• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Memmo

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Thu 10 Apr 2014, 00:12

Jo, du ha helt rätt. MÅ0 har lyckats med genusperspektivet. Tänkte mest att det lika gärna kunde vara en kvinna. Lite enklare mod, som du säger, bara. Ang. roboten så tänker jag osökt på den otäcka robottanten i Äkta människor. :D

Tomas
Site Admin

Thu 10 Apr 2014, 00:48

Spännande diskussion här!

Och visst går det att justera lite som man vill angående antalet forskare som följde med till Arken, hur länge de levde, att låta Den gamle vara en kvinna i stället, ge Den gamle en stark ideologi, osv osv. Kul parametrar att leka med. :)
Fria Ligan

Jonas Ferry

Thu 10 Apr 2014, 00:52

Jo, du ha helt rätt. MÅ0 har lyckats med genusperspektivet. Tänkte mest att det lika gärna kunde vara en kvinna. Lite enklare mod, som du säger, bara. Ang. roboten så tänker jag osökt på den otäcka robottanten i Äkta människor. :D
Jag tänkte också att Den gamle lika gärna kunde vara en kvinna, ändå tills jag såg symmetrin med Dr Retzius i Eden: mamma och pappa. Om Den gamle blir kvinna så borde Retzius bli man (om man inte vill att spelet ska handla om två olika mödrars kamp om barnen).

Föräldrarna gick hursom skilda vägar och mutantbarnen söker sitt ursprung för att få veta varför föräldrarna bröt upp och familjen splittrades. Båda föräldrarna kan hävda att de vill barnens