andersb80

Tips om hur kombinera metaplotten med Genlab Alfa sökes

Tue 09 Feb 2016, 09:29

Vi har spelat orginal Mutant År Noll i 4-5 sessioner och spelarna har hittat en av de tre ledtrådarna. Nu skulle jag vilja starta upp Genlab Alfa och spela den kampanjen parallellt (med samma spelare).

Så jag behöver lite tips på vad som är bäst. Jag är lite inne på att köra varannan gång och avklara Genlab Alfa innan spelarna hittar Eden. Men finns det spoilers om metaplotten i Genlab Alfa som skulle förstöra överraskningen i metaplotten? För det vore ju tråkigt och då vore det bättre att göra tvärtom.

Vad tycker ni? Hur har ni gjort?

Sedan blir det väl en tredje parallell kampanj när Maskinarium kommer... :D

Fenhorn
Moderator

Re: Tips om hur kombinera metaplotten med Genlab Alfa sökes

Tue 09 Feb 2016, 10:33

Det vi gjorde var vi tog en paus i M0 kampanjen. Gruppen hade i princip bara att hitta ett ID-kort och räkna ut var det ligger.
Genlab Alfa innehåller väl inga spoilers för M0 så. Lite bakgrund om titalmakterna kanske, men ingenting som man inte kan hålla tillbaka om man vill.
Min idé var att när vi var klara med Genlab Alfa så skulle djuren stråla samman i spelarnas Ark. Djuren har då lite bakgrundsinformation som kan vara intressant. Spelet skulle sedan ha fortsätt i Zonen som vanligt men spelarna får välja vilken karaktär de skulle spela. Vad gäller Arken så var spelarnas Ark nere i 130 personer (och i uruselt skick) så jag tänkte "fylla på" med djur så att de blev dryga 200 hundra igen, eller strax över. Andra djur har hittat andra platser att bo på och kommer att bilda revir.

Nu blev det inte så här. När vi var klara med Genlab så diskuterade vi upplägget och spelarna sa att de ville börja om. Det var spelarnas första Ark och det skulle kännas som SL går in och "magiskt" räddar en döende Ark.

Det vi gjorde i stället var att börja om (i en ny zon) och där så körde jag som bakgrund att dagboken och videokameran redan var hittade (pre-game) och djuren hade använt radion på bandspelaren som hjälp för att hitta Zonen och sprang då på Arken. Det blev konflikt i Arken mellan två utav bossarna som ville ta emot djuren och en tredje boss som vägrade att ta emot dem. Den "rasistiske" bossen tog runt 60-70 mannar med sig och lämnade Arken. Djuren flyttade in, och bildade på så sätt ett s.k. Samfund. Samfundet har tre bossar, två mutanter och en djurmutant. Den har ca 200 personer som en start-Ark ska ha. Jag flyttade fram händelserna några år innan själva spelet började.

Så när vi började vår ny kampanj så hade lite hänt innan.
* Djuren har den bakgrund som vi körde i Genlab Alfa.
* Eftersom jag flyttade fram händelserna några år innan Arkens matförråd tar slut (och på så sätt tvinga spelarna att äventyra) så får spelarna välja klass och roll fritt. Jag styrde dock så att om de valde äldre djur så var de tvungna att välja en djurroll.
* De har alla ledtrådar utom ett ID-kort, men den boss om lämnade Arken tog djurens bandspelare när han lämnade. Så spelarna måste hittade den (eller en annan radio) och ett ID-kort för att komma vidare i M0.
* Djurens väg som de tog för att komma till Arken har jag valt ut och är känd. Spelarna vet vilka ruiner som finns där. Dock så kan det mycket väl ha flyttat in nya monster där (det har ju gått ett par år) och djuren letade aldrig efter artefakter, de jagade bara. Så de sektorerna är outforskade.
* Bossen som lämnade har en egen, ny Ark med sina 60-70 mannar. Jag har valt ut vad de har gjort (vilka projekt de har) under de "några" år som har förflutit sedan han lämnade. De är inte 60-70 man (runt 30) kvar men de har en liten rövarbas. Var och när som det blir interaktion med honom och hans gäng får vi väl se.
* Det finns ett Revir. Djuren som kom till Arken var inte ensamma. Några ville ha kontakt med mutanterna (ungefär så många så att Arken blev ca 200 igen). Men ett par hundra gick till en annan del i Zonen och bildade reviret. De djur som kom till Arken, vet detta och även ungefär var Reviret ligger. Det kan naturligtvis finnas fler Revir, men detta revir är det som är känt för spelarna.

Så när vi började vår nya kampanjen så hade spelarna nära till att lösa M0 kampanjen så förutom det vanliga med att stärka Arken och rent allmänt gå ut och leta prylar så startade kampanjen med att spelarna ville hitta Reviret så att man kan bygga vägar och ha handel och sånt. Dessutom måste de ju hittade var deras gamle boss (som lämnade dem) är nu och på något sätt få tillbaka bandspelaren (eller hitta en ny).

Nu kommer vi nog inte hinna färdigt M0 kampanjen innan Maskinarium, men den här gången så är Arken i gott skick är inte döende, så den här gången så kommer jag att lägga kampanjen på IS, köra Maskinarium, sedan få ihop spelet igenom och fortsätta.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

andersb80

Re: Tips om hur kombinera metaplotten med Genlab Alfa sökes

Tue 09 Feb 2016, 11:11

Tack för din historia! Det verkar vara en riktigt rolig premiss för rollspelande ni har.

Rent allmänt, finns det spoilers för metaplotten i Genlab Alfa och vilka är de i så fall?
GZIP: Off