Ifrit
Topic Author
Posts: 52
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

(Metaplot) Kasettradion

Fri 11 Jul 2014, 00:20

Tjing!

Det verkar som om jag har misslyckats kapitalt med ett Förstå Sig på-slag här. Jag håller på att läsa in mig på metaplotten inför kampanjstart nu i helgen och undrar litegrann hur det faktiskt är tänkt att RP ska pricka ut Eden-enklaverna på kartan utefter kasettradions koordinater. Om jag förstått det rätt så kan man inte räkna ut GPS-koordinater med vilken karta som helst?

Just nu letar det åt att slänga in en alfapersonlig gps-mackapär i ett vrålåksfynd, men jag är nyfiken på hur andra spelledare löst detta :)
 
Tomasz
Posts: 4
Joined: Mon 30 Jun 2014, 08:51

Re: (Metaplot) Kasettradion

Fri 11 Jul 2014, 08:59

Man kan göra det enkelt och använda koordinaterna som finns på kartan som följer med i spelet. Annars så får väl spelarna hitta en artefakt som kan läsa av koordinater. Bara det kan ju bli ett långt och spännande äventyr som tvingar RP att ta sig djupt in i Zonen.

Vi har inte kommit så långt i våran kampanj men jag kommer nog att använda koordinaterna som finns på kartan. Jag har en polare som äger en musikstudio så jag kommer nog att dra till honom och spela in hela meddelandet, slänga på lite coola filter som gör meddelandet svårt att tyda, kopiera över till en gammal kassett och sen låta spelarna få lyssna på meddelandet på en uråldrig kassettradio som jag har hemma =D

Sen är det nog lite upp till dom :D
All those moments will be lost in time, like tears in rain
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: (Metaplot) Kasettradion

Fri 11 Jul 2014, 09:54

Hej!

Hur meddelandet i kassettradion är tänkt att användas står på sid 143 i Bok 2: Zonen: en rollperson som hör meddelandet och FÖRSTÅR SIG PÅ det får veta i vilka rutor på zonkartan som koordinaterna avser.

Om slaget lyckas berättar SL helt enkelt vilka sektorer på kartan som de olika ledningsplatserna finns i - dags för RP att börja vandra! Vilken ledningsplats som är Eden vet de ju först när de även fått videokameran...

Du behöver alltså aldrig säga de exakta verkliga koordinaterna (longitud, latitud) om du inte vill. Du kan förstås göra det om du, med lite research går det ju att få fram. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest