User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Gamla Mutantäventyr i År Noll?

Mon 05 May 2014, 11:03

Har inte sett detta diskuteras tidigare vilket förvånar mig. Jag är iaf rätt ny vad gäller spelande i mutant, men innehar det mesta som publicerats till undergångens arvtagare editionen. Men som alla säkert känner till är det rätt stor skillnad på civilisationsnivåer mellan år noll och UA. Men äventyr till originalmutant då? Det enda jag egentligen tänker på är "i reptilmännens klor" som jag faktiskt inte kört men hört en del om.

Jag hade också för ett tag sen planer på att köra igenom introduktionsäventyret "Uppdrag Mos Mosley" (Om jag minns rätt på namnet) innan mutant år noll kom ut men zonkompendium 1 har ett liknande upplägg och gillar hooken därifrån bättre.

Så det enda egentliga gamla äventyr jag har koll på som kan slängas på rollpersonerna är reptilmännens klor. Jag har tillgång till äventyret men har inte läst igenom det, men som jag förstått det involverar det en bunker. Det här är inte dumt för jag vill ha lite material till de eventuella ledningsplatserna RP hittar på vägen till Eden och äventyret har fått bra betyg av folk som jag hört prata om det. Finns det annat material som kan bli som "särskilda zonsektorer" i mutant år noll? Är reptilmännens klor ens passande för det?

Egentligen är det inte nödvändigt med sånt material för jag tycker det redan finns en hel del här, men samtidigt är det kul att det finns mer utsirlade situationer i vildmarken och jag skulle känna en personlig tillfredställelse om vi tog oss igenom en del av det mest kvalitativa materialet till gamla mutant via år noll.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Gamla Mutantäventyr i År Noll?

Mon 05 May 2014, 11:38

Har ju även Sinkadus äventyret Genlab Alfa som skulle sitta som handen i handsken men jag gissar ;) att något liknande kommer att göras utav Fria Ligan.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Re: Gamla Mutantäventyr i År Noll?

Mon 05 May 2014, 11:50

Ja du har nog rätt. Efter jag postade hittade jag en sneakpeek på kommande zonkompendium och en zonsektor verkade heta "I reptilmännens spår" så det verkar som det mesta publicerade material kommer göras om på något sätt för just år noll.

Genlab Alfa äventyret lär vara rätt irrelevant i och med nästa modul, jag kommer inte ens bemöda mig leta upp Sinkadusäventyret. Nu vart jag ännu mer sugen på de kommande modulerna.
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Gamla Mutantäventyr i År Noll?

Mon 05 May 2014, 16:21

Efter jag postade hittade jag en sneakpeek på kommande zonkompendium och en zonsektor verkade heta "I reptilmännens spår" så det verkar som det mesta publicerade material kommer göras om på något sätt för just år noll.
Dessutom skriven av Torsten Alm som författade ursprungliga "I Reptilmännens klor". Däremot vet jag inte om det är en ny version av det gamla äventyret, kanske snarare ett slags uppföljare?

Var det förresten någon som såg uppsättningen av "I Reptilmännens klor" på Stockholms Stadsteater för fem år sedan?
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Tyler Durden
Posts: 36
Joined: Thu 12 Jan 2012, 21:08

Re: Gamla Mutantäventyr i År Noll?

Mon 05 May 2014, 16:30

Om du bara "vill ha lite material till de eventuella ledningsplatserna RP hittar på vägen till Eden.. Vet iofs inte hur relevant det är.. Men jag hade flyt o hittade spelguiden till KILLZONE 2 -The official guide to warzone and campaign. Vet inte hur lätt den är att få tag i dock.. O jag har bara just den guiden,så jag vet inte nåt om dom andra. Till andra spelen. Förmodligen finns det flera som har liknande upplägg och då blir såna typer av kartor lättare att hitta antar jag. Den jag har är 400 sidor tjock. En massa av dom sidorna tar upp banorna i olika format för att visa på olika strategiska platser etc. Det här gör att det finns MASSOR av kartor!! Så många att jag inte pallar räkna! ;) Men det är många! Av varje bana finns en större översikts karta sedd lite snett upp ifrån och i vinkel. Så att man ser eventuella höjdskilnader på banan osv. Sedan samma bana men Ny Karta: rakt uppifrån och i 4färg. Inga fiender eller liknande är markerade på kartan. Så inga störande ikoner på dom. Sen följer massor av kartor med fiende ikoner,screenshots från banorna m.m Helt värdelösa ur rollspels synpunkt. Själva grafiken på dom "bra färgkartorna" eller vad man ska säja tycker jag påminner lite om golvplanerna från Gamla Drakar&Demoner som kom me svarta lådan.. Lite det stuket.. Ett problem är att dom Bästa Kartorna är så små.. För det andra att det egentligen bara är en väldigt liten del av boken som är användbar.. Det är några riktigt snygga bilder, en del snygga bilder,mest på vapen och e del användbara kartor. Vissa kartor blir bra som andra arker, zongastnästen,byggnader i zonen etc. Det finns stora tydliga och enkla kartor av "klassiskt ritnings snitt" för varje bana. Det kommer jag använda faktiskt! Känns skit smidigt att bara kunna göra ritningar o allt på plats i boken! Nåt jag ALDRIG skulle göra i min äventyr! Men det här är en tvspelsgrej jag hitta för 19kr Game för några år sen! Jag hittade också mycket inspiration där, till hur jag visualiserade mej Ulvriket till MUTANT U:A :) Fast det kanske var äventyr och inte kartor du vill ha? :)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Gamla Mutantäventyr i År Noll?

Mon 05 May 2014, 16:31

Teaterpjäsen var hittepå, som så många andra artiklar av Birger Ollonborg på Dagens Svenskbladet :)

http://www.svenskbladet.se/kultur/index ... rpjas.html
Fria Ligan
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Gamla Mutantäventyr i År Noll?

Mon 05 May 2014, 16:37

Teaterpjäsen var hittepå, som så många andra artiklar av Birger Ollonborg på Dagens Svenskbladet :)

http://www.svenskbladet.se/kultur/index ... rpjas.html
:evil: Men va f-n Nils! Spoiler!

:)
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Gamla Mutantäventyr i År Noll?

Mon 05 May 2014, 16:46

Jahaaaaaa :idea: ;)
Fria Ligan
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Gammalt och nytt

Mon 05 May 2014, 19:16

IMG_1050 kopia.jpg
IMG_1050 kopia.jpg (47.33 KiB) Viewed 5194 times
Letade fram klenoden ur arkiven.
Nu blir det omläsning.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Gamla Mutantäventyr i År Noll?

Mon 05 May 2014, 21:51

Jag älskar I reptilmännens klor! Det äventyret är helt klart det som osar mest M0 av alla äventyr till tidigare versioner av Mutant. Internt har M0 ibland kallats I reptilmännens klor - the RPG. :)

Extra kul därför att en av författarna av det klassiska äventyret är med oss nu och har skrivit en zonsektor till nästa Zonkompendium! Gissa vilka som är tillbaka...
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests