Ett allmänt tips till det här med belastning (i linje med FriaLigans krubb-, vatten-, ammo-markörer): Använd fler och
större markörer!
I de fall där belastning är viktigt (exempelvis vid långa zonfärder och dylikt) kan jag tipsa om tydlig visualisering av belastningen i form av ytterligare markörer (små glas-pluppar, meeples, pokermarker eller varför inte små och stora stenar i varierande format?).
Gör klart för spelaren vad en markör är värd och låt sedan spelarna ha dessa tydligt tillhands så att känslan av belastning alltid finns där. En näve grus på sitt rollformulär kan få den mest muterade björn att känna sig lite belastad...
För bruk i andra spel kan man tydligt demonstrera vad 1000 guldmynt motsvarar i belastning. Väldigt lämpligt att introducera detta när spelarna lootar drakgrottan...
Alternativt kan man göra tvärt om och låta spelarna ha en hög med markörer som representerar "tillgängliga belastningspoäng". För varje gång som en spelare plockar upp något så får hon plocka bort en sådan markör (eller flera om det är en tung/otymplig pryl).