Ifrit
Topic Author

Revolt i Arken

Mon 05 Oct 2015, 11:58

Hupp!

Under det förra spelmötet beslutade sig samtliga spelare för att ändra sina personliga mål till att störta styret i arken, med guldkorn som krossarens “jag ska nita ‘rom” och zonstrykarens “anarki i västra skogen”. Jag som SL var totalt oförberedd på den här vändningen så tidigt i kampanjen (även om jag älskar den) och vill verkligen att den här revolten blir episk - jag vänder mig därför till er andra spelledare i jakt på inspiration och idéer.

Så, lite kort om vad som lett fram till det här missnöjet;

Arken kontrolleras av arkens gryningsväktare, i kampanjen titulerade som “kontrollanterna”. De styr arken från en avskärmad tunnelbaneperrong och har ett vålds-och-vapenmonopol i ett gäng krossare som kallas för trygghetsvärdarna. Under kampanjen så har kontrollanterna börjat ransonera krubb-ransoneringen rätt häftigt.

En nytilkommen grupp är Återvändarna; skamlöst inspirerade av battlestar galactica, lost och the 4400. I arken så finns det en tunnel som leder ut i ingenstans, bara ett stort hål - tunneln kallas för gapet och det är allmänt kännt att mutanter som vandrat ner i tunneln aldrig kommer tillbaka. För ett par spelmöten sedan så dök dom här försvinnarna upp igen, utan att ha åldrats över huvud taget. Efter deras uppdykande så började mystiska saker hända i arken, och efter lite detektivarbete så insåg RP att det dykt upp fler återvändare än försvinnare. Spelmötet avslutades med att en återvändare sprängde arkens vattenreningsmaskin i luften.

Under gårdagens spelmöte så kom vi aldrig riktigt ur rådslags-läget, vilket förvånande nog var skittrevligt. Spelarna iklädde sig rollen som kontrollanter och bestämde sig för att återvändarna ska interneras och brännmärkas, för att sedan skickas på krubb-och-vattenexpeditioner till jordytan. Detta är beklämmande för spelarnas rollpersoner, eftersom två av deras skara är just återvändare. Därav revolt.

Övriga grupperingar i arken är två rivaliserande gäng, en girig fixarboss och en pacifistisk folkledare.

Som SL så är jag helt överväldigad av den här situationen. Spelarna har (äntligen) tagit kontrollen över kampanjen och skapat en rejäl krutdurk. Hur smäller vi den på bästa sätt?

Alla idéer mottages!

Carrot

Re: Revolt i Arken

Wed 07 Oct 2015, 17:28

Jag har inga tips att komma med, men måste ge er beröm för att ni verkar ha en så jäkla cool story, setting osv.
Blev sjukt nyfiken på att se hur det går! Skriv gärna en mini-krönika eller nåt!