User avatar
Skalder
Topic Author
Posts: 15
Joined: Thu 21 Apr 2016, 21:58
Location: Trelleborg

Arkens undergång

Thu 28 Jul 2016, 14:34

Hej alla.

Tänkte kolla med andra spelledare här om tankar kring arkens roll i era kampanjer. Själva momenten med arkens utveckling och rådslag m.m. verkar inte riktigt gå hem hos min spelgrupp har jag märkt. Detta har lett till att dem inte riktigt har eller vill ha en förankring till arken som bas eller ett hem. Ett par av karaktärerna har haft som aktivt mål att komma därifrån, vissa bryr sig inte eller rent av haft tendenser till att förstöra saker där. Nu har deras ark mer eller mindre gått under och dem har tagit sig därifrån. Nu står jag i dilemmat att jag vet inte riktigt hur man ska gå vidare i en kampanj där arken inte finns mer.

Är där någon som råkat ut för något liknande? Hur gjorde ni?

Mvh
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Arkens undergång

Fri 29 Jul 2016, 00:43

Nej, men det låter ganska kul att någon vill förstöra arken. :) Det borde emellertid vara svårt att överleva i zonen om man inte har en bas att retirera till. En sårbar ark är nog svårare att försvara också. Samtidigt som de andra innevånarna lär hämnas?
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Arkens undergång

Fri 29 Jul 2016, 14:44

Utan Arken får de väl dra runt i Zonen och leva på vad de kan hitta, med inget mer än vad de kan bära med sig. Som en sorts... Mordiska luffare, ungefär. :D

Andra möten i Arken blir viktigare. Förhoppningsvis har de någon sorts koja de kan använda. Arken är ju inte den enda rötoasen i Zonen. Det blir viktigare att förhålla sig väl med de andra grupperna i Zonen.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Arkens undergång

Sat 30 Jul 2016, 18:25

Jag tror att mina spelare också kommer att vilja skita i arken när vi drar igång kampanjen. För att stävja detta har jag tänkt låta dem skapa arken och de viktigaste SLPerna innan de gör sina egna gubbar, så att de investerar mer i dem. Sen tänker jag mig att det enbart är möjligt att tvätta bort röta med vatten i arken - det behövs någon slags dusch eller något som bara finns där. Går de aldrig dit får de slå permarötslag för varenda rötpoäng. Sen får jag låta dem verkligen få hjälp av schyssta SLP:er osv så att de verkligen vill hjälpa dessa sedan när det börjar djävla sig.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Arkens undergång

Sun 31 Jul 2016, 09:50

Intressant diskussion!

Om spelarna är ointresserade av Arken går det finfint att spela dem som dtt gäng kringströvande äventyrare. De särskilda zonsektorern torde komma väl till pass för detta. :)

Men missar en del av spelet om man skippar Arken och utvecklingen av den, men det är absolut inget fel med att spela så.
Fria Ligan
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Arkens undergång

Sun 31 Jul 2016, 14:44

Arken ska ju ändå vara någon sorts trygghet. Har Arkens konflikter spelats upp till den grad att RP hellre försöker sova i en sommarstuga de hittat i en rötoas är något fel.

Ett mellanalternativ är ju att byta Ark. Det finns ju andra gäng att hänga med i Zonen, och i takt med att den öppnar sig för RP får de fler val.
 
User avatar
Orion
Posts: 75
Joined: Sun 04 Jan 2015, 01:58

Re: Arkens undergång

Tue 02 Aug 2016, 10:23

Spännande dilemma!

Själv lät jag mina spelare tro mycket länge att deras ark var den sista bosättningen i världen och att den därmed måste skyddas till varje pris, men utifall att de skulle vilja överge den hade jag några reservplaner:

1. Att de själva får tillverka en "miniark" från grunden och bjuda in allierade allteftersom de stöter på ensamma vandrare och små grupper i vildmarken.
2. Att de tvingas sälja in sig till en stor och välfungerande, men ganska otäck ark för att få tak över huvudet.
3. Att locka med extra erfarenhetspoäng eller att de får bonustalanger om de hjälper till i en ark.
4. Om inget ovanstående fungerar så får de helt enkelt tas till fånga av motorfolket, alternativt av arga medlemmar från deras egna övergivna ark och bli slavar där, med en eventuell möjlighet att ta över så småningom.
Ark till varje pris alltså ;)

Kanske lite tråkigt att tvinga spelarna att sköta en ark om de verkligen inte vill, men jag ansåg att det var en så pass viktig del av spelet att jag ändå skulle trycka på dem en sådan in i det sista. Dessutom ger det en intressant möjlighet att knyta ihop alla kampanjer och karaktärer till en och samma geografiska punkt.
Spelledare över arken i Ullevi.
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Arkens undergång

Tue 02 Aug 2016, 23:20

Jag lät rollpersonerna styra. De ville skapa en ny bosättning i stadens reningsverk tillsammans med en spridd skur allierade, och det lät jag dem försöka göra. Funkade kanon. Kanske blir även din spelgrupp sugen på att finna en ny bas i en rötoas, när de märker hur rötan brinner innanför skinnet på dem och allt från kannibaler till vilda motorkrigare försöker äta dem eller förslava dem?
 
User avatar
Frodovic
Posts: 10
Joined: Fri 15 Jan 2016, 00:01

Re: Arkens undergång

Wed 03 Aug 2016, 23:54

Mina spelare trodde länge att de var de sista levande människorna i den här världen.
De var först under 5:e spelträffen som de blev medvetna om att de inte var ensamma.

I början var inte Arken något min grupp prioriterade, de ville utforska zonen och dess hemligheter. 
Jag utsatte då Arken för några hot, bl a tog sig "Zongnagare" (stora sjuka råttor) in i vattenreservoaren, "Kråkjävlar" (stora kråkfåglar) tog deras boskap och "Rötbestar" (stora, aggressiva svin) bökade sönder flera odlingar. Spelarna tyckte att Arken och Arkens bossar reagerade "fel" på hoten. Kortversionen är att en av spelarna nu har blivit en av de mest framträdande bossarna.

Utvecklingen i Arken styrs genom ett råd, en samling där bossarna enas i olika frågor. Min grupp engagerar sig starkt i dessa råd. 
Arkens överlevnad och framtid har blivit en viktig del i spelet. Rådsförhandlingarna har blivit uppskattade, de ger både liv i Arken och uppslag till nya äventyr.
Fredrik Lindström
Västervik Spelhobby
BayCON - Spelkonvent i Västervik
 
User avatar
Skalder
Topic Author
Posts: 15
Joined: Thu 21 Apr 2016, 21:58
Location: Trelleborg

Re: Arkens undergång

Thu 04 Aug 2016, 23:27

Tack för alla svar! =) Kul att läsa hur ni andra kör!
Ja jag tycker det är viktigare att gruppen trivs och har roligt än att tvunget hålla fast vid ett spelmoment. Även om ett par faktiskt gillade iden med att utveckla arken. För övrigt var det ett sjukt kul och laddat möte senast när helvetet bröt ut och allt drevs till sin spets. Mycket action blev det! ^^ Kändes bara lite konstigt att bli av med ett betydande moment av spelandet då jag ofta planerade utefter hur arken artade sig.
Hur som helst så tror jag att jag låter dem smaka på ogästvänligheten och otryggheten i att driva omkring i zonen. Tror nog att det kan bli spännande fortsättning på det oavsett. :D

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests