Kramsrof
Topic Author

Zonkompedium 3, tips till zonskapandet?

Fri 22 May 2015, 10:49

Hej hej

Jo precis som jag nämnde i rubriken skulle jag bli mycket glad över lite tips att göra de vattenfyllda zonsektorerna i Det Döda Blå. Borde vi bara åka igenom dem som tomt vatten (om de inte blir överfallna av havsmonster förstås) för att nå vissa öar eller annat eller borde vi spela själva vattenzonerna också?

Tänkta bara rådfråga om det finns vissa bra tips att "färga" zonerna för att göra dem lite mer intressanta.
Kanske skulle vi bara åka igenom zonerna typ:

En lätt bris för er flotte fram över havet. Bommen står rakt ut över räcket och ni länsar mot ön som syns i zondiset faröver.....

Något sådant kanske? Eller borde mera hända under vattenfärden så att säga?

Tackar på förhand om de eventuella tips som kanske dyker upp!

soda

Re: Zonkompedium 3, tips till zonskapandet?

Fri 22 May 2015, 11:29

Jag tycker att de flesta färder till större delen kan skötas som du skriver "bara åka igenom". Så länge det känns som att något alltid kan hända. :-)

Kramsrof
Topic Author

Fri 22 May 2015, 12:08

Jag tycker även att det är ett bra sätt för RP att åka igenom vissa zoner för att komma till mera intressanta zoner, men blir det inte svårt då för RP att känna att något kan hända om de bara hoppar över zonerna? Även, blir inte valmöjligheterna färre eftersom de inte riktigt har tid att bestämma om de ska exempelvis åka babord eller fortsätta framåt?

Jag är lite konfundersam över hur jag ska få en bra balans och det är lite därför som jag skriver här, tack för inlägget btw!

Med vänlig hälsning

En som tycker om kaffe

Krönikören

Fri 22 May 2015, 12:30

Är de flera ombord så kan ni ju spela ut lite sociala interaktioner med SLP etc.
Annars kanske en "slumptabell" över "händelselösa händelser på resan" kunde vara något? :)

1. På distans ser RP en stor varelse som kommer upp till ytan en stund innan den dyker och försvinner under ytan..
2. En bit skrot kommer flytande. Eller är det något värdefullt? Kanske borde de styra lite närmare/hoppa i och simma för att hämta fyndet?
3. En stor fågel med blodsprängda ögon dyker plötsligt från ingenstans och stjäl med sig en av RPs obevakade krubb.
4. Delar av ett annat fartyg/flotte kommer flytande.
5. Förkolnade delar av ett annat fartyg/flotte kommer flytande. Delarna ryker fortfarande...
6. Motorhaveri/annat såsom reva i seglet etc. RP måste stanna och laga..
7. En RP bränner sig i solen och bör skydda sig från ytterligare sol några dagar.
8. En RP (eller SLP) blir sjösjuk.
9. Ett stålrör sticker upp ur vattnet, mitt ute i ingenstans.
10. .....

soda

Fri 22 May 2015, 13:06

"händelselösa händelser på resan"
Sånt här är grymt bra! "Icke-händelser". Det bästa är att spelarna/rollpersonerna inte har en aning om huruvida det som sker kommer att leda till något viktigt eller jobbigt eller bara är en detalj. Hade mina spelare sett "en stor varelse som kommer upp till ytan en stund" hade de säkert gripits av panik och gjort något dumt.

Kramsrof
Topic Author

Fri 22 May 2015, 14:14

Håller med, har inte riktigt tänkt på just "händelselösa händelser" förut, grymt bra idé!

Det kan definitivt komma till användning, ska spel-leda idag (kl.4) för första gången med Det Döda Blå, så det kommer bli intressant, tackar för tabellen ^^.

Krönikören

Fri 22 May 2015, 17:56

Kom precis på att det finns lite liknande tabeller i M:0 kampanjboken s.46-47 (reviderade, kan vara andra sidor i boxen. Orkar inte kolla :))
Några kan säkert användas rakt av, andra kan bidra med inspiration!

Bengt Petter

Sat 23 May 2015, 10:36

Ett grepp som kan användas i åtminstone någon zonsektor är att gå under vattnet. Här finns några uppslag: http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=1579

Och här finns ytterligare uppslag på mindre händelser ute på öppet vatten: http://frialigan.se/forum/viewtopic.php ... rik#p15207