Jag har också funderat på hur titanmakterna kan göras mer aktiva i Zonen. Enklavkriget är ju inte över, egentligen. Inga stora mekaniserade slag mellan enlaverna, eller mer än någon enstaka konventionell missil. Titanmakterna är nya allianser, byggda av de överlevande enklaverna på obskyra ideologiska grunder. Med det lilla vi vet om titanmakterna skulle jag lika gärna kunna hitta på en bunt egna. Ett gäng som satsar på att bygga en VR-värld att bebo i stället för den förrödda ytan? Militanta ekologer som vill radera vad de uppfattar som en sjuk, muterad värld och drömmer om att återbygga den gamla tidens ekologiska system? Att bara dela upp dem enligt den gamla tidens nationalstater skulle vara en tråkigare lösning.
Men hur blir då titanmakterna en del av spelarnas vardag i utforskandet av Zonen? Av vikt här är att veta vad som driver dem. Varför har en viss titanmakt en närvaro, med patruller eller till och med en framskjuten utpost. Främst förhåller de sig till varandra, men på något sätt kommer nog RP att vilja interagera med dem, om de så bara stöter på en patrull robotar som samlar blommor och grankottar.
Intressanta idéer, SCalvin. Nu har jag ju inte läst Genlab Alfa-materialet än men min tolkning av titanmakterna var att de etablerades kort efter "det sista världskriget" och sen pucklade på varandra. Det som är kvar av titanmakterna idag är ynkliga rester. Så det finns inte något att kriga med längre, bara för överlevnad i sin hemtrakt. Men detta kan också vara M:UA kunskap som blöder över.
Jag föredrar denna tolkning av faktumet med var jag vill föra spelet, jag vill att titanmakterna ses som döda gudar (eller halvdöda, zombies?). En ideologisk rest från vår tid, jag vet att detta låter pretto men jag vill att spelarna ska känna att de på sätt och vis gör upp med vår nutid, för enklaverna känns som en förlängning av allt som är galet med vår egna värld. I År Noll tänker jag bara gamla fornrester vara det enda som spelarna hittar. Jag har dock planerna för en kampanj till sjöss efter detta eller Genlab Alfa.
Jag tänker på verk som Heart of Darkness att om du kommer till en plats och har en annorlunda teknologisk nivå samt vetande så har du oerhört mycket makt. Jag föreställer mig att en handfull med t.ex. Noatun-människor skulle kunna kontrollera en stor skara, precis som Kurtz gjorde. Då är det mer idéerna som RP kanske slåss mot, eller behöver förhålla sig till, vilket jag skulle vilja utforska mer än konflikter mellan de olika titanmakterna. Jag tror helt enkelt att det är svårt att göra det politiska spelet mellan dessa intressant, så jag föredrar att se dessa makter som trötta och ledarlösa byråkrater.
Jag hoppas att Maskinarium handlar om blompatrullen.