User avatar
talgboll
Topic Author
Posts: 95
Joined: Fri 25 Apr 2014, 11:24
Location: malmö
Contact:

Tidpunkten för Katastrofen?

Sat 03 May 2014, 06:35

Jag vet inte om detta är tabu att diskutera i M0-sammanhang men vilken ungefärlig tid inträffade Katastrofen? Jag är inte intresserad bara för att få "svar" som SL utan för att kunna beskriva den värld rollpersonerna rör sig i. Om man kollar på ledtrådar i spelet så som fordon, byggnader, skrot, artefakter och annan teknik så indikerar de att Katastrofen inträffar i nutid. Det finns liksom inget annat som antyder att Katastrofen inträffade i ett mer avancerat tekniskt framtida samhälle (visst, framtida moduler kanske ändrar detta men likväl, det finns inga spår i zonen så som den presenteras i boxen), eller?

Spelets nutid skulle då vara en eller två generationer (30-50 år) efteråt med tanke på Den gamles ålder.
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Tidpunkten för Katastrofen?

Sat 03 May 2014, 07:21

Jag vet inte om detta är tabu att diskutera i M0-sammanhang men vilken ungefärlig tid inträffade Katastrofen?
1989. ;)

Så vitt jag förstår så har tidpunkten för Katastrofen avsiktligt lämnats öppen, liksom hur lång tid som har passerat mellan Katastrofen och spelets "nutid". Den mer avancerade tekniska utvecklingen sker ju efter Katastrofen, i enklaverna och Titanmakterna, sannolikt under flera generationer innan Projekt Eden inleds. (Inom den tidsramen är det osannolikt att Den Gamle ska ha upplevt Katastrofen, snarare har det passerat åtminstone ett hundratal år sedan dess).

Inga specifika årtal eller någon "officiell" tidslinje anges ju i spelet så det är rimligtvis upp till varje SL att avgöra. Själv har jag lekt med tanken att förlägga katastrofen runt år 2040 - tillräckligt nära vår samtid för hög igenkänningsfaktor, men i en lagom avlägsen framtid för att kunna blanda in obekanta element så att världen upplevs som ny och annorlunda av spelarna.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
talgboll
Topic Author
Posts: 95
Joined: Fri 25 Apr 2014, 11:24
Location: malmö
Contact:

Re: Tidpunkten för Katastrofen?

Sat 03 May 2014, 07:44

Tack! Inte bekant med Mutanvärlden sedan tidigare och jag skulle också vilja ha med även för spelarna obekanta föremål och fenomen.
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Tidpunkten för Katastrofen?

Sat 03 May 2014, 09:27

Själv så kör jag den öppen för att kunna slumpa miljön mer fritt.
Det är inget underligt om det ligger en polisstation där det nu är en åker, för staden har expanderat. Samtidigt är det inte så underligt om det är en kyrka eller park i ett område som egentligen är industrimiljö. Vissa viktiga platser ligger kvar mer som en kick för att spelare ska känna igen sig.
 
User avatar
talgboll
Topic Author
Posts: 95
Joined: Fri 25 Apr 2014, 11:24
Location: malmö
Contact:

Re: Tidpunkten för Katastrofen?

Sat 03 May 2014, 09:46

Det är inget underligt om det ligger en polisstation där det nu är en åker, för staden har expanderat. Samtidigt är det inte så underligt om det är en kyrka eller park i ett område som egentligen är industrimiljö. Vissa viktiga platser ligger kvar mer som en kick för att spelare ska känna igen sig.
Nej, det har jag inga problem med heller. Allt förändras. Inte heller att naturlandskapet ändrats sig dramatiskt men tänker på saker de stöter på i form av vardagsföremål; prylar, fordon, byggnader, tekniska saker etc Vi kan ju enkelt se typ vilket årtionde en låda med vardagsgrejer är från 1900-talet. Om katastrofen inträffade i nutid eller tidigare, så känner ju spelarna till allt i världen. Är det efteråt kan jag som SL ju slänga i vad som helst. För 30 år sen fanns inte internet etc
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Tidpunkten för Katastrofen?

Sat 03 May 2014, 10:10

Yes, rent så är det ju rimligt att katastrofen som i alla fall drev alla från städerna och ytan inträffade relativt nära till nu, röda pesten lär ju rensat mycket av livet, överlevande söker mer skyddade isolerade platser och gör kanske mer innovationer och förändringar som kanske går att se i delar av zonen, (platserna ser mer NY gamla ut).
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tidpunkten för Katastrofen?

Sat 03 May 2014, 12:58

Vår tanke är att Katastrofen är ett skeende som sträcker sig över århundraden, och som kanske fortfarande inte är helt över (mer om det i kommande moduler).

Syftar vi på den avgörande händelsen i Katastrofens början - röda pesten - så är vår tanke att den inträffade ganska nära nutid. Därför ser ruinstäderna i mångt och mycket ut som raserade versioner av de städer vi känner till. Fynd och artefakter är i huvudsak nutida grejer - extrem high tech som robotar och energivapen utvecklades senare, i enklaverna. Därför är de (än så länge) så sällsynta ute i Zonen.

Dock har vi inte spikat något exakt årtal när Katastrofen kom, just för att ge spelgrupper mer frihet och slippa diskussioner av typen "är det rimligt att x fanns/fanns kvar år y". Bilmodeller och vissa andra fynd har lite 80-talsretrostil, vilket är avsiktligt, men det är mer för att skapa en känsla och knyta an till Mutants första utgåva.

Faktum är att vi i ett tidigt skede av utvecklingsarbetet hade satt år 1989 som Katastrofens startpunkt - inga byggnader, fordon eller tekniska föremål av senare årsmodell skulle synas i Zonen. Vi släppte den iden sen, men retrostuket har hängt med. :)

Angående Den gamle är han knappast född före röda pesten, utan snarare på Mimers rymdenklav, långt senare.
Fria Ligan
 
User avatar
talgboll
Topic Author
Posts: 95
Joined: Fri 25 Apr 2014, 11:24
Location: malmö
Contact:

Re: Tidpunkten för Katastrofen?

Sat 03 May 2014, 17:34

Tack för förtydligandet, Tomas!

Gillar retroidén! 1989 var jag tolv och hade precis introducerats för rollspelvärlden. En på ett sätt underbar tid. Funkar perfekt att låta sig inspireras av Simon Stålenhags bilder också och man kan ju lösa problemet med att vilja ha med mer tekniskt avancerade prylar med att de kommer från Enklaverna.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tidpunkten för Katastrofen?

Sat 03 May 2014, 19:30

Tack för förtydligandet, Tomas!

Gillar retroidén! 1989 var jag tolv och hade precis introducerats för rollspelvärlden. En på ett sätt underbar tid. Funkar perfekt att låta sig inspireras av Simon Stålenhags bilder också och man kan ju lösa problemet med att vilja ha med mer tekniskt avancerade prylar med att de kommer från Enklaverna.
Exakt! :)
Fria Ligan
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Tidpunkten för Katastrofen?

Sat 11 Jun 2016, 01:59

För den som spelar i "sin egen stad" - och om denna är lite mindre - så vill en ju få lite tid på sig innan katastrofen där staden av någon anledning hinner expandera rejält, så att en får springa runt i ruiner och inte skogar.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests