKP-slag för att inte infektera en kamrat ("kysser" dem i sömnen)
  • Dag 4: "Osynlig" för andra sporvarelser
  • Dag 5: Varje dag: SKP-slag för att inte anfalla en kamrat.
Det finns just nu två sätt att bli botad, det ena är att vara alldeles för nedrötad för att sporerna skall ta fäste / brännas bort (5 rötpoäng - för mycket?). Det kommer finnas hintar om att sporvarelserna håller sig borta från röta - så som SLP:er som rör sig fritt bland dom infekterade. Det andra botemedlet finns i spelarnas slutmål; ledningsplats David - ground zero för sporutbrottet. Jag vill alltså åt en situation där spelare måste välja mellan att balansera sina rötpoäng för att göra sina karaktärer "osynliga" för andra spormonster eller tuffa på med infektionsförloppet och hoppas att dom hittar botemedlet i tid. För sadistiskt eller lagom? Gruppen har relativt god tillgång till både krubb och vatten.
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Sporsmitta

Sat 29 Oct 2016, 10:42

Kul idé!! Jag snor detta upplägg!
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Sporsmitta

Sat 29 Oct 2016, 23:41

Vad "röta" består av är ju luddigt definierat. "Röta" behöver ju inte vara strålskador, det skulle kunna vara en Zon där "röta" är just cordycepsinfestion. Karaktärens permanenta/temporöra Röta ger då en effekt motsvarande din tabell för infektionsutveckling. Kanske modifieras mekaniken för att sanera Röta om du tycker att cordyceps tar stryk av att mutanten gör saker. Tar starka antibiotika, dricker giftblandningar eller sådant. Cordycepsvarelser gör då en sorts rötattack när de spottar sporer på folk.

Att det finns flera sorters Röta låter kul, att hot i Zonen förhåller sig till varandra är vad som gör en miljö dynamisk. Det fanns en passage i Järnringens gamla Ulvriket-kampanj där en nanosvärm och en metallfrätande svampinfektion evigt bekämpar varandra i en bunker. Och Elysium IV från Nordholmia är ett av de roligaste svenska exemplen på en megadungeon.
GZIP: Off