User avatar
Khan
Topic Author
Posts: 106
Joined: Wed 23 Apr 2014, 13:36
Contact:

Vad vet robotar om Katstrofen?

Mon 26 Sep 2016, 14:37

När vi igår spelade igenom Himmelshjulet, sektor 3 från Startboxen råkade jag som SL ut för en del frågetecken. Det är svårt för mig att inte låta mutanterna i spelgruppen helt enkelt fråga robotarna rakt ut vart allt fornfolk kommit ifrån (det fanns ju döda lite överallt i hjulet) men framför allt Den Stora FråganTM - Vad var Katastrofen och hur dog fornfolket? Att få reda på det sådär rakt ut känns som en dålig payoff. I grundboken är det först i Eden man kan få säkra svar på frågan, men det går att gissa sig till lite grann innan dess.

Kort sagt - hur har ni gjort med robotar? Hur tänker Fria Ligan i frågan? Jag löste det lite ad hoc med att de behövde "auktoritetskoder" för att få access till de databaserna och att robotarna inte svarade på just de frågor som jag som SL såg det som dramatiskt inkorrekt att svara på.
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Vad vet robotar om Katstrofen?

Mon 26 Sep 2016, 14:40

Det står rätt så klart i böckerna att robotarna inte vet något alls om vad som hände. Det finns inte heller någon information i databaserna.
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Khan
Topic Author
Posts: 106
Joined: Wed 23 Apr 2014, 13:36
Contact:

Re: Vad vet robotar om Katstrofen?

Mon 26 Sep 2016, 15:24

Det står rätt så klart i böckerna att robotarna inte vet något alls om vad som hände. Det finns inte heller någon information i databaserna.
Hm... Det måste jag ha missat. Jag har alltså inte kollat i Maskinarium, utan bara i grundboken och startboxen. Vet du vilket kapitel eller sida det fanns på?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vad vet robotar om Katstrofen?

Tue 27 Sep 2016, 08:55

Det står rätt så klart i böckerna att robotarna inte vet något alls om vad som hände. Det finns inte heller någon information i databaserna.
Hm... Det måste jag ha missat. Jag har alltså inte kollat i Maskinarium, utan bara i grundboken och startboxen. Vet du vilket kapitel eller sida det fanns på?
Kapitel 7 i Bok 1: Roboten tar upp en del av detta. Tanken är att vanliga robotar (i Helium eller på andra ställen) inte har fullständig information om Katastrofen och den gamla världen, helt enkelt för att de inte har ansetts behöva den informationen. Robotarna har som regel specifika uppgifter att fylla och har bara givits den information för att de ska kunna utföra sin uppgift. I Helium, där robotarnas självmedvetande har börjat vakna, har det uppstått en mytbildning kring människan, vad som hände med henne och vart hon har tagit vägen. :)
Fria Ligan
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Vad vet robotar om Katstrofen?

Sun 02 Oct 2016, 18:04

En enklare arbetarrobot skulle kunna besvara allt om sopförbränningsmaskinen. Vilken kapacitet den har, om den kan bränna bioavfall eller inte. Att den tillverkats av Hanto Manufacture i Kowloon (men inte vad Kowloon är). Att sopor ska komma in genom sekundära porten och sorteras i grader och kvalitéer, men inte vad som genererar dessa sopor och varför de upphört att komma in. Resten är kunskap den tillägnat sig själv, och troligen på samma nivå RP har. Den kanske vet att paddtjommarna som tagit upp bon mellan sophögarna utanför börjat byta skräp och brännbart mot en del av den el och värme stationen producerar.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest