Page 1 of 2

Matproduktion för en Ark.

Posted: Thu 14 Jul 2016, 00:45
by Henrox
Hej forumet, 

Jag satt och kikade lite på hur mycket mat arken behöver.

Det första jag tänkte är att jag för enkelhetens skull säger att varje mutant behöver drygt 2000 kalorier om dagen för att inte svälta. 
( Vissa mutanter behöver mer mat, tex under zonexpeditioner men jag tänker att det kan gå jämt ut med hjälp av talangen zonkock och möjligheter att fixa mat där ute i eländet som är Zonen. )

Det betyder att på 365 dagar behöver EN person 730 000 kalorier. 

http://www.waldeneffect.org/blog/Calori ... ous_foods/
Om man följer ovanstående länken så kan man finna att potatis ger drygt 17 miljoner kalorier per "acre". 

En Acre är drygt 4000 m2.  Men jag vill inte räkna i Acre utan hellre i hektar. En hektar är 10 000 m2 och med lite matte så hamnar man då på runt 27 miljoner kalorier per hektar. (Jag är snordålig på matte, så rätta mig gärna.)
För att få en bild i huvudet så är en hektar ungefär en fotbollsplan. En vanlig plan är 90*120m medans en hektar är 100*100m.

Detta kan man åstadkomma med relativt omoderna odlingssätt. En hektar är inte helt omöjligt för en till två personer att sköta heller. Det tar drygt 9-10 dagar för några personer att ploga en hektar utan någon maskinhjälp eller draghjälp förutom folket själva.

Helt plötsligt är vi uppe i drygt 36 personer per hektar. 

Men man odlar ju inte potatis överallt, och mutanterna är säkert inte så duktiga på att odla till en början. Så vi sänker det hela till drygt 20 miljoner kalorier per hektar. Det betyder fortfarande att vi ligger inne med drygt 27 personer per hektar.

Så, med med 8 hektar så kan man föda en "standardark" på 200 mutanter. Vill man vara helt säker så smäller man upp det dubbla så är man säkrad från dålig skörd och annan krafs som kan ske.

Och helt plötsligt så måste man lagra maten. En hektar med potatis producerar tex mellan 14-20 ton per hektar. Det är rätt mycket. Och blandar man då odlingen så kan vi hamna på mycket mer. Vissa grödor är rätt skrymmande, andra inte. Vete tex är ju ganska lätt att lagra, det enda kravet är att det skall vara torrt. Potatis vill ha det kallt och lagom fuktigt.

Nu har jag snurrat in mig långt mer än vad jag borde i detta, men jag tycker ämnet är sjukt spännande att fundera på.
Bäst att jag slutar där dock med mina egna funderingar och frågar, hur tänker ni att arken producerar mat?

Lämnar ni det till en handviftning och säger att ni har en UN i krubb på 26 och är nöjd där eller går ni djupare?

Re: Matproduktion för en Ark.

Posted: Thu 14 Jul 2016, 00:47
by Henrox
Jag vill bara poängtera att jag inte vill gå ifrån det där med 1 krubb om dagen som en diffus siffra på hur mycket mat man behöver, utan jag spånade mest på hur mycket odlad mark en vanlig ark behöver för att föda sig själv.

Re: Matproduktion för en Ark.

Posted: Thu 14 Jul 2016, 11:26
by Khan
Jag tänker att Arken när spelet startar har en rejäl samling konserver kvar, men att matlagret nu saktar börjar ebba ut. Därför behöver man inte alla hektar odling på en gång, utan fasar succesivt över till jaktlag, odlingar och djurhållning snarare än att det blir ett tvärt avbrott. Därför behövs inte en jättestor odling på en gång, utan den växer (pun intended) fram över tid. Lagringen har jag däremot missat. Det måste ju till en bra plats för det - 800 kg potatis är ungefär en kubikmeter enligt lite efterforskningar på internet. Då blir 20 ton * 8 ha = ungefär 200 kubikmeter om matten stämmer. Det blir en rejäl silo.

Det är ju kul som du säger med att Arken kan odla olika saker - jag har hittills använt zonrovan som det som odlas i vår ark, med jaktlagets kött som lyxmat. Eftersom det numera finns en taverna och rejält med krubb (31 om jag inte minns fel) är det rätt lugnt med mattillgången. De rika äter dyrt kött på tavernan, slavarna käkar fortfarande konservburk och de i mitten äter zonrova.

Men om man kunde få till lite fler grödor har man ju spelupplägg - kanske finns det någon zonråg ute i en sektor som man kan knycka utsäde ifrån och börja göra mer avancerade bröd och bakverk?

Re: Matproduktion för en Ark.

Posted: Thu 14 Jul 2016, 19:10
by Henrox
Riktigt bra idéer om att skapa äventyr för att hitta mer varierad kost.

Och, såklart har du ju helt rätt i att matproduktionen nog sakta men säkert växt fram. Nu när jag är pigg och vaken så ifrågasätter jag logiken i hur man hittar nog med frön eller what not för att plantera 8-16 hektar åkermark utan att ha trappat upp odlingen sen tidigare.

Re: Matproduktion för en Ark.

Posted: Fri 15 Jul 2016, 20:22
by Khan
Det behöver ju inte vara knas att ha hysteriska mängder utsäde till en odling - Folket kanske har hittat en silo med korn, eller en förvildad potatisåker redo att skörda. Då är det ju bara att ta så mycket slavarna orkar bära. 

Re: Matproduktion för en Ark.

Posted: Sun 24 Jul 2016, 12:28
by spexidor
Jag tänker att Arken när spelet startar har en rejäl samling konserver kvar, men att matlagret nu saktar börjar ebba ut. 
I introboken står det att folket levt på konserver men att dessa lager nu börjar ta slut. Jag har höftat lite och det blir väldigt mycket mat. Lågt räknat 1 burk/person och dag blir det över 20 år 365*200*20 = 1 460 000 brukar för 200 personer. Om en konserv väger 500g så blir det alltså 730 ton mat, vilket man kan lasta i 56st lastbilar (13 ton i varje). Självklart kan man tänka sig hyperkompakta lembaskonserver eller pulvermat också, men det har inte riktigt samma grisiga känsla tycker jag.

Jag tänker mig att arkerna utrustats med matreplikatorer som skapar mat från energi, vatten och biojox. Med åren har dock vattenreningsfiltrena geggat ihop och batterierna tagit slut (eller solcellerna dammat igen) vilket lett till att matproduktionen blivit lägre och lägre.

Soldatens ärtsoppa
Lastbilar

Re: Matproduktion för en Ark.

Posted: Sun 24 Jul 2016, 13:14
by LXEagle
Zonstrykarna, kanske har haft till uppgift att leta konserver i arkens omedelbara närhet under många år. Från början var det den gamle som hade den uppgiften. Inför en "väntad" katastrof så är det ju inte konstigt om människor bunkrar upp konserver och hamstrar allt möjligt. Sen finns det ju också hundarna. Jag antar att de jagar råttor och annat ute i zonen under nätterna och att mutanterna ibland slaktar en vovve för mat och kläder. För det tredje jakt och insamling av ätliga växter. Det finns stora konstiga djur ute i zonen och de lever av något.

Re: Matproduktion för en Ark.

Posted: Mon 25 Jul 2016, 13:42
by Jurij 1138
Det här är en alltför vanlig fälla att fastna i - att allt måste vara rimligt i ett science fantasy-rollspel som Mutant.

Folk kan godta mutanter, zonmonster och robotar med insikt, men ifrågasätter gärna vad mutanterna levt på...

Re: Matproduktion för en Ark.

Posted: Mon 25 Jul 2016, 16:23
by Henrox
I vanliga fall håller jag helt med dig Jurij, jag bryr mig inte så mycket om vad mutanterna levt på innan. Accepterar att det varit konserver, men eftersom vi fick hotet att konserverna börjar ta slut så tänkte jag hur det skulle utvecklas och se ut på ett realistiskt sätt vad gäller matproduktion för drygt 200 personer.

Och frågan "What do they eat?" är sjukt viktig för att en story skall funka.
Se tex: https://www.youtube.com/watch?v=wvwlt4FqmS0

Generellt sett hade jag bara sagt att de börjar odla och det sakta men säkert växer i matproduktion, men jag och min grupp gillar att utveckla realismen. :)

Re: Matproduktion för en Ark.

Posted: Fri 29 Jul 2016, 14:20
by SCalvin
"Vad äter jag?" är en av de första frågorna jag brukar ställa med en ny spelmiljö.

Konservlagret var fantastiskt stort. Det fyllde hela rum, stora delar av Arken fungerade som lager. Som om någon hade förberett stället för att hysa folk. Visst kunde vissa av er ta med någon ätbar rot eller rätt sorts bär som inte fick dig att spy men det var fortfarande en droppe i havet med de behov Arken har. En daglig ranson är i nederkanten, ni lever alltid i viss halvsvält.

Projekten som Odling och Jaktlag kan vara externa. Det finns inte en jaktlagsbyggnad (även om ni säkert kan dedikera ett rum till "jaktstugan") utan jaktlaget är ett koncept, där mutanter ger sig ut i grupper i Arkens närområde för att jaga ned vad som nu lever där. Odlingen är något som sakta breder ut sig i närliggande sektorer utanför Arken.