User avatar
Tant Mu
Topic Author
Posts: 38
Joined: Wed 21 May 2014, 22:38
Location: Ruinstaden på öarna

Hjälp mig rätta till SL-tabbe (spoilers)

Sun 08 Jun 2014, 14:42

I och med första spelmötet introducerade jag som avslutning av mötet ett hot. Tyvärr var jag lite förhastad och tog första bästa hotkort; Det andra folket. Som avslutning på mötet beskrev jag det som att spejaren Rut – positionerade på taket av det hyreshus som utgör arken – siktade en grupp okända mutanter träda fram ur zondimman. Såhär på efterhand ångrar jag detta drag, då jag helst vill vänta med att introducera andra mutanter tills att RP har utforskat området runt arken lite mer genomgående och känt av desperationen av att de är ensamma kvar i denna hårda värld av svält och svårmod.

Nu måste jag komma på en bra work around. Tänkte dryfta några preliminära tankar med er:

Zongastar/Kannibaler – zongastarna/kannibaler har klätt ut sig för att locka ut en delegation från arken. När RP anländer anfaller de ur ett bakhåll. Känns lite omotiverat då RP ej mött på varken zongastar eller kannibaler tidigare, samt för straight forward och lite lamt. Skulle snart vilja introducera zongastarna som ett hot, men kanske inte på detta sätt.

En grupp från Arken – Någon boss i Arken har låtit några anhängare klä ut sig för att lura ut en särskild SLP för att sedan göra en kupp på något sätt. Kanske ett sätt att kick-starta igång någon intrig i arken, men har inga tydliga idéer på vad det skulle röra sig om. De olika bossarna är chefskrönikören Kalgu, som står den Gamle närmast, håller rådsmöten och för hans talan; Marlotte, som sköter vakthållning och håller ordning och ser till att den Gamles förordningar efterföljs; Oskartian – en makthungrig ”kingpin” som driver arkens sprithak; Grovarbetaren Johammed som är något av en ingenjör med ständiga projekt för att förbättra arkens faciliteter.

Mutanter som tidigare lämnat Arken som återvänder – En grupp mutanter som lämnat Arken efter en tvist för något år sedan och som förmodats döda har återvänt. Det har skapat en ny utpost och vill nu värva fler till deras bosättning. Kanske leds de av en sektledarliknande individ som lovar gräs och gröna skogar åt alla som följer med. De har hittat en ny källa till krubb och ser därför relativt välmående ut i förhållande till Arkens innevånare. Vad är den egentliga anledningen till att de dyker upp? Kanske är de alla utbytta mot Liller och vill lura med sig fler som föda till ett dråparträd (på så vis kan jag introducera specialsektorn badhuset i zonkompendium 1).

Har ni andra idéer så säg!
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Hjälp mig rätta till SL-tabbe (spoilers)

Sun 08 Jun 2014, 16:27

Jag gillar din (näst) sista idé! En grupp utstötta och/eller försvunna som bildat en sekt!

Annars kan det ju enkelt vara så att spejaren Rut ljuger/var full och såg i syne! Kanske Marlotte ligger bakom för att skrämma upp folket och få mer resurser tilldelat sig?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hjälp mig rätta till SL-tabbe (spoilers)

Sun 08 Jun 2014, 17:16

Andra möjligheter:
  • Främligarna är nedfrysta forskare från Eden (typ som hotkortet Mannen på stranden), som har tappat minnet. Det kan röra till saker i Arken utan att en ny Ark eller liknande större bosättning introduceras.
  • Det kan vara utsända från Novasekten. Visserligen introducerar du en ny grupp i Zonen, men kultisterna är märkliga och mystiska och relativt få.
  • Främlingarna kan vara från en annan Ark, men de är flyktingar från Ordföranden och vill till varje pris aldrig återvända. De vill inte berätta var de kommer ifrån, eller så ljuger de och säger att deras Ark har gått under eller ligger "på andra sidan havet" eller liknande.
Alla tre ovanstående introducerar visserligen idén att det finns andra människor/mutanter i Zonen än Folket, men de bönorna är liksom redan spillda. :) Och jag tror inte att det gör något.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hjälp mig rätta till SL-tabbe (spoilers)

Sun 08 Jun 2014, 20:24

Räcker det inte att de okända mutanterna försvinner igen i dimman och RP inte hittar dem? Du nämner inte om det var en dröm ,illusion eller om det faktiskt var några främlingar på riktigt. Det blir ett mysterium som ger RP en glimt av att de KANSKE inte är ensamma, men samtidigt inget konkret att gå på utan låt dem tveka på sig själva. Låt dem diskutera saken i gruppen och om de pratar med någon SLP så kanske de inte tagna på allvar utan istället utskrattade.

Kan riktigt se framför mig när RP blivit utskrattade och någon dag senare kommer någon annan och säger att den personen också sett främlingar. När RP blir upprymda av att någon äntligen är på deras sida så drar man åter igen undan mattan genom att SLP:n bara skämtade med dem. :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Hjälp mig rätta till SL-tabbe (spoilers)

Sun 08 Jun 2014, 21:53

Kan riktigt se framför mig när RP blivit utskrattade och någon dag senare kommer någon annan och säger att den personen också sett främlingar. När RP blir upprymda av att någon äntligen är på deras sida så drar man åter igen undan mattan genom att SLP:n bara skämtade med dem. :)
Haha! Klockrent! Arkens hjältar narrade och hånade! Hade jag inte redan introducerat kannibaler för mina spelare så skulle jag lätt tagit denna! :)
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Hjälp mig rätta till SL-tabbe (spoilers)

Mon 09 Jun 2014, 13:41

Att misslyckas framåt gäller även SL. :) Många goda idéer kommer ur work arounds. Tabbar mig ofta som SL, men försöker snabbt vara framme med en bunke spackel och kladda över mina tabbar. Och så föds flera nya idéer.
 
