holmstrom

Slumptabeller, SLP- & monstergenerator online

Wed 23 Apr 2014, 16:13

Hej på er,

Har slängt ihop en slumpgenerator för några av de vanligare tabellerna i regelböckerna.

Går att finna på http://mutantgen.azurewebsites.net

Väldigt tidigt stadium, men fungerar stabilt.

Jag har även skrivit ihop en mer speciell sida för monstergeneratorn, se http://mutantgen.azurewebsites.net/rand/monster

Det som inte är klart är zonsektorgeneratorn. Hoppas kunna göra klart den inom en dag eller två, siktar på att göra den i samma stil som sidan för monster.

Har kodat något jag själv känner att jag vill använda - ni får gärna komma med förslag på förbättringar eller saker ni känner vore fiffigt.

Jag hoppas kunna lägga in lite mer info/beskrivningar på resultaten för t.ex. Händelser i Arken och Händelser i Zonen, men vill samtidigt inte sno för mycket av innehållet från böckerna eftersom jag faktiskt tycker man skall köpa sig ett ex om man vill kunna spela. ;-)

Kan hända att jag också lägger in referensmaterial på siten, men ärligt talat föredrar jag att sitta med utskrifter, så kan hända att det hamnar på efterkälken.

Skall fungera på samtliga skärmstorlekar, inklusive mobiler.
Last edited by holmstrom on Thu 24 Apr 2014, 00:23, edited 1 time in total.

Krönikören

Re: Slumptabeller / monstergenerator online

Wed 23 Apr 2014, 20:15

Riktigt bra jobbat!

Om du orkar så har jag har slängt ihop en SLP-slumpgenerator i excel baserad på slumptabellerna i bok 2 + info från Sysslorna + några tabeller från annat håll (där jag tyvärr inte har full koll på alla källor..) blandat med eget. Åtminstone det från böckerna skulle kunna göra en fin slumpgenerator!
Jag har isf allt i fina excel listor/tabeller som jag kan skicka till dig!

159 Mutantnamn från böckerna, 78 kännetecken för ansikte, 34 för kropp, 86 klädslar/klädesplagg (behöver putsas på), 711(!) karaktärsdrag, - tyvärr blandade källor, men ett par antecknade iaf.

holmstrom

Wed 23 Apr 2014, 20:50

Absolut! Funderade på SLP-generator men orkade inte samla ihop alla data just nu. Detta gör det lättare. Maila Holmstrom.Anders@gmail.com!

Sen en fråga: vad vill man egentligen slumpa för en zonsektor? Känns som om det mesta är beroende av var man befinner sig på kartan förutom kanske hot? Vad mer bör slumpas? Artefakter? Ruiner?

Krönikören

Wed 23 Apr 2014, 21:50

Absolut! Funderade på SLP-generator men orkade inte samla ihop alla data just nu. Detta gör det lättare. Maila Holmstrom.Anders@gmail.com!

Sen en fråga: vad vill man egentligen slumpa för en zonsektor? Känns som om det mesta är beroende av var man befinner sig på kartan förutom kanske hot? Vad mer bör slumpas? Artefakter? Ruiner?
Härligt! Har skickat filen nu!

Kanske någon händelse/något anmärkningsvärt.. typ random encounters? Svårt att få det allmänt och inte bundet till en specifik ruin dock. Men en del saker funkar ju:

T Beskrivning
1. Halvruttna skelett efter tre strykarhundar ligger utspridda på marken. En närmare undersökning visar att något stort och elakt gjort ordentligt med våld på dem med tänder och klor.

2. Runt ett bord sitter fyra benvita skelett prydligt med tallrikar och bestick uppdukade framför sig. Satt de så här vid katastrofen och har förblivit orörda? Eller kan någon ha placerat ut dem så här i efterhand?

3. Ett kylskåp ligger på marken. Inuti kylskåpet sitter ett skelett och ser förvånat ut. Skelettet är iklätt en brun skinnjacka och en beige hatt.

4. osv...

Blev mkt skelett ikväll.. :)

TheSpaceMan

Wed 23 Apr 2014, 22:08

Enligt zonreglerna.
Slå fram miljötyp, skog eller övervuxna ruiner, totalt raserade ruiner eller grusöken, delvis intakta ruiner, intakta ruiner, industrilandskap och bosättning.

Dessa bestämmer om det finns hot eller artefakter till att börja med.

Slå fram den (tolkar det som "viktigaste") ruintyp som definerar området enligt passande lista från miljötyp. Slå fram rötnivå.
Slå antal hottärningar baserat på hotnivå. Varje Radiak är en artefakt i området, varje biohazard är hot, flera hot beskriver mer hur pass stort hotet är, alternativt nämndes möjlighet till att ha flera hot. Slå fram hotets form samt slå fram detaljer.

Finns det artefakter dra ett slumpmässigt antal artefakter och fundera på vart dom passar in för att göra en cool miljö. Miljö är typ från skog till intakt ruin, ruintyp går ungefär från bensinstation till militärbas. Detaljerna står i sektion Skapa Zonen i bok 2.

Det att tänka på är ju att det finns sjukt myckte mer zonsektorer än det finns definerade platser. Vad exakt i varje sektor som klarat sig intakt är ju svårt att veta.

holmstrom

Wed 23 Apr 2014, 22:16

Tack för era förslag.

Det som jag inte riktigt kan få huvudet runt när det gäller att generera zonsektorer är ju att de är så beroende av kringliggande sektorer, samt eventuella landmärken, sjöar, städer etc som redan är utmärkta på en karta (antingen själv för SL eller en karta RP har).

Om man helt slumpar varje sektor känns det som om det finns risk att det kommer vara som att gå över en magisk gräns - rent logiskt så borde ju rötnivå, hotnivå, sektortyp m.m. ofta vara lik närliggande sektorer och inte slumpas fram från sektor till sektor.

Däremot tror jag på att slumpa fram t.ex. typ av ruin, sektordetalj och vilket eventuellt hot som redan finns. Men detta utifrån redan fördefinierad hotnivå, sektormiljö m.m.

Tänker mig att sektorgeneratorn alltså snarare används som så att man fyller i lite parametrar som man som SL redan bestämt sig för och sedan får en sektor med lite mer "liv i" av generatorn.

Tomas
Site Admin

Wed 23 Apr 2014, 22:40

Grymt initiativ! Vi ska försöka samla alla dessa awesome spelarskapade prylar på ett ställe där de är lätta att hitta.

Angående att slumpa fram en sektor - tanken är att man slumpar så mycket som man vill som SL. Vill man kan man slumpa fram allt i en sektor, men man kan också själv bestämma den allmänna miljön och slumpa tex en ruin, hot och artefakter. Alla tabeller i kapitel 3 är tänkta enbart som stöd för SL, inte lag. :)
Fria Ligan

TheSpaceMan

Wed 23 Apr 2014, 23:03

Tror att slump är bra för att hålla spelarna lite på tå.

En risk vi insåg här nu var att vi tänkte hantera hotnivå stegrande från fördefinerade bosättningar, (att dom som bor där rensat upp och minskat hotet) problemet med det är att spelarna utfirån en hotnivå om dom känner till den, genast kan börja räkna ut vart bosättningar är genom ett minskat värde.

Istället kommer vi definferar upp miljöerna lite mer runt en bosättning och ha hottyperna kopplade till bosättningarna. Dvs en teoretisk annan ark har en beväpnad patrul i området osv.

Vad det gäller rötnivå på ett område som är 1x1 km så känns det som det kan pendla ganska mycket med beroende på vad som orsakar rötan. Samma sak med hus och skick på ruiner, det kan gå från stadsmiljö till park. att en vattenledning spruckit och grönska slår rot lättare. Tror vi kommer köra väldigt mycket på att det är anpassat efter hur kartan ser ut, men ibland då och då köra lite random för att krydda upp det.

holmstrom

Re: Slumptabeller, SLP- & monstergenerator online

Thu 24 Apr 2014, 00:24

Tack till Krönikören som skickade en riktigt fyllig Excel-fil med SLP-data. Har kompilerat om det hela och lagt upp som en SLP-generator på siten: http://mutantgen.azurewebsites.net/rand/slp

Har gjort så att karaktärsdata och utrustning är editerbart på sidan efter slumpning, så att man kan ändra om man vill skriva ut. Kände inte att utseende/beteende behövde vara editerbart då det ofta är just detta man vill slumpa fram mer än hur mycket STY en karaktär har.

Krönikören

Re: Slumptabeller, SLP- & monstergenerator online

Thu 24 Apr 2014, 01:13

Snyggt! Tack själv holmstrom, äntligen kan jag slumpa från mobilen! :)

Jag får i min tur lämna vidare lite kredd till tusenmilbort.blogspot.se där jag plockat många av alternativen till "Motiv" och "Egenheter". Riktigt skön idé det där med motiv ifall man behöver ge sin SLP en ursäkt till att denne handlar som den gör exempelvis i mötet med RP!
GZIP: Off