Mr_Smurf
Posts: 3
Joined: Sat 06 Aug 2016, 11:14

Re: Matproduktion för en Ark.

Sat 06 Aug 2016, 11:39

I introboken står det att folket levt på konserver men att dessa lager nu börjar ta slut. Jag har höftat lite och det blir väldigt mycket mat. Lågt räknat 1 burk/person och dag blir det över 20 år 365*200*20 = 1 460 000 brukar för 200 personer. Om en konserv väger 500g så blir det alltså 730 ton mat, vilket man kan lasta i 56st lastbilar (13 ton i varje). Självklart kan man tänka sig hyperkompakta lembaskonserver eller pulvermat också, men det har inte riktigt samma grisiga känsla tycker jag.
Intressant att fler reflekterat över detta, en annan sak jag funderat över är...
Hur kan de ha en karta om de inte utforskat zonen?

Eftersom jag inte har mer än startboxen så vet jag inte om det finns svar på detta i någon bok men för att få storyn att hålla med min spelgrupp så kör jag med följande scenario.

Färjan transporterade lastbilar med mat när den förliste så det finns flera ton konserver och torrmat i dessa lastbilar men sedan har den gamle även fyllt på förrådet under sina egna zonfärder.

Det har inte varit 200 personer på arken i 20 år, den Gamle har varit ute i Zonen och när han hittat övergivna barn så har han tagit med dem till arken under många år. En stor anledning till att den gamle är så sjuk nu är eftersom all exponering av rötan börjar ta ut sin rätt.

Så med detta upplägg så har jag både förklaring till varför det finns en karta, den har den gamle ritat under sina färder och hur maten kunnat räcka under så lång tid tack vare lastbilarna med mat.
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Matproduktion för en Ark.

Sat 06 Aug 2016, 12:46


Det har inte varit 200 personer på arken i 20 år, den Gamle har varit ute i Zonen och när han hittat övergivna barn så har han tagit med dem till arken under många år. En stor anledning till att den gamle är så sjuk nu är eftersom all exponering av rötan börjar ta ut sin rätt.

Så med detta upplägg så har jag både förklaring till varför det finns en karta, den har den gamle ritat under sina färder och hur maten kunnat räcka under så lång tid tack vare lastbilarna med mat.
Detta upplägg bjuder dock problem om ni ska köra metaplotten rakt av.
________________________
Meka Extraordinaire
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Matproduktion för en Ark.

Sat 06 Aug 2016, 13:05

Ett kackelackejordbruk med tillhörande mejeri kanske vore ett projekt för Arken? Borde definitivt inkluderas i kommande expanssion eller Zonkompendium!

http://leftsideofthebrain.se/natur/8552 ... lten/natur
 
Mr_Smurf
Posts: 3
Joined: Sat 06 Aug 2016, 11:14

Re: Matproduktion för en Ark.

Sat 06 Aug 2016, 13:07

Detta upplägg bjuder dock problem om ni ska köra metaplotten rakt av.
På vilket sätt tänkte du?
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Matproduktion för en Ark.

Sat 06 Aug 2016, 22:24

Detta upplägg bjuder dock problem om ni ska köra metaplotten rakt av.
På vilket sätt tänkte du?
Det att Den Gamle hittar barnen ute i Zonen gör metaplotten...svår, som bäst.
________________________
Meka Extraordinaire
 
spexidor
Posts: 5
Joined: Tue 21 Jun 2016, 09:40

Re: Matproduktion för en Ark.

Sun 14 Aug 2016, 12:31

Detta upplägg bjuder dock problem om ni ska köra metaplotten rakt av.
På vilket sätt tänkte du?
Metaplotten (hur och varför den Gamle och Folket hamnade i arken) beskrivs i detalj i Kampanjboken. I korthet har mutanterna skapats i ett experiment och placerats ut i arken, alla på en gång. Den Gamle är experimentets ledare.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests