User avatar
Mr Variation
Topic Author
Posts: 25
Joined: Wed 18 Jul 2012, 15:54
Location: Söderhamn

Varför tror NODOS på biomekatroniken?

Mon 07 Mar 2016, 13:05

Hej!

Jag undrar hur ni tänker er med Biorobotarna och NODOS. Biorobotarna verkar ju klart instabila, och historiskt har de inte gått att förlita sig på. De försöker fly och är allmänt plågade varelser.

Är det så att NODOS får felaktig data från Pandoras labbrobotar, eller förstår den sig inte på fri vilja (biorobotarna har väl spillror av sitt forna jag som motverkar logiken och programmeringen)?

Har ni andra några bra idéer?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Varför tror NODOS på biomekatroniken?

Tue 08 Mar 2016, 21:23

Först, jag har bara skummat lite på ytan. Jag gillar inte att läsa PDFer så en mer djupare diskussion får nog komma när väl böckerna kommer fysiskt. PDFer är bra att ha som uppslagsverk när man tillverkar scenarion och sånt. Vid längre läsning så är det nog riktiga böcker som gäller (visst kalla mig konservativ).

NODOS är väl en robot utan "insikt" som alla de övriga robotarna (eller?). Visst en konstrukt rent tekniskt men fortfarande bara en konstrukt som följer order. NODOS fick ju order att fortsätta med projektet "i väntan på ...". NODOS gör väl just det.

Som många med stora (och vansinniga) mål, så hägrar målet, inte vägen dit. Jag kan tänka mig att för en robot så är det mer sant än för en människa. Även om vägen till målet inte riktigt blev det som det var tänkt eller börjar spåra ur så är tankegången för snäv och enkelspårig. En människa hade kanske kunnat stannat och börjat tänka efter, omvärdera. En robot som har ett programmerat mål kan kanske hitta på nya vägar att nå målet, parera felaktigheter, men målet är redan satt.


Men som sagt, jag har bara skummat lite på ytan. I väntan på ...
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests