scarecrowman
Topic Author
Posts: 18
Joined: Fri 20 Jun 2014, 15:18

Kartor!

Sun 11 Jan 2015, 01:55

Tycker alla Zonkompendier är väldigt bra skrivna med massa snygga bilder etc. Men det jag saknar mycket i MÅ0 är mera detaljerade slkartor, särskilt över interiören av olika ställen. För att kunna använda Zonsektorerna på ett bra sätt så krävs massa arbete. Dem går inte bara att kasta in, blir för mycket att improvisera, samt att man saknar riktig översikt över olika komplex.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Kartor!

Sun 11 Jan 2015, 02:43

Point taken. Det där är alltid lite en avvägning, hur detaljerade kartor man vill ha och behöver. Men helt klart något att fundera på framöver. :)
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Kartor!

Sun 11 Jan 2015, 12:47

Jag har också tänkt på detta. Men för mig handlar det om vad man vill lägga krut på: att få med flera nya, coola platser i ett svep (ett zonkompendium) eller oerhört detaljerat beskriva varje rum, varje liten städskrubb i ett enda komplex (som i Äventyrsspels gamla moduler). Jag föredrar det förstnämnda. Man får mer för pengarna.

Jämför man Ä-spels Mutant med M0, så fick man mer färdigt av Ä-spel. Men det innebar en helt annan typ av produkter, delvis rimligen präglat av att målgruppen då var något yngre.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Kartor!

Sun 11 Jan 2015, 13:16

Visst kan det vara bra med kartor ibland, speciellt över större och speciella komplex men generellt så har jag inga problem med stilen i M:0.

Nu är jag lite van vid den här fria stilen, Vi har kört så i HârnMaster i många år, så jag är van att det är spelarna som styr och att jag får blanda slumptabeller, färdigt officiellt material och med sådant som jag gjort själv. Kartor över platser som jag brukar använda mig utav är, de jag gör själv, de som finns i andra spel (som jag vet att jag inte kommer att spela) och de som jag hittar på nätet (det är mycket lättare att vara SL nu för tiden än innan internet :D ). Det finns många (ja allt är väl relativt kanske) kartor över skyddsrum, hus, kontor där ute på nätet och bara väntar på att få användas.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Kartor!

Sun 11 Jan 2015, 15:00

Jag har också tänkt på detta. Men för mig handlar det om vad man vill lägga krut på: att få med flera nya, coola platser i ett svep (ett zonkompendium) eller oerhört detaljerat beskriva varje rum, varje liten städskrubb i ett enda komplex (som i Äventyrsspels gamla moduler). Jag föredrar det förstnämnda. Man får mer för pengarna.

Jämför man Ä-spels Mutant med M0, så fick man mer färdigt av Ä-spel. Men det innebar en helt annan typ av produkter, delvis rimligen präglat av att målgruppen då var något yngre.
En karta säger mer än tusen ord, eller hur man nu brukar säga. Jag hade haft mycket nytta av mer detaljerade kartor. Detaljerade beskrivningar känns mindre nödvändiga!
 
scarecrowman
Topic Author
Posts: 18
Joined: Fri 20 Jun 2014, 15:18

Re: Kartor!

Sun 11 Jan 2015, 15:05

Precis mer detaljerade kartor, beskrivningarna är inte lika nödvändiga, det löser sig självt.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Kartor!

Sun 11 Jan 2015, 15:08

Ett zonkompendium med bara kartor kanske? Möjligen skulle man kunna ha några kortfattade textförslag (typ en sida med fem förslag för varje karta) på vad kartorna kan tänkas föreställa (vilka om några som lever där, ngt kort uppslag om Situationen). Karthäftet skulle kunna rymma en biobunker, en enklav, ett höghus, en industrilokal, en mindre ö etc. Det tycker i alla fall jag skulle kunna funka.
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Kartor!

Sun 11 Jan 2015, 17:24

Detta var också något jag (som SL) kände viss oro för innan vi började spela.

Men några spelmöten in så känner jag personligen att detaljerade komplex inte är nödvändiga i M0. Emfas, i alla fall för vår spellgrupp, ligger på lite mer svepande beskrivningar; hårdare konturer, mer spelardrivet, mer action.
 
simon
Posts: 58
Joined: Sat 07 Jun 2014, 17:18

Re: Kartor!

Sun 11 Jan 2015, 21:40

För oss funkar det utan kartor hur bra som helst. Man målar ju med lite bredare penslar så att säga, men det är knappast ett problem åtminstone inte för oss.
Ibland när jag vet att det kommer att hända mycket på en plats brukar jag själv rita upp den i klassiskt fågelvykarta där mått och avstånd osv förklaras. Men oftast klarar jag mig utan det. Jag har överhuvudtaget inte med särskilt mycket kartor. Jag googlar hellre upp en stämningsbild för en sektor, en plats eller person och visar upp den och det har varit väldigt uppskattat. Det ska sägas att mitt gäng är gamla DoD och MUA-spelare så vi är vana vid kartor.
Sen vet jag inte om spelet skulle bli särskilt mycket bättre med extra kartor. För mig är det inte viktigt att veta exakt vad som finns överallt. Spelarna kommer ändå inte vara särskilt brydda om varenda liten vrå. Det är åtminstone vad min erfarenhet säger mig!
 
scarecrowman
Topic Author
Posts: 18
Joined: Fri 20 Jun 2014, 15:18

Re: Kartor!

Mon 12 Jan 2015, 21:12

Mina spelare är riktiga undersökare, vill gå överallt, kan säga att rollspela tex Eden är ett riktigt mörker utan kartor. Det samma gäller oljeriggarna i Döda blå.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests