simon
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 07 Jun 2014, 17:18

Simons kampanj: Den Eviga Vintern

Thu 10 Dec 2015, 15:49

Hej forum-vänner.

Jag kommer börja spelleda en ny metaplot som är starkt influerad av filmen The Colony. Vi kommer att använda oss av Vinterzonen från ZK1. Settingen är snö, tundra och missfosterkyla, Arken ligger under jord och Folket vågar sig inte upp på ytan längre för Vintern är för hård. Men maten har tagit slut, sjukdomarna blir fler och kylan tar liv i en rasande fart så något måste göras.

Den här settingen gillar jag och min spelgrupp, jag vet inte om ni gör det. Men jag tänkte iaf dela med mig av det vi gör och hoppas ni vill hänga på!

Metaplot: Den Eviga Vintern

Folket är insnöade i Arken, någonstans underjord. Konservförråd har tagit slut för längesen. Nu lever ni på några få ransoner var i veckan från "sommarens" skrala skörd och dåliga fiske. Sjukdomarna blir allt fler och Folkets antal minskar dramatiskt för varje vecka som går. Även Den Gamle sägs ha drabbats av Vintersjukan. Han syns inte lika ofta längre.

Det sägs att människan byggde gigantiska väderstationer som värmde upp jorden när den började frysa. Det sägs att dem finns där ute i Zonen. Men ingen kan bevisa det och Den Gamle säger ingenting. Folket söker efter vägledning. Många är rädda att det här är slutet. Kylan är så bister att den har börjat leta sig ner in i Arken och om temperaturen fortsätter att sjunka kommer ni snart alla att frysa ihjäl.

Tankar kring kampanjen

Varför är det Vinter? Under Enklavkrigen mellan Mimer och Elysium så riktade Mimer om satelliterna så Väderstationerna sattes ur spel. Den globala uppvärmningen gick bärsärk, det började snöa och slutade aldrig.
Kampanjen går ut på att hitta Väderstationerna och koderna för att programmera om satelliterna.

Om RP gör det så kommer inte Zonen att slukas fullständigt av snö och kall bråd död. Väderstationerna kommer kunna omvända vädret helt eller delvis, beroende på RPs val i slutskedet.

Valen är inte helt uttänkta än, men jag tänker mig att för att kunna omvändas fullständigt måste nån göra en Bruce Willis i Armageddon och offra sig själv! Om inte så kommer Zonen fortsätta vara Vinterzon men åtminstone inte förvärras likt Ulvriktets Gruznan. :)

Hoten i Zonen

Motormarodörer på snöskotrar, kannibaler, terrorrobotar och kylan.

Vad mina spelare känner till

Det är att de ska försöka hitta dessa mytomspunna Väderstationer för att få ett slut på Den Eviga Vintern!

Övriga kommentarer

Jag kommer ta tillbaka Lomuren från UA, har några olika exempel jag "battletestar" och lite annat smått och gott!

Jag funderar också på att låta Den Gamle egentligen vara robot. Där koderna är ett program som gått förlorad i hans mjukvara och när de installeras igen blir han Förste Teknolog och kan starta upp väderstationerna efter det, kanske via en superdator. På så vis kan denna gamla högteknologiska gåta lösas utan att RP helt plötsligt börjar förstå den.

Ledtrådarna då?

Programvaran för att starta upp väderstationerna
Karta till Väderstationen
Protokollföring av Förste Teknologen som kanske avslöjar hens identitet

Varför?

Vi har redan spelat Vägen till Eden (ca 40 möten) och Flykten från Paradiset och är nu sugna på en nystart! :)

Frågor? Tips? Kommentarer? Allt är välkommet! :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Simons kampanj: Den Eviga Vintern

Fri 11 Dec 2015, 11:32

Cool! Ska bli kul att se hur detta utvecklas!!
Fria Ligan
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Simons kampanj: Den Eviga Vintern

Fri 11 Dec 2015, 12:20

jag tycker att det låter riktigt bra!
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Simons kampanj: Den Eviga Vintern

Wed 16 Dec 2015, 01:18

Jag gillar det! Finns gott om postapokalyptiska verk i vintermiljö att hämta inspiration ifrån också! Kan bl a rekommendera serietidningen "Winterworld" (mer "realism" än Mutant dock..)

Hur har du tänkt kring vatten? Är det fortfarande rötsmittat? Gul snö så att säga.. :)
 
simon
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 07 Jun 2014, 17:18

Re: Simons kampanj: Den Eviga Vintern

Sat 19 Dec 2015, 17:33

Hur har du tänkt kring vatten? Är det fortfarande rötsmittat? Gul snö så att säga.. :)
Spelarna har valt att placera ut Arken i sektor H6. Där det är mest tundra i min spelvärld. Vattnet får man tag på genom att koka snö (som i regel är rötsmittat) vilket stödjer det allmänna tolkningen att du alltid kan finna vatten i zonen men att det ofta är rötsmittat. Lyckas du med Leda vägen kan du hitta en rent vatten. Om det är en snö som ser fräsch ut att koka, eller om det är ett litet vattendrag eller frusna vattenflaskor, det får bli situationsbaserat.

Vi har än sålänge bara spelat ett möte. Andra mötet imorgon. Kommer skriva lite mer om hur vi gör med vissa saker.

Men kom jättegärna med coola förslag om allt möjligt. Har ni bra ideér på t.ex. det här med vattnet eller rötan, dela gärna med er av det! :)

Är i fullgång med det sista förberedelserna av mötet till imorgon, lägger upp lite mer stoff inom kort.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Simons kampanj: Den Eviga Vintern

Sat 19 Dec 2015, 18:05

Skitcool setting! Har själv funderat på att köra M0 i vintermiljö. Ser framför mig en jakt när den "Andra arkens" fotsoldater jagar RP i bussar över isarna och man får slå slumpmässigt för om isen håller.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Simons kampanj: Den Eviga Vintern

Mon 21 Mar 2016, 16:10

Coolt!

Här är ett till tips åt Winterworld-hållet:

http://www.boom-studios.com/north-wind-tpb.html
Last edited by Byrax on Wed 13 Apr 2016, 10:18, edited 1 time in total.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Simons kampanj: Den Eviga Vintern

Wed 23 Mar 2016, 15:40

Hm, den här settingen skulle definitivt förtjäna att utvecklas till ett helt eget Zonkompendium med lite atomvinter- och köldregler/passande mutationer etc, och några coola äventyrsplatser. Som sagt, gott om inspirationskällor och en härlig miljö.

EDIT inte kollat vinterzonen i ZK1 än!
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Simons kampanj: Den Eviga Vintern

Wed 13 Apr 2016, 15:38

Apropå Winterworld (en gammal postapokalypsfavorit som väl gick i Seriemagasinet när det begav sig), så såg jag att IDW, utöver återgivningen av originalserien från 1988 samt outgivet material härom året, även gett ut den nyskrivna fortsättningen i samlingsalbum! Mumma.
Last edited by Byrax on Mon 02 May 2016, 16:08, edited 1 time in total.
 
User avatar
vicvolta
Posts: 35
Joined: Thu 31 Jul 2014, 09:31

Re: Simons kampanj: Den Eviga Vintern

Tue 19 Apr 2016, 13:42

Riktigt cool metaplot-/kampanjidé!

Jag tänkte direkt Atomvinter (https://sv.wikipedia.org/wiki/Atomvinter) när jag läste din text. Också fick jag lite vibbar från filmen Snowpiercer (2013), inte världens bästa rulle kanske, men den har många bra sidor och gav mig mycket rollisinspiration iaf.

Har själv tyckt att min egen Mutantkampanj är lite för "snäll" och hade gärna haft lite råare (och kallare!) värld. Om jag bootar om (dvs spelleder MÅ:0 från början igen) kommer jag nog att sno lite från din ide!

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 1 guest