• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sat 22 Mar 2014, 16:39

Om vi nu inte låter det här bli en renodlad genustråd - jag tror att trådstartaren tänkte sig ett större ämne än så - så kan man ju också tänka sig ett antal andra sociala koncept. Kanske är några i Arken väldigt rika och/eller farliga medan alla andra är fattiga och/eller svaga, kanske slavar eller knegare. Eller så lever Folket från början i en spänningsfull beroendesituation till en annan zonsektor - vilken som helst av de särskilda zonsektorerna i grundboxen kan funka.

Ser man på människans historia i ett större tidsperspektiv - tusentals år - har kampen mellan bofasta och nomader varit ett återkommande tema. De bofasta har oftast segrat, men inte alltid (mongolerna på 1200-talet är väl det mest kända exemplet på framgångsrika nomadfolk). Folket kanske lever i en rörlig Ark i form av en fordonskaravan? Som nomader kommer de antagligen i konflikt med de bofasta.

Över huvud taget ligger det mycket dramatik i skillnader mellan olika grupper/kategorier - både i verkligheten och i ett spel.

En utmaning vore också det motsatta - i Arken finns ett strikt jämlikhetsideal: alla ska ha lika mycket av allt. Hur får man det att funka?
 
Lafajet
Posts: 14
Joined: Mon 17 Mar 2014, 18:31

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sat 22 Mar 2014, 16:51

Ett annat alternativ skulle kunna vara en Ark där ett starkt "klansamhälle" har vuxit fram runt en handfull bossar. Hur relaterar rollpersonerna till en RP eller SLP från en annan klan? Hur reagerar den egna klanen på om man blir för närgången en person från en annan klan? Hur fungerar det att anordna projekt i Arken när två stora klaner för närvarande håller på att brottas om makten?

Bara en snabb tanke, men jag tror att det kan finnas utrymme för intressanta spelsessioner i det konceptet.
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sat 22 Mar 2014, 17:22

Dom olika typerna av bossar som beskrivs i Bok 1 sid 116-117 räcker långt som inspiration för den som vill laborera med olika sociala strukturer i Arken.
Eller så lever Folket från början i en spänningsfull beroendesituation till en annan zonsektor - vilken som helst av de särskilda zonsektorerna i grundboxen kan funka.
Det är iofs en tanke. Jag har i andra trådar tjatat om en tänkt zonsektor med en väpnad grupp som kontrollerar en viktig bro (jag får lov att göra något av den idén snart tror jag). Ett möjligt scenario kunde då vara att bron utgör Arkens enda säkra förbindelse med fastlandet och att Folket måste ha en fungerande relation med de som kontrollerar bron - eller tvingas ta över bron själva, med list eller med våld.
Samtidigt ligger det mycket i grundkonceptet att Arken är i stort sett isolerad från omvärlden i början och att kontakten med andra grupper i zonen kommer först senare.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sat 22 Mar 2014, 17:39

En utmaning vore också det motsatta - i Arken finns ett strikt jämlikhetsideal: alla ska ha lika mycket av allt. Hur får man det att funka?
Obligatorisk Monty Python and the Holy Grail-referens. :D

"Dennis: I told you, we're an anarcho-syndicalist commune. We take it in turns to be a sort of executive officer for the week..."
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sat 22 Mar 2014, 18:15

Ett annat alternativ skulle kunna vara en Ark där ett starkt "klansamhälle" har vuxit fram runt en handfull bossar. Hur relaterar rollpersonerna till en RP eller SLP från en annan klan? Hur reagerar den egna klanen på om man blir för närgången en person från en annan klan? Hur fungerar det att anordna projekt i Arken när två stora klaner för närvarande håller på att brottas om makten?

Bara en snabb tanke, men jag tror att det kan finnas utrymme för intressanta spelsessioner i det konceptet.
Liknar min uppbyggnad med en maktstruktur med olika gäng och brottssyndikat som med tiden naturligt bildats av ett till stora delar anarkistiskt samhälle. Jag kommer inleda spelet med ett stort rådsmöte där det finns flera bossar som bråkar om makten. Får se hur det (ur)artar sig. Intressant att se det som klaner istället. Utveckla gärna idén. Kanske har klanerna även kulturella nyanser som skiljer dem o.s.v.?

I min variant är strukturerna ganska lösa och medlemmar rekryteras mellan gängen, slavar säljs sinsemellan etc. Skulle det vara klaner kanske grupperingarna är mer orubbliga och hatet mellan klanerna än större?

För att inte gå in för mycket på normer, så ser jag MÅ0 som en trevlig möjlighet att i alla fall få leka med dem.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sat 22 Mar 2014, 18:55

Superspännande ämne - dock vill jag bara be alla att tänka till en extra gång innan ni postar i detta ämne framöver. Jag har sett många forumtrådar som börjat med en intressant diskussion som denna förvandlas till ett bittert flame war väldigt snabbt. Det vore väldigt tråkigt om det blev så här också.
Viktigt påpekande. Det är ju ett spel vi pratar om. Högt i tak - men en god ton - gynnar alla!

(Själv kan jag bli lite skitnödigt pretentiös och analysera sönder saker i onödan. Det ber jag om ursäkt för i förväg.) :)
Ursäkt behövs absolut inte - analyser och funderingar är väl det forum är till för! :) Och jag vill verkligen inte lägga locket på en norm-diskussion, tvärtom tycker jag att sånt är grymt intressant och en typ av frågor som man verkligen kan utforska i M0 om man vill.
För att inte gå in för mycket på normer, så ser jag MÅ0 som en trevlig möjlighet att i alla fall få leka med dem.
Det är absolut avsikten! Arken är ju ett experiment, om än ett okontrollerat och "misslyckat" sådant. Det finns mycket i strukturerna i detta nya proto-samhälle som går att skruva på och experimentera med. :)
Fria Ligan
 
Lafajet
Posts: 14
Joined: Mon 17 Mar 2014, 18:31

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sun 23 Mar 2014, 09:40

Liknar min uppbyggnad med en maktstruktur med olika gäng och brottssyndikat som med tiden naturligt bildats av ett till stora delar anarkistiskt samhälle. Jag kommer inleda spelet med ett stort rådsmöte där det finns flera bossar som bråkar om makten. Får se hur det (ur)artar sig. Intressant att se det som klaner istället. Utveckla gärna idén. Kanske har klanerna även kulturella nyanser som skiljer dem o.s.v.?
Det var bara en spontan tanke, men det jag omedelbart kan tänka mig skulle vara skillnaden mot ett spel med brottssyndikat är väl att klaner antagligen skulle ha fler ritualiserade aspekter. I princip alla gärningar eller händelser skulle kunna upphöjas och ges särskild vikt i en klan, och fler semi-formella aspekter skulle antagligen uppstå i Arken. Kulturella skillnader mellan klanerna kan man också tänka sig, men inte ens i historiska exempel av klansystem är skillnaderna inte nödvändigtvis särskilt stora. Med tanke på mutanternas gemensamma ursprung och det faktum att det bara finns en generation av dem så tror jag inte att de skulle hunnit utveckla överdrivet särpräglade kulturer mellan klaner, men att olika klaner lägger olika vikt på olika aspekter av Arkens kultur vore ytterst rimligt.
I min variant är strukturerna ganska lösa och medlemmar rekryteras mellan gängen, slavar säljs sinsemellan etc. Skulle det vara klaner kanske grupperingarna är mer orubbliga och hatet mellan klanerna än större?
Låter helt klart som en rimlig tanke. Konflikten lyfts ett par steg i den mening att det inte enbart handlar om resurser och makt, utan även någon form av ideologiska skillnader som sitter ganska djupt rotade i karaktärerna.
 
Pirrekurr
Topic Author
Posts: 4
Joined: Tue 04 Mar 2014, 23:12

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sun 23 Mar 2014, 16:09

Jag har själv tänkt ganska mycket på tanken med kön i Mutant, men hade inte tänkt att tråden skulle handla om det (i alla fall inte enbart) när jag startade tråden. Men när det gäller frågan kring kön och mutant så har det alltid slagit mig att vi köper människor (mutanter) med vingar, reptilhud, luxkroppar och fotosyntes, men det finns alltid två kön. Skulle inte forskarnas lösning när de skapade barnlösheten kunna vara att mutanterna måste vara tre för att kunna reproducera sig, kön A, B och C så att säga? Eller varför skulle inte mutanternas kön kunna vara flytande? De kan ju ha vingar idag men inte imorgon, varför kan de inte vara man idag men kvinna imorgon (om vi ska utgå ifrån de två traditionella könen)?

Jag själv använder mig gärna av män och kvinnor när jag rollspelar, eftersom jag tycker att det är lättare att utgå ifrån en värld som har i alla fall samma grundläggande biologiska regler som vi har idag (eller som vi uppfattar dem idag i alla fall). Dels är det lättare (i alla fall för mig) att relatera till och dessutom blir det ju bara mer exotiskt och spännande att introducera kanske en annan ark med mutanter som ändrar kön eller har fler kön än vi. Men jag ser ingen anledning till att det måste vara så i Mutantvärlden.
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sun 23 Mar 2014, 20:26

Helt off topic men: Jag byggde en gång i tiden en fantasy-värld där det fanns tio stycken kön. Tanken var att det i slutändan skulle bli någon form av subtil satir mot dagens normer. Jag fick dock inte ihop trådarna och lade ned projektet. Men visst är det kul att leka med tanken att det finns fler kön. När man nu har mutanter att leka med, tycker jag också att det känns ganska rimligt.
 
User avatar
Bernuz
Posts: 24
Joined: Wed 19 Mar 2014, 17:17

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sun 23 Mar 2014, 20:47

Borde inte reptilmutanter lägga ägg med för övrigt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests