Page 1 of 2

Röstsyntes i dialog [Genlab Alfa]

Posted: Sun 11 Sep 2016, 13:06
by Greipur
Hej, jag tänkte börja med Flykten från Paradiset snart med mitt gäng som precis blev klara med Eden. En sak jag funderat på är om jag skulle använda röstsyntes i någon utsträckning, och då inte i första hand för att spela in saker i förväg utan att använda text-to-speech (TTS) live när spelarna interagerar med robotar (eller Kronos). Har någon testat detta i sin grupp? Yay or nay? Jag ska självklart höra med min grupp först innan jag testar, men ville höra om någon annan testat. Varför jag skulle vilja använda det för denna kampanj är just för att förstärka kontrasten mellan primitiva djurmutanter och robotarna, om spelarna sen fortsätter med Maskinarium framöver så kommer jag ju inte göra så att 99% av all dialog är syntetisk.

Som ett test tog jag och översatte och parafraserade "The Sayers of the Law" från The Island of Dr. Moreau, vilken jag tycker passar utmärkt att ta passager rakt av för Genlab Alfa.

För att lyssna på texterna nedan kan ni använda t.ex. Acapela eller Google Translates egna röstsyntes (den senare kan jag även länka till med text ifyllt, frågan är om inte Acapela är bättre dock).


Människans lag

Att inte gå på alla fyra, det är lagen.
Att inte sörpla upp vatten, det är lagen.
Att inte äta hull eller fisk, det är lagen.
Att inte klösa på trädens bark, det är lagen.
Att inte jaga andra människodjur, det är lagen. Är ni inte människor?

Grymma är bestraffelserna för de som bryter lagen. Ingen kan undkomma.
Google Translate uppläsning av Människans lag




Kronos Paradis

Kronos äger huset av smärta.
Kronos äger handen som skapar.
Kronos äger handen som sårar.
Kronos äger handen som läker.
Kronos äger stjärnorna I himmelen.
Google Translate uppläsning av Kronos Paradis



Dialog med cybern Kronos (sida 139 i bok 2)

Jag är er skapare. Jag gav er liv, jag gav er förmågan att tänka som människor.
Och det senaste året har ni verkligen bevisat att ni är värdiga arvtagare.
Ni är framtiden för denna jord. Men ni är inte redo ännu.
Google Translate uppläsning av Kronos dialog


-----
Ja, vad tycker ni? Tacksam för tips, kanske finns det bättre röstsyntes där ute? Gärna gratis. :)

Re: Röstsyntes i dialog [Genlab Alfa]

Posted: Sun 11 Sep 2016, 18:44
by Tomas
Cool ide! Vore kul att höra hur det funkar i spel. :)

Re: Röstsyntes i dialog [Genlab Alfa]

Posted: Wed 14 Sep 2016, 09:57
by Greipur
Cool ide! Vore kul att höra hur det funkar i spel. :)

Tack Tomas, jag återkommer om spelarna reagerade positivt. Har även föreslagit detta till en vän som precis börjat spelleda Coriolis. D.v.s. använda det till skeppsdatorn, tänker mig en sävlig röst a lá tv-serien Red Dwarf. ;)

Re: Röstsyntes i dialog [Genlab Alfa]

Posted: Wed 14 Sep 2016, 20:55
by KalleFridholm
Acapelas demobox verkar ju helt ok. Tror pingas radiosändning som ligger som nedladdningsbar är gjord därifrån. 

I skolan så kör vi med claroread och clarospeak som talsyntesprogram och då är ju clarospeak till surfplatta mest prisvärt, ligger runt 40kr
De är enkla att använda och helt ok röster. 
Kan både användas för att läsa upp kopierat textsjok och text som skrivs med lite olika inställningar. 

Är också intresserad av att höra hur det funkar med att använda talsyntes "live" och inte bara förinspelat. Hur blir drivet i spelet? Blir det tyst och segt? 

Re: Röstsyntes i dialog [Genlab Alfa]

Posted: Sun 18 Sep 2016, 13:14
by Greipur
I skolan så kör vi med claroread och clarospeak som talsyntesprogram och då är ju clarospeak till surfplatta mest prisvärt, ligger runt 40kr
Tack för tipset. Jag tror jag fokuserar på program till web eller Windows, så jag kan skriva snabbare då jag inte har en surfplatta.

Är också intresserad av att höra hur det funkar med att använda talsyntes "live" och inte bara förinspelat. Hur blir drivet i spelet? Blir det tyst och segt? 
Jo, det är väl det som är risken. Jag ska testa på mitt gäng på torsdag och be dem rollspela mot talsyntesen.

Re: Röstsyntes i dialog [Genlab Alfa]

Posted: Fri 23 Sep 2016, 15:05
by Greipur
Tjo, jag och gruppen skapade karaktärer igår till Genlab Alfa och i slutet av mötet så testade jag detta på dem, vi improviserade lite, jag låtsades vara en auktoritär betraktare och de fick försöka förklara sig ur en knivig situation. Det blir ju lite fördröjning av att skriva och att Acapela ska ladda, men gruppen tyckte det passade, det var naturligt att robotarna hade fördröjningar i sitt tal tyckte dem. Så ja, det verkar som vi kommer spela med detta, jag återkommer efter jag har några möten bakom mig. :)

Re: Röstsyntes i dialog [Genlab Alfa]

Posted: Sun 30 Oct 2016, 00:11
by SCalvin
Hur många röster finns det att tillgå där ute?

Jag har bara rollspelat det här utan röstsyntes. Att The Computer har rätt ordval, logisk följd i sina frågor och avvägda hot i allt den säger har alltid betytt mer.

Re: Röstsyntes i dialog [Genlab Alfa]

Posted: Sun 30 Oct 2016, 00:25
by Jurij 1138
Hur många röster finns det att tillgå där ute?

Jag har bara rollspelat det här utan röstsyntes. Att The Computer har rätt ordval, logisk följd i sina frågor och avvägda hot i allt den säger har alltid betytt mer.
Testa på https://acapela-box.com/AcaBox/index.php

Re: Röstsyntes i dialog [Genlab Alfa]

Posted: Mon 21 Nov 2016, 09:55
by Axel Widén
Jag använde http://www.acapela-group.com när gruppen träffade en trasig gammal medbot.

Hade då förberett ett antal repliker som jag klistrade in och körde. Hade väldigt roligt med att skapa "glitches" i uppläsningen, givet att roboten var trasig :) "Re-re-re-re-registrerar ttttttrauma" etc.

Både jag och gruppen tyckte det fungerade bra. I det här scenariot var ju roboten trasig och kunde inte riktigt föra vettiga samtal, vilket spelarna snabbt märkte - men de försökte ändå fråga den massa saker, eftersom det var kul att se om någonting särskilt de kunde fråga hade ett förberett svar.

Precis som du påpekar själv tror jag det blir svårt att skriva in text som svar medan spelarna väntar. Det var när jag började göra det som vi kände att vi nått idéns gräns. I de fall roboten är mer pratglad kan ju talsyntesmjukvara användas till de första förberedda replikerna som sätter karaktären - därefter sköter du som SL vad roboten säger, men både du och spelarna har nu en tydlig idé om hur roboten låter.

Lycka till! Tycker absolut det skall göras :)

Re: Röstsyntes i dialog [Genlab Alfa]

Posted: Fri 09 Dec 2016, 15:18
by TheSpaceMan
Tjejens plan på sin robot är att köra text to speech, det jag tillagt är att hon kan få extra mycket information, men då ska den spelas upp precis som jag skickar den till henne.
Massa onödig mattematisk fakta och kordinater i vissa fall. Levnadsförhållande för honungsbin och information om antal rushebanor i vattenparkerna i området invävt med den information dom kan ha nytta av. 

Vi får se hur det artar sig, tanken är att vi ska köra en robot med dubbel CPU, då vi alternerar spelledarrollen, lite som dubbelhjärna på en mutant, så cpuerna kör i cyklar som precis matchar vem av oss som kör spelare eller spelledare för stunden, ger också en ursäkt till skilda personligheter.