Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Den Gamle i spel?

Sat 11 Jun 2016, 12:03

Hur har ni hanterat den Gamle i era kampanjer? Vilken roll har hen spelat och vad har hänt när hen dött?
 
User avatar
Skalder
Posts: 15
Joined: Thu 21 Apr 2016, 21:58
Location: Trelleborg

Re: Den Gamle i spel?

Sat 11 Jun 2016, 16:51

Vi har inte spelat jättelänge. Fyra spelmöten är vi uppe i nu. Men i spelarnas ark fyller den gamle ingen jättestor funktion. Han är gammal och döende men fortfarande respekterad av folket. Spelarna ville fråga om Eden när dem hittade första ledtråden men fick bara förvirrande och kryptiska svar. Arken har mer eller mindre tagits över och styrs av en av Bossarna och hennes gäng. :D
 
Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Re: Den Gamle i spel?

Sun 12 Jun 2016, 10:40

Tack. Ser ungefär likadant ut i min kampanj.

RP'na har inte träffat den gamle i spel ännu.

En av bossarna (Sektledare) anser sig var den Gamles ställföreträdare och vårdare. Bossen ser till att inga andra mutanter får träffa honom. Bossen är samtidigt "tungan på vågen" mellan de två andra bossarna i Arken, av vilka RP'na stöttar en och hatar en annan.

Min tanke är att Sektledar-bossen tids nog ansluter sig till bossen RP'na hatar, mot att denne ger Sektledar-bossen en påve-roll för hela Arken. Detta är givetvis katastrof för RP'na och bossen de stöttar. En lagom dramatisk scen blir då att den Gamle stapplar ut ur sin lya under ett rådslag och läxar upp Sektledar-bossen. Jesus kommer ner och skäller ut påven, ungefär :)

För att komma dit tänker jag mig att RP'na får kontakt med någon i Sektledarens gäng som faktiskt har kontakt med den Gamle på riktigt och låter RP'na veta att den Gamle avskyr Sektledar-bossen samt behöver Regen för att orka med ett utspel.

Nyfiken på fler anekdoter om hur ni hanterat den Gamle i spel! :)
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Den Gamle i spel?

Sun 12 Jun 2016, 19:47

Min version av Den gamle är en väldigt oberäknerlig informationskälla, så att spelarna aldrig kan räkna med honom, som det var tänkt enligt skaparna om jag minns rätt. En gång var det vattenkris och spelarna gick för att fråga om råd var de kunde hitta nytt rent vatten, svaret blev att Den gamle pekade på ett område som var åtta sektorer stort, och ledde dem indirekt in i en fälla med kannibalarken. Som tur var kunde de sno med sig en vattenrenare från kannibalerna, så slutet gott allting gott, men efter det är spelarna något mer skeptiska. :)

Spelarna fick träffa Den gamle rätt snabbt, bara efter något möte, men han visar sig oftast inte, så det blir max en gång per session, jag har indikerat på att han inte har långt kvar i livet. Väntar mest på rätt tillfälle att ta kål på honom, men känner att jag måste bygga upp de andra konflikterna i Arken innan dess.

När det kommer till maktspelet så är Den gamle vågskålen. Sektledar-bossen och kommendant-bossen är de starkaste och det finns en tredje byråkrat-boss som agerar som en förlängning av Den gamle. De första två bossarna är närmast jämnstarka och spelarna avskyr nog alla bossarna, även byråkraten för att han aldrig får något gjort. Så spelarna är nog inte särskilt förtjusta om någon förutom Den gamle regerar, väldigt nyfiken på hur de kommer reagera sen...
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Den Gamle i spel?

Tue 14 Jun 2016, 09:31

I vår Ark är den gamle som i de flesta andra på gränsen till döden och syns sällan till förutom när viktigare grejer händer som när ett barn föddes eller när de hittade mannen på stranden. Mina spelare har dock starkt börjat misstänka att den gamle döljer något och är smått besvikna på honom då han vägrar ge någon information. Särskilt efter vad mannen på stranden yrade om med Eden och gav hintar om att den gamle vet en hel del innan mannen tog livet av sig då. Tror dock att de vill att han lever ett tag till då hans död skulle göra arkens "Mamma" (Despot/Sektledare) ännu mer legitimitet. Min tanke var att låta den gamle leva tills robotarna dyker upp i maskinarium men i och med att det verkar vara väldigt mycket troubleshootning med att RPs ark skall vara samma som i den kampanjen så vet jag inte när han borde dö, Efter Eden kanske?
 
Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Re: Den Gamle i spel?

Fri 17 Jun 2016, 09:03

Den Gamles död tror jag är en händelse med stor dramatisk potential för alla kampanjer.

Sannolikt blir den Gamles död startskottet för större förändringar i Arken. Bossarna samlar kraft och manövrerar, men respekten för den Gamle sitter fortfarande såpass djupt att ingen riktigt vågar göra några större plays. När den Gamle dör (kanske mördad av en aggressiv Boss, öppet inför alla eller i lönndom?) är det en stor händelse, och konflikter som tidigare mest bubblat under ytan eskalerar snabbt. 

I min egen kampanj kommer den Gamle kalla till sig RP'na för en svårtolkad infodump när de gjort såpass intressanta upptäckter i zonen att de börjar ana större mönster. Därefter kommer han att dö. RP'na var de sista som pratade med honom och blir därmed viktiga brickor i bossarnas spel, antingen som bevarare av hans sista ord eller misstänkta som hans mördare. 
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Den Gamle i spel?

Mon 20 Jun 2016, 16:10

RP i grupp 1 ogillade den Gamle eller ignorerade honom. En av dem kampanjade aktivt mot den Gamles konservativa påbud att inte gå ut i Zonen. Den Gamle syntes aldrig till, bara när en RP aktivt sökte upp denne. Den enda barriären till den Gamle var hur mycket ork han hade för dagen. Ingen boss stod i vägen för den Gamle (inte för att de egentligen behövde) och ingen sade sig tala med hans auktoritet. Men varje gång någon gör det olovliga och tar sig utanför Arken urholkas hans ställning lite mer. Folket i gemen verkar inse att det inte är hållbart att vänta ut det som ska komma, bossar och RP och tom allmänna mutanter vågar sig längre och längre ut. Projekt och utforskning sker helt på eget bevåg.

För grupp 2, ur ett SL-perspektiv, blev den gamle en närvaro genom sina berättelser och hintar. Varje möte med den Gamle i vaket tillstånd var ett privilegium hela Arken hade respekt för, allt dämpades när RP satt i tvättstugan och frågade om de två vanvettiga overalltyperna utan mutationer ville. Den Gamle säger lite om Arkens situation eller ger handfasta tips och påbud om hur de ska sköta sitt ute i Zonen, men har gett några suddiga varningar för att lita på overallisarna.

Berättartekniskt är den Gamle SLs mest omedelbara verktyg. Det är den enda person i Arken som inte kan definieras av spelarna. Allt annat, från bossar och projekt till slavar och kontakter, kan spelarna på något sätt väga in i genom vilken Ark de plockar ihop från början, vilket kontaktnät de skriver och de val de gör.
 
User avatar
Buio
Posts: 51
Joined: Mon 16 May 2016, 21:25

Re: Den Gamle i spel?

Mon 20 Jun 2016, 22:01

Jag tog kål på honom redan innan vi började spela! Men jag tror det beror alldeles på vilken kampanj man vill spela. Man kan använda honom som en kickstarter och informationskälla. Senare skapa drama med honom, bossar, arken och spelarna. För min del hade jag planerat lite annorlunda, men vill inte skriva för mycket ifall någon spelare läser.
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Den Gamle i spel?

Tue 06 Sep 2016, 17:53

I vår kampanj har den gamle aldrig visat sig. Det har varit fullt upp med bossarna och dess intriger. Men tror spelarna kommer att vilja fråga honom massa saker ju längre dem följer Eden spåret.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests