Tue 21 Jun 2016, 19:13
Som många andra skrivit; i vår kampanj är zonstrykarna de mycket få mutanter som oberoende av varandra började smyga ut i zonen innan det var tillåtet, kanske redan som små barn. De utstötta, de som sökte ensamhet, de dumdristiga eller modiga, de nyfikna.
I takt med att de blev äldre upptäckte de varandra och delade erfarenheter, eller blev rivaler. Oftare det senare, då de flesta av dem är ensamvargar av naturen. De är mycket illa ansedda av resten av Folket, som samtidigt förundras och förskräcks över Artefakterna de släpar hem.
Föreställer mig att det kanske funnits 20 olika zonstrykare under Arkens historia, varav säg 10 är i livet, varav säg 5 inte har setts till på veckor eller månader. En kanske har återvänt efter ett år, men vägrar prata om vad hon har sett och håller på att supa ihjäl sig.
Spelarkartan är sammanställd av en Krönikör som under flera år köpt information av olika zonstrykare. En del av kartans markeringar stämmer. Annat är fällor eller falska varningar för att skydda något värdefullt. Om spelarna skall förbi ett specifikt landmärke på kartan bör de prata med Krönikören om vilken zonstrykare som gav henne informationen. Zonstrykaren ifråga kanske har ytterligare information att sälja till RP'na, eller vill att de tar med sig något därifrån, eller vill följa med dem dit...
Zonstrykarna har högst dödlighet av alla sysslor i Arken. Fler mutanter kommer våga sig ut i Zonen i takt med att Arken blir starkare, men parallellt minskar kompetensen hos dem eftersom fler är n00bs. Tids nog kommer Zonstrykarna att organiseras till ett gille eller syskonskap eller en helig orden, beroende på maktbalansen mellan bossarna och vilka projekt som genomförs.
Spelmekaniskt föredrar jag att hitta på en förklaring till varför gruppens Zonstrykare inte känner till de närliggande zonerna när RP'na ger sig ut första gången. Zonen förändras; jordbävningar, översvämningar, bränder och konstigare fenomen vrider zonen på oförutsägbara sätt. Varje årstid kanske för med sig sina egna speciella zonvridningar. Slukhål kan dra undan kvadratkilometer av ruiner, jordskred kan fylla på med nya.