User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Rang på SLP? (GENLAB ALFA)

Tue 10 Mar 2015, 20:21

Jag sitter och förbereder kampanjstart av Genlab Alfa för min grupp och upptäckte att RP med stor sannolikhet kommer att hamna i situationer där de kan tänkas försöka Dominera en SLP. Begreppet Rang blir då relevant eftersom det påverkar svårighetsgraden... Rang nämns dock inte för SLP, i vissa fall kan man lista ut vilken syssla de har, men med åldersgrupp är det svårare!

Hur är detta tänkt? Har jag missat någon text eller har Fria ligan missat? :o ;)
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Rang på SLP? (GENLAB ALFA)

Fri 10 Apr 2015, 20:41

*bump!*
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Rang på SLP? (GENLAB ALFA)

Fri 10 Apr 2015, 21:05

Man kan ju räkna ut vilken åldersgrupp de tillhör med hjälp av hur många GE-poäng de har. Visst vissa special-SLP följer ju inte mallen men där kan man ju höfta med hjälp av beskrivningen.

Sedan så fanns det ju inga regler för hur rang skulle förändras under spel så där tänker jag att ge +1 om man dominerar en karaktär som har högre status än en själv (och att själva domineringen får effekt i spelet, socialt). För SLP så får man väl höfta till ett värde på 1-5 här. Kan ju tänka mig att L**** ** kommer få en del bonus rang tack vare detta.

.. och självklart -1 om man blir dominerad utav en karaktär som har en lägre social status än du (och effekten utav det märks i spelet).

Någonting sånt tänker jag mig.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Rang på SLP? (GENLAB ALFA)

Sat 11 Apr 2015, 13:22

Jo, jag klurade på det men vissa vakter etc. har färre GE-poäng än äldste.. :)
Jag har höftat fram rimliga siffror för situationen hittills (tror jag gav nämnda vakter Rang 6, som en Mogen Krigare) men det vore ändå fint med lite officiella besked. Särskilt för de viktigare SLP!

Jag saknar också sagda regler om hur rang är tänkt att förändras under spel! Din idé är bra! I kombination med poäng för stora saker man gör för (och emot..) sin klan kanske? Dock viktigt att det inte blir inflation, så det bör vara saker som verkligen påverkar klanen.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Rang på SLP? (GENLAB ALFA)

Sun 12 Apr 2015, 14:41

Hej!

Så sant, uppgifter om rang saknas i SLP-beskrivningarna. Beklagar det! Som Fenhorn påpekar kan man dock oftast utgå från SLP:s syssla.
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Rang på SLP? (GENLAB ALFA)

Sun 12 Apr 2015, 23:08

Ja, Fenhorns förslag funkar och jag antar att det gör gott att få tänka och räkna lite själv ibland som spelledare! :)

Men hur har ni tänkt med utveckling av RP's rang? Antar att ni har tankar kring detta även om det inte kom till tryck?
Mina kära RP blev exempelvis torsk under första uppdraget och lär i och med detta dra med sig en del problem till sina respektive klaner.. När de återvänder kanske något poäng minus i rang kunde vara rimligt straff tänker jag.
 
Neroflame
Posts: 21
Joined: Sun 20 Apr 2014, 12:55

Re: Rang på SLP? (GENLAB ALFA)

Thu 16 Apr 2015, 09:33

Lite kan man ju utläsa av vilka arter som är dominantare. Ex har ju råttor högre rang än möss ocb hamstrar under de tidiga faserna, likaså har hundar högre rang än vargar och rävar. Tror man får utgå från hur nära alfan de står helt enkelt. Sen ändras ju många slps rang under kampanjen. Tror man får gå lite på känn.
 
User avatar
Flamealot
Posts: 22
Joined: Wed 22 Jun 2016, 22:59

Re: Rang på SLP? (GENLAB ALFA)

Thu 07 Jul 2016, 14:21

Hej!
Det här kanske skulle vara en egen tråd men den är lite relaterad ändå. Strax dax att dra igång kanpanjen för Maskinarium. Inser att jag inte hittar Hierarkin för SLP.

Tex robotbefälet Edmond ERK034 eller en vanlig ordningsrobot. Vad har de för Hierarki?

Har ni nån lista eller tips på nivåer? Finns ju lite vägledning på s22 i bok 1. skulle bli lite smidigare vid Interageraslag med RP.
 
Ötzi
Posts: 26
Joined: Sun 14 Sep 2014, 10:32

Re: Rang på SLP? (GENLAB ALFA)

Sat 09 Jul 2016, 10:06

Jag hade själv en fråga angående SLP:s i Maskinarium, så jag tog mig friheten att starta enErratatråd så att alla frågor hamnar på samma ställe.

Flyttade dit Flamealots fråga. Fyll gärna på med mer!
Ingen röta utan artefakter.
 
User avatar
Flamealot
Posts: 22
Joined: Wed 22 Jun 2016, 22:59

Re: Rang på SLP? (GENLAB ALFA)

Sat 09 Jul 2016, 17:07

Tack! :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests