Om vi nu inte låter det här bli en renodlad genustråd - jag tror att trådstartaren tänkte sig ett större ämne än så - så kan man ju också tänka sig ett antal andra sociala koncept. Kanske är några i Arken väldigt rika och/eller farliga medan alla andra är fattiga och/eller svaga, kanske slavar eller knegare. Eller så lever Folket från början i en spänningsfull beroendesituation till en annan zonsektor - vilken som helst av de särskilda zonsektorerna i grundboxen kan funka.
Ser man på människans historia i ett större tidsperspektiv - tusentals år - har kampen mellan bofasta och nomader varit ett återkommande tema. De bofasta har oftast segrat, men inte alltid (mongolerna på 1200-talet är väl det mest kända exemplet på framgångsrika nomadfolk). Folket kanske lever i en rörlig Ark i form av en fordonskaravan? Som nomader kommer de antagligen i konflikt med de bofasta.
Över huvud taget ligger det mycket dramatik i skillnader mellan olika grupper/kategorier - både i verkligheten och i ett spel.
En utmaning vore också det motsatta - i Arken finns ett strikt jämlikhetsideal: alla ska ha lika mycket av allt. Hur får man det att funka?