Carrot
Topic Author

Engelska namnen på monster, fenomen osv

Mon 02 Feb 2015, 10:37

Hej!
Jag håller på att pillar med ett s.k drop sheet (ett papper man släpper ner ett par tärningar på för att få en random encounter), och skulle gärna göra en på svenska men även en på engelska så att jag kan posta den på g+ och dess Year Zero-gillande folk.
Skulle någon vilja/kunna ge mig en lista på de översatta namnen på alla monster, fenomen, humanoider (och även gärna alla mutationer) som finns i bok 2, delen om Zonen? (Borde gå att kopiera rakt från PDF:en)
OBS - Det är alltså BARA namnen jag är ute efter! Inte stats, beskrivning eller annat! Jag vill ju inte bryta några copyrights eller sånt!

Självklart länkar jag det färdiga resultatet även här på forumet, är det är klart!

Tomas
Site Admin

Re: Engelska namnen på monster, fenomen osv

Mon 02 Feb 2015, 11:16

Coolt! Jag kan nog skaka fram en lista. :)
Fria Ligan

Carrot
Topic Author

Tue 03 Feb 2015, 10:31

Här är första versionen av den Svenska varianten:
https://docs.google.com/document/d/1Cd5 ... nH8qKE/pub
Man skriver ut, klipper så att dom passar locket av Mutant Boxen, och sedan så lägger man den där i och kastar tre tärningar (gul, grön, svart). Gul bestämmer Hot-typ (vilket monster, vilket fenomen etc) som RP möter, grön bestämmer eventuell motivation för hotet (siffran och var på pappret tärningen ligger), Svart bestämmer ytterligare hot (Tex om ett gäng zongastar smyger på nåt) osv.
Kom gärna med feedback på hur jag kan göra det bättre!
Saknas det viktig info? Kan jag ta bort nåt osv?
Last edited by Carrot on Tue 03 Feb 2015, 13:15, edited 1 time in total.

soda

Tue 03 Feb 2015, 11:12

Här är första versionen av den Svenska varianten:
https://docs.google.com/document/d/1Cd5 ... nH8qKE/pub
Man skriver ut, klipper så att dom passar locket av Mutant Boxen, och sedan så länger man den där i och kastar tre tärningar (gul, grön, svart). Gul bestämmer Hot-typ, grön bestämmer eventuell motivation för hotet (siffran och var på pappret tärningen ligger), Svart bestämmer ytterligare hot (Tex om ett gäng zongastar smyger på nåt) osv.
Kom gärna med feedback på hur jag kan göra det bättre!
Saknas det viktig info? Kan jag ta bort nåt osv?
Coolt, men jag förstår inte riktigt vad de olika tärningarna gör, så du får gärna förklara tydligare.

Vad betyder *?

Om min gula tärning hamnar på en ruta där det står "1-3 Morlocker, Askvind" (eller något liknande) innebär det att det är morlocker om jag slagit 1-3? Isf, skriv ut 4-6 på alternativ två också.

En version i färg (på något sätt) för att förtydliga hade nog varit nice!

Carrot
Topic Author

Tue 03 Feb 2015, 11:27

Coolt, men jag förstår inte riktigt vad de olika tärningarna gör, så du får gärna förklara tydligare.

Vad betyder *?

Om min gula tärning hamnar på en ruta där det står "1-3 Morlocker, Askvind" (eller något liknande) innebär det att det är morlocker om jag slagit 1-3? Isf, skriv ut 4-6 på alternativ två också.

En version i färg (på något sätt) för att förtydliga hade nog varit nice!
Asteriskerna *** är inte förklarade än! Jag ville bara märka de monster osv som man kanske inte vill springa in i stup i kvarten.
Du har dessutom rätt ang. 1-3 Morlocker. Jag tänkte att det var uppenbart att övriga siffror betyder det andra, men jag kanske får förtydliga ytterligare.

Carrot
Topic Author

Tue 03 Feb 2015, 13:30

Här kommer ett par exempel på hur man kan få fram olika typer av situationer:

Säg att min gula tärning hamnar på Zongastar, min gröna tärning längst till vänster på tabellen med siffran 5, och min svarta tärning hamnar någonstans där det står Rötmyror.
Detta exempel kan tolkas på ett par olika sätt:
Zongastarna som är i full färd med att eskortera en eller flera fångar (kom på typ av fångar själv, eller släng ut en till gul tärning och hoppas på nåt passande), har alltså sprungit rakt in i en svärm med Rötmyror.
Eller så har rötmyrorna besegrat ett gäng Zongastar och fraktar deras kroppar till en passande håla där dom kan förtäras, eller så väljer man att se det så att Zongastarna eskorterar fångar, som är fulla med bett och sår från en svärm Rötmyror som rör sig i närheten. Kanske är Rötmyrorna Zongastarna och deras fångar på spåret?

När jag kastar igen så hamnar den gula tärningen på frätargräs, och eftersom frätargräs rimligtvis inte har nåt annat motiv än att växa sig starkare så skippar jag resten av tärningarna. Någonstans i sektorn finns alltså ett fält frätargräs. Vill jag så kan jag se var den gröna tärningen ligger och se om det passar frätargräset (jag kollar alltså längst upp på tabellen) Positivt för RP? Intressant! Annars skippar jag den delen helt och nöjer mig med att det någonstans i sektorn växer gräs.

En sista gång nudå: Min gula tärning hamnar på Psi-Mygg, min gröna hamnar någonstans i mitten av pappret och visar en 2:a, och min svarta tärning på Zongölar. Någonstans i sektorn finns alltså en svärm Psimygg som färdas mot ett område där marken kokar av Zongölar. Kanske är det där de lägger sina ägg? Nu har vi dessutom med ett fenomen, och kollar jag längst upp på tabellen, där fenomenets status går att läsa med grön tärning så står det att zongölarna rör sig mot RP. Eftersom det inte fungerar (såvida jag inte vill att kokhett vatten ska rinna i en ström mot RP) väljer jag helt bort att ha med det.

Jag tar HEMSKT gärna emot tips på vad jag kan skriva som "motivation" eller liknande för fenomen/växter.
Då skulle jag kunna byta ut de övre tabellerna med det, så att man alltid har någon twist på hotet, även om det inte är någonting intelligent/levande!