User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Tue 08 Sep 2015, 23:38

Tjo, jag ska snart börja spelleda Vägen till Eden för första gången och även om inte plats för äventyret är bestämt så lär det bli Gotland, då vi spelar i Visby. För egen del gick jag verkligen igång på lockelsen att använda sin närhet och göra ett procedurellt äventyr av. Dock, i och med att Gotland inte är den största av landmassor så tänker jag att en smula kreativitet krävs för att göra varje kilometer intressant.


För att krydda till det tänkte jag att det vore intressant att använda skräcken för Ryssland. Gotland är ju som ni kanske vet en viktig strategisk punkt och det pratas ju om att det ska finnas mer trupper här. Jag tänkte att det skulle ju inte vara särskilt förvånande om Framtids-NATO fick för sig att puckla på Framtids-Ryssland, och skådeplatsen blev Gotland. Större delen av ön är reducerad till ett f.d. slagfält med titaner (jag förmodar att detta finns även i M:År Noll precis som i M:UA) och annat skrot som ligger omkring. Nu menar jag inte att spelarna ska acklimatiseras till att Transformers är vardagsmat, utan mer förvridna skepnader, som i Primordia. Eller krigsjättarna från Nausicaä.



Image

Image


Sak samma, ni fattar. :)



Jag tänker att det finns möjlighet för många sidospår med att Gotland har varit ett centrum för förgörelse, och kanske även är ett spår som kan utforskas efter kampanjen är slut. Varför jag skriver detta är nog mest för att spåna idéer med er, så om ni har något så är jag tacksam. Jag funderar på om NATO och Ryssland skulle vara med i de tre Titanmakterna. Nu har jag inte lusläst allt kampanjmaterial men om jag förstått det finns det tre: Noatum, Mimer och Elysium. Hur passar NATO och Ryssland in där? Fanns det fler?
 
Ifrit
Posts: 52
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Thu 10 Sep 2015, 16:58

Sjukt grym setting!

Min uppfattning (av M:Å0 och MUA) är att den gamla världen gick under av den röda pesten och ett stort kärnvapenskrig. Somliga priviligierade lyckades sätta sig i säkerhet i stora enklavstäder men NATO och nationerna som vi känner idag upplöstes i undergången. När enklavstäderna återupprättade kontakten med andra enklaver bildades titanmakterna, och en ny undergång inleddes - denna gång med krigsautomater och biobestar.

Mitt tips? Lägg till nya enklavmakter eller införliva dem i de tre stora titanerna. Låt det gamla skandinaviska unionskommandot införlivas i Elysium, bara för att se gammalt groll från det första kriget blossa upp då Kirov-Petersburgenklaverna under östersjön ansluter sig till Noatum. Kanske låg en av Elysiumenklaverna på gotland? Kanske är det därifrån RP härstammar?
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Thu 10 Sep 2015, 18:30

Roligt att det låter tilltalande!

Ja, det är sant att NATO och Ryssland som stat säkert inte fanns kvar mer när enklavkrigen pågick. Kanske S:t Petersburg (Noatun) mot Stockholm, Malmö (Elysium). Jag föreställer mig att Elysium körde en armé på land och med flyg och Noatun körde ubåtar/vattenfarkoster, mechs eller missiler från botten. Ledningsplats Cesar/Eden skulle kunna varit en obetydlig frontutpost för Elysium mot krigslinjen som låg mitt i östersjön. För om jag förstod rätt var väl inte ledningsplatsen en del av Mimers enklaver från början?

Tänker mig att brännpunkten blev i mitten av Gotland så vid Roma är allt bara ett radioaktivt helvete. Där skulle Cesar/Eden kunna ligga under jord. Förvridna robotskal och muterat landskap bortom all igenkänning. Frågan är dock om kampanjens höjdpunkt ska ligga där, kanske blir svårt med all röta för spelarna? Men jag tänker att det kommer ge en bra krydda, att spelarna försöker resa längs kusterna och om de genar i mitten så får det kosta, dyrt.

Så klart tänker jag försöker spela med spelets procedurella egenskaper (för att jag är nyfiken på't), så jag kommer inte bestämma exakt vad som finns i rutorna, bara att det ligger robotjättar och mycket röta där.
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Fri 11 Sep 2015, 11:51

Nu har jag lusläst hela delen om Eden-bunkern i kampanjboken och vad jag förstår så är ledningscentralen mer av civil karaktär (får också starka vibbar av att Klara skyddsrum var inspirationen). I spelarmaterialet så står det ju faktiskt att de blir kontaktade av Elysium för rekrytering men sen inte hör från dem igen. Det skulle ju ganska lätt gå att modifiera spelarmaterialet så att det neutrala Gotland blev indraget i konflikten, Elysium kunde använt dem som kanonmat. De överlevde dock, men sen ballade allt ur, precis som den officiella berättelsen (svält och uppror).
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Fri 11 Sep 2015, 13:00

Kul setting! Det borde funka fint att tweaka backstoryn för att passa ditt upplägg.

Och ja, Klara skyddsrum är definitivt en stor inspirationskälla till Eden. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Fri 11 Sep 2015, 17:03

Där ser man! :)

Om jag känner mig ambitiös så kanske jag ger en redogörelse för hur det gick sen i en krönika. Nu ska jag bara redigera lite i slutet av Edens metaplot och sen är det klart (återkommer om detta i en annan tråd).
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Thu 17 Sep 2015, 19:52

Jag har också funderat på hur titanmakterna kan göras mer aktiva i Zonen. Enklavkriget är ju inte över, egentligen. Inga stora mekaniserade slag mellan enlaverna, eller mer än någon enstaka konventionell missil. Titanmakterna är nya allianser, byggda av de överlevande enklaverna på obskyra ideologiska grunder. Med det lilla vi vet om titanmakterna skulle jag lika gärna kunna hitta på en bunt egna. Ett gäng som satsar på att bygga en VR-värld att bebo i stället för den förrödda ytan? Militanta ekologer som vill radera vad de uppfattar som en sjuk, muterad värld och drömmer om att återbygga den gamla tidens ekologiska system? Att bara dela upp dem enligt den gamla tidens nationalstater skulle vara en tråkigare lösning.

Men hur blir då titanmakterna en del av spelarnas vardag i utforskandet av Zonen? Av vikt här är att veta vad som driver dem. Varför har en viss titanmakt en närvaro, med patruller eller till och med en framskjuten utpost. Främst förhåller de sig till varandra, men på något sätt kommer nog RP att vilja interagera med dem, om de så bara stöter på en patrull robotar som samlar blommor och grankottar.
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Thu 17 Sep 2015, 20:21

Jag har också funderat på hur titanmakterna kan göras mer aktiva i Zonen. Enklavkriget är ju inte över, egentligen. Inga stora mekaniserade slag mellan enlaverna, eller mer än någon enstaka konventionell missil. Titanmakterna är nya allianser, byggda av de överlevande enklaverna på obskyra ideologiska grunder. Med det lilla vi vet om titanmakterna skulle jag lika gärna kunna hitta på en bunt egna. Ett gäng som satsar på att bygga en VR-värld att bebo i stället för den förrödda ytan? Militanta ekologer som vill radera vad de uppfattar som en sjuk, muterad värld och drömmer om att återbygga den gamla tidens ekologiska system? Att bara dela upp dem enligt den gamla tidens nationalstater skulle vara en tråkigare lösning.

Men hur blir då titanmakterna en del av spelarnas vardag i utforskandet av Zonen? Av vikt här är att veta vad som driver dem. Varför har en viss titanmakt en närvaro, med patruller eller till och med en framskjuten utpost. Främst förhåller de sig till varandra, men på något sätt kommer nog RP att vilja interagera med dem, om de så bara stöter på en patrull robotar som samlar blommor och grankottar.
Intressanta idéer, SCalvin. Nu har jag ju inte läst Genlab Alfa-materialet än men min tolkning av titanmakterna var att de etablerades kort efter "det sista världskriget" och sen pucklade på varandra. Det som är kvar av titanmakterna idag är ynkliga rester. Så det finns inte något att kriga med längre, bara för överlevnad i sin hemtrakt. Men detta kan också vara M:UA kunskap som blöder över.

Jag föredrar denna tolkning av faktumet med var jag vill föra spelet, jag vill att titanmakterna ses som döda gudar (eller halvdöda, zombies?). En ideologisk rest från vår tid, jag vet att detta låter pretto men jag vill att spelarna ska känna att de på sätt och vis gör upp med vår nutid, för enklaverna känns som en förlängning av allt som är galet med vår egna värld. I År Noll tänker jag bara gamla fornrester vara det enda som spelarna hittar. Jag har dock planerna för en kampanj till sjöss efter detta eller Genlab Alfa.

Jag tänker på verk som Heart of Darkness att om du kommer till en plats och har en annorlunda teknologisk nivå samt vetande så har du oerhört mycket makt. Jag föreställer mig att en handfull med t.ex. Noatun-människor skulle kunna kontrollera en stor skara, precis som Kurtz gjorde. Då är det mer idéerna som RP kanske slåss mot, eller behöver förhålla sig till, vilket jag skulle vilja utforska mer än konflikter mellan de olika titanmakterna. Jag tror helt enkelt att det är svårt att göra det politiska spelet mellan dessa intressant, så jag föredrar att se dessa makter som trötta och ledarlösa byråkrater.

Jag hoppas att Maskinarium handlar om blompatrullen. ;)
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Thu 17 Sep 2015, 23:14

Det är nog den stora skillnaden mellan UA. År Noll är så långt bak i historien att ni spelar under enklavernas sista tid. Det titanmakterna kämpar om saknar i mycket relevans för RP, de ideologier och vägar de slits mellan är något från den gamla världen. Det kan bara te sig som oresonligt, vanvettigt hat som ibland blossar upp och förvrider zonen med en ny krater eller ännu en skärmytsling mellan robotstyrkor.

Har de någon nytta av att kontrollera mutanter av olika slag? Ett av zonkompendierna hade en avfällig resenär som skapat en liten kult runt sig, men att en titanmakt som helhet skulle finna nytta av en hop lösa mutanter ser jag inte direkt. Det stämmer att konflikterna dem emellan inte kommer att beröra spelarna direkt, men det är vad som skulle ge mig en hänvisning om ungefär vad de har fär sig ute i Zonen. Skulle de kommunicera med RP? Försöka att ignorera dem? Gå paranoida och försöka hota RP att lämna dem ifred? Om RP/Arken på något sätt har något av vikt, vilka metoder skulle de ta till? Men till sist är det ändå varandra de förhåller sig till. Om en gräns dras i zonen mellan dem, eller om en viss punkt är av intresse, kommer det att märkas för RP som vill strosa förbi.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hotbed Gotland - I kläm mellan två supermakter

Fri 18 Sep 2015, 11:19

Intressant!

I M0 är tanken absolut att titanmakterna fortfarande existerar och är verksamma - enklavkriget är inte över! Dock är titanmakterna på nedgång, och kämpar för sin överlevnad. Många enklaver har slagits ut eller isolerats.

Utsända från titanmakter förekommer både i Zonkompendium 3 (Noatun) och Genlab Alfa (Elysium). Noatun kommer att utforskas mer i Maskinarium, Elysium i Mutant: Exodus, och Mimer (och de övriga) i Mutant: Ad Astra.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest