Greipur
Topic Author

Re: Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Sat 19 Sep 2015, 15:36

Okej, då har jag bättre koll på läget. Det har även gett mig lite fler idéer på vad jag kan göra med denna setting, mer än att det ger krydda. :)

I Vägen till Eden så vill jag nog ha Zonen, Eden och Folkets egna överlevnad (krubb och barn) som fokus. Jag vill ha enklavfolken i dunkel så länge jag kan, lite som att de inte visade rymdisen i första Alien-filmen mer än några minuter. Jag tror att Gotland som område kommer vara utforskat rätt väl när väl Eden hittas. Så det blir naturligt att bege sig ifrån ön och bli mer involverade i enklavernas konflikter (men vi tar nog en paus med Genlab Alfa emellan).

Men idéen jag fick går till baka det som Ifrit skrev innan att jag kan hitta på egna enklavmakter och det skulle ju säkert spara mig lite retcon:ande längre fram! Jag vill ju gärna använda det officiella materialet också. Nu vet jag ju inte var den övergripande berättelsen exakt handlar om (om den ens har ett tydligt slut), d.v.s. meta-metaplotten. Det jag tänker är att det i mångt och mycket bygger på det temat som mycket postapokalyps tar upp; att börja om från början, och om berättelsen inte är allt för mörk så göra allt till något bättre. Jag tänker att alla kampanjer kommer knyta an till detta att de möts och lever loppan i Arken, för som jag förstod det från Genlab Alfa (har bläddrat lite nu) så uppmuntrades det att en knyter ihop djuren till mutanterna. Jag utgår från att samma sak händer med robotar och vanliga människor (eller snarare hoppas).

Så i och med att jag vill att RP ska på något sätt bli involverad med enklavmakter längre fram och få det att vara naturligt. Kanske var det så att enklavmakten på Gotland var just av mer civil karaktär (som ledningsplats Cesar verkade vara), eller kanske snarare mer pacifistiskt lagd? Jag har länge funderat över tillkortakommandena med pacifism; hur kan du vara fredlig i en värld där andra kanske vill döda dig? Hur kan du nedrusta i en värld där alla rustar upp? Jag har fantiserat om "fredsvapen" vars enda uppgift är att oskadliggöra "riktiga" vapen, som EMP eller varför inte stora energisköldar och hackande av drönare.

Låt oss säga att denna makt tog fram ett mäktigt fredsvapen, liknande NNEMP t.ex. i ett försök att försöka rädda Östersjöregionen, med 300 mils omkrets. En desperat sista handling som skulle slå ut alla enklavers vapen. De andra makterna gick ihop och bombade denna enklavmakt från ytan. Så en kan säga att invånarna på ön på sätt och vis är deras ättlingar. Jag skulle kunna lämna en ledtråd i Eden-bunkern (eller strax efter kampanjens slut så det passar bättre med tajming). Ledtrådarna till vapnet finns ute i Östersjön (undervattensbaser osv.), detta kanske RP kan behöva för att överleva mot enklaverna som är övermäktiga och kanske samlar sig för ett sista slag - ragnarök! RP kan aldrig besegra dessa makter, men kanske i vilket fall kan undvika konflikten i deras närhet, för bomberna kommer falla.

Så det blir lite som en McGuffin för episka upptäcksfärder på Östersjön, även om det faktiskt var tänkt att använda föremålet till slut. Vapnet kanske kan heta Balder, och enklavmakten Gimle. För att spä på det mytologiska så citerar jag Wikipedia:
Gimle är [...]det nya Midgård där Historien kan börja om – men nu rensad från de konflikter och spänningar som ledde till den gamla världens undergång.

Ifrit

Sat 19 Sep 2015, 19:17

Jag använder faktiskt Enklavmakterna rätt flitigt i spel. För ett par spelmöten sedan började folk i arken att råka ut för 'alien abductions', dvs att de försvann spårlöst och återvände först ett par dagar senare svamlandes om tre röda ljus och med en konstig märkning på anklarna. Det är i själva verket spaningspatrull Hermes Delta från Elysium som indexerar mutanter likt flyttfåglar, med spårchip och ID-märkning.

Har lite olika funderingar om vart det här kan leda. Spaningspatrullen är ju helt klart förlöpare för vandrarna från bergen, kanske lider de fortfarande av forntidspesten och ser mutanterna som ett sätt att få avkomma med nedärvd immunitet. Vore lite coolt om puritanerna (de som inte vill beblanda sig med mutanterna) lider av ytliga men och lyten.

Inspirationen om 'främlingarna' kom från den här bilden:
Image

Greipur
Topic Author

Sat 19 Sep 2015, 19:50

Intressant idé att kombinera djurmärkning och rymdvarelse-kidnappning, Ifrit!

På tal om det jag skrev om innan så började det klia i fingrarna och jag blev tvungen att skissa lite. Detta kanske är från en drönare eller en bunkervägg gjord av Gimle (eller vad den nu ska heta).

Image

Image

Edit: Jag tror jag spårar ur nu, jag startar en egen tråd för detta. Tack alla inblandade för en väldigt givande diskussion!

Tomas
Site Admin

Mon 21 Sep 2015, 01:21

Kul ideer, gillar titanmakternas "alien abductions" :)
Fria Ligan

SCalvin

Thu 01 Oct 2015, 18:23

Vad mer skulle titanmakter kunna göra? Jag vill inte att de tar överhand och Zonen fylls av mystiska typer, men fler underliga möten relaterade till dem!

Rester av en skottväxling. Något sorts zonmonster ligger med märkliga skador (plasmadetonationer, laserträffar). Om inte två konkurrerande enklaver rentav haft en skärmytsling på platsen.

Över Zonen passerar en metallisk grej med snurrande blad. Är den bemannad? Observerar den något? Lika snabbt har den vänt och är borta igen.

Peter

Thu 08 Oct 2015, 09:27

Det här är ruskigt fräckt.

Det finns ju inget som hindrar att du (i) lägger till extra titanmakter eller (ii) skapar en tidigare "fas" innan de nuvarande titanmakterna som är mer igenkänningsbart öst-väst.

Själv tycker jag det vore grymt fräckt med en blandning av jätterobotestetik a la Nausicaa och Kallakrigetestetik. Utbrända robotar, taggtrådsstängsel, pansartåg på kollapsad maglevräls, armerade kärnvapen.

Nya titanmakter kunde heta saker som Atlantis och Hyperborea.

Faktioner innan titanmakterna kunde heta saker som Oceaniska Alliansen och RUMOSK.

Eller också är namnen nu helt glömda.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Ifrit

Thu 08 Oct 2015, 10:06

Consider RUMOSK stulet :D

Greipur
Topic Author

Thu 08 Oct 2015, 21:07

Ja, RUMOSK låter som något domedagsvapen från Kalla Kriget eller något. Vi får se vad jag strösslar, jag ska som sagt vara försiktig med episka saker. Men lite episka vrak ska det allt bli.

För övrigt startar jag en tråd i spelrapporter nu. :)