User avatar
Tant Mu
Topic Author
Posts: 38
Joined: Wed 21 May 2014, 22:38
Location: Ruinstaden på öarna

Re: Hjälp mig rätta till SL-tabbe (spoilers)

Mon 09 Jun 2014, 22:03

Tack för alla goda råd! Jag hatar känslan när ena hjärnhalvan drar ett hotkort på automatik och omgående häver ur sig århundradets avslöjande, samtidigt som den andra hjärnhalvan skriker: " Don't do it! NOOOOoooooooooooohhhh!"

Har som tur är en del tid på mig att fundera ut en bra lösning/acceptera hur landet ligger och göra det bästa av läget.
Främlingarna kan vara från en annan Ark, men de är flyktingar från Ordföranden och vill till varje pris aldrig återvända. De vill inte berätta var de kommer ifrån, eller så ljuger de och säger att deras Ark har gått under eller ligger "på andra sidan havet" eller liknande.
Gillart! Ska inkludera detta alternativ i mina funderingar. Dock som sagt, vore det fint om de kunde få känna sig lite ensamma och hopplösa ett tag.
Annars kan det ju enkelt vara så att spejaren Rut ljuger/var full och såg i syne! Kanske Marlotte ligger bakom för att skrämma upp folket och få mer resurser tilldelat sig?
Denna tanke har slagit mig, men känns lite för obvious att man fuckat up det och kommer oavsett få spelarna att starkt misstänka att Arken inte är den enda i Zonen. Tror visserligen de redan gissat det, eftersom alla har sett Mutant År Noll filmen där det framgår att det finns mutanter från olika arker.
Kan riktigt se framför mig när RP blivit utskrattade och någon dag senare kommer någon annan och säger att den personen också sett främlingar. När RP blir upprymda av att någon äntligen är på deras sida så drar man åter igen undan mattan genom att SLP:n bara skämtade med dem.
Roligt och förnedrande! Kan dock också verka lite uppenbart att jag försöker mörka en miss.
Att misslyckas framåt gäller även SL. Många goda idéer kommer ur work arounds. Tabbar mig ofta som SL, men försöker snabbt vara framme med en bunke spackel och kladda över mina tabbar. Och så föds flera nya idéer.
Tack för peppet. Jag jobbar på't. Det är en bra övning i lateralt tänkande.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hjälp mig rätta till SL-tabbe (spoilers)

Tue 10 Jun 2014, 06:44

Kan riktigt se framför mig när RP blivit utskrattade och någon dag senare kommer någon annan och säger att den personen också sett främlingar. När RP blir upprymda av att någon äntligen är på deras sida så drar man åter igen undan mattan genom att SLP:n bara skämtade med dem.
Roligt och förnedrande! Kan dock också verka lite uppenbart att jag försöker mörka en miss.
Fast just det där med att spelarna skall tycka något är uppenbart är oftast en feltolkning man gör som spelledare. Jag oroar mig ofta för att min spelgrupp skall tycka handlingen är förutsägbar när vi spelar, men det visar sig nästan alltid att jag oroat mig i onödan. I och med att målet med förslaget är att spelarna skall känna sig missförstådda - så tror jag aldrig det kommer tolkas som ett "mörkande". Man flyttar helt enkelt fokuset från "intelligent liv utanför arken" till "vi har förmodligen sett detta, men ingen tror oss".

Sen är det givetvis en fråga om hur man vill ha sin berättelse.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
_christoffer
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2014, 12:41

Re: Hjälp mig rätta till SL-tabbe (spoilers)

Tue 10 Jun 2014, 08:26

En grupp från Arken – Någon boss i Arken har låtit några anhängare klä ut sig för att lura ut en särskild SLP för att sedan göra en kupp på något sätt. Kanske ett sätt att kick-starta igång någon intrig i arken, men har inga tydliga idéer på vad det skulle röra sig om. De olika bossarna är chefskrönikören Kalgu, som står den Gamle närmast, håller rådsmöten och för hans talan; Marlotte, som sköter vakthållning och håller ordning och ser till att den Gamles förordningar efterföljs; Oskartian – en makthungrig ”kingpin” som driver arkens sprithak; Grovarbetaren Johammed som är något av en ingenjör med ständiga projekt för att förbättra arkens faciliteter.
Istället för att medvetet klä ut sig, kan inte en boss ha skickat ut en grupp för att utforska ruiner i närheten utan de andras vetskap - det räcker kanske för att kicka igång intriger i Arken?
 
User avatar
Tant Mu
Topic Author
Posts: 38
Joined: Wed 21 May 2014, 22:38
Location: Ruinstaden på öarna

Re: Hjälp mig rätta till SL-tabbe (spoilers)

Tue 10 Jun 2014, 22:25

Fast just det där med att spelarna skall tycka något är uppenbart är oftast en feltolkning man gör som spelledare. Jag oroar mig ofta för att min spelgrupp skall tycka handlingen är förutsägbar när vi spelar, men det visar sig nästan alltid att jag oroat mig i onödan.
Skönt att höra från en SL kollega. Gillar hur detta utvecklas lite till en terapitråd. :D

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests