Oskar
Topic Author
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Den Gamle

Thu 31 Jul 2014, 12:54

Jag startar en tråd här med fokus på just Den Gamle. Jag vill höra hur ni andra använder Den Gamle i spel. Vad är egentligen hans mål och syfte? Varför ska rollpersonerna bry sig om att prata med honom? Vad ljuger han om, och kommer han någonsin att komma på andra tankar och delge några ledtrådar till Eden?
I min grupp har jag använt honom ganska sparsamt så här långt. Gruppen har vid några få tillfällen bett honom om råd gällande saker som sker i Arken. Eftersom han är gammal och rötsjuk har jag gjort honom immun mot Manipulera, eftersom han inte kan påverkas att avslöja något. Däremot kan hans lögner och halvsanningar Genomskådas. Bland annat har en rollperson (en krönikör) genomskådat hans lögn att det bara finns en Ark. Men jag vet inte riktigt hur jag ska använda honom, annat än som en klok gammal gubbe att fråga om råd.
 
Ond bråd död
Posts: 38
Joined: Tue 18 Jun 2013, 13:53

Re: Den Gamle

Thu 31 Jul 2014, 13:31

Min gamling ligger sjuk i sängen och lämnar aldrig sitt rum. Spelarna har heller aldrig brytt sig om att prata med honom utan har kontakt med hans språkrör: Sören. Egentligen dog den gamle redan första spelmötet, vilket Sören hållit hemligt för att behålla sin maktposition.
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Den Gamle

Thu 31 Jul 2014, 13:45

I min Ark lever han fortfarande, men är på randen till död och representeras av bossen Pamp (despot). Jag kommer köra Boss Mot Boss, där stridigheter kommer avslutas av Den Gamle, som håller ett brandtal om Eden, varefter han faller ner medvetslös och dör något senare. Allt för att elda på RP i sin strävan efter Eden.
________________________
Meka Extraordinaire
 
Oskar
Topic Author
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Den Gamle

Thu 31 Jul 2014, 14:00

Min långsiktiga plan med Den Gamle är att ställa rollpersonerna inför ett svårt val. Slaven Sira är gravid (Ett barn av folket) och kommer snart att föda. Komplikationer kommer uppstå (ingen mutant är ju barnmorska direkt) och Sira behöver läkemedel. Det ska sammanfalla med att Den Gamle ligger för döden, men kan räddas av samma läkemedel. Jag tänker mig att det ska vara en dos Regen. Sprutan finns i den förfallna sjukskrapan, som är mörk och bebodd av zongastar. Vem får sprutan, eller behåller de den själva? Men för att valet ska bli intressant måste de bry sig om Den Gamle och faktiskt vilja rädda honom.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Den Gamle

Thu 31 Jul 2014, 19:37

Min långsiktiga plan med Den Gamle är att ställa rollpersonerna inför ett svårt val. Slaven Sira är gravid (Ett barn av folket) och kommer snart att föda. Komplikationer kommer uppstå (ingen mutant är ju barnmorska direkt) och Sira behöver läkemedel. Det ska sammanfalla med att Den Gamle ligger för döden, men kan räddas av samma läkemedel. Jag tänker mig att det ska vara en dos Regen. Sprutan finns i den förfallna sjukskrapan, som är mörk och bebodd av zongastar. Vem får sprutan, eller behåller de den själva? Men för att valet ska bli intressant måste de bry sig om Den Gamle och faktiskt vilja rädda honom.
Cool idé
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Oskar
Topic Author
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Den Gamle

Sun 03 Aug 2014, 13:27

I min Ark lever han fortfarande, men är på randen till död och representeras av bossen Pamp (despot). Jag kommer köra Boss Mot Boss, där stridigheter kommer avslutas av Den Gamle, som håller ett brandtal om Eden, varefter han faller ner medvetslös och dör något senare. Allt för att elda på RP i sin strävan efter Eden.
Hur har rollpersonerna interagerat med honom? Har han gett dem råd, sanningar, lögner? Bryr de sig om han lever eller dör?
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Den Gamle

Sun 03 Aug 2014, 14:11

I min Ark lever han fortfarande, men är på randen till död och representeras av bossen Pamp (despot). Jag kommer köra Boss Mot Boss, där stridigheter kommer avslutas av Den Gamle, som håller ett brandtal om Eden, varefter han faller ner medvetslös och dör något senare. Allt för att elda på RP i sin strävan efter Eden.
Hur har rollpersonerna interagerat med honom? Har han gett dem råd, sanningar, lögner? Bryr de sig om han lever eller dör?
De har inte sett honom på länge, och jag tror inte att de tänkt på honom på länge heller. Jag hoppas att det ska göra det ännu mer effektfullt när han väl dyker upp.
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
deusexmatteo
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Den Gamle

Mon 11 Aug 2014, 17:29

Hur tog den gamle hand om alla mutantbarnen? Det här kanske nämns någonstans men jag har missat det i så fall. Har läst "Förr när han tog hand om er som sina egna barn" och sett bilden av den gamle som bär på muterade barn. Fanns de andra som hjälpte till eller hade han ensam vårdnad om flera hundra barn?

Kom att tänka på The Road när jag läste era saker om den gamle, han är kanske lite som pappan i den berättelsen? Fast med väldigt många barn då.

EDIT: Hittade en bra tråd som diskuterar den här frångan, länkar till den här om någon annan skulle komma in på tråden med samma undringar som jag. http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=34&t=992
 
schnurra
Posts: 20
Joined: Sun 29 Jun 2014, 23:52

Re: Den Gamle

Wed 17 Sep 2014, 19:50

Min långsiktiga plan med Den Gamle är att ställa rollpersonerna inför ett svårt val. Slaven Sira är gravid (Ett barn av folket) och kommer snart att föda. Komplikationer kommer uppstå (ingen mutant är ju barnmorska direkt) och Sira behöver läkemedel. Det ska sammanfalla med att Den Gamle ligger för döden, men kan räddas av samma läkemedel. Jag tänker mig att det ska vara en dos Regen. Sprutan finns i den förfallna sjukskrapan, som är mörk och bebodd av zongastar. Vem får sprutan, eller behåller de den själva? Men för att valet ska bli intressant måste de bry sig om Den Gamle och faktiskt vilja rädda honom.
Jätteintressant idé. Jag har dock en fundering kring regen och Den Gamle. I och med att Regen läker all permanent trauma skulle man kunna tolka det som att den läker skador som uppkommit av ålder? Det står att den återställer grundegenskaperna till ursprungsvärde. Hmm hur ska man tänka kring det?
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Den Gamle

Thu 18 Sep 2014, 06:25

Min långsiktiga plan med Den Gamle är att ställa rollpersonerna inför ett svårt val. Slaven Sira är gravid (Ett barn av folket) och kommer snart att föda. Komplikationer kommer uppstå (ingen mutant är ju barnmorska direkt) och Sira behöver läkemedel. Det ska sammanfalla med att Den Gamle ligger för döden, men kan räddas av samma läkemedel. Jag tänker mig att det ska vara en dos Regen. Sprutan finns i den förfallna sjukskrapan, som är mörk och bebodd av zongastar. Vem får sprutan, eller behåller de den själva? Men för att valet ska bli intressant måste de bry sig om Den Gamle och faktiskt vilja rädda honom.
Jätteintressant idé. Jag har dock en fundering kring regen och Den Gamle. I och med att Regen läker all permanent trauma skulle man kunna tolka det som att den läker skador som uppkommit av ålder? Det står att den återställer grundegenskaperna till ursprungsvärde. Hmm hur ska man tänka kring det?
Mitt förslag är att strunta i vad REGEN egentligen gör, och fokusera på storyn. ;)
________________________
Meka Extraordinaire

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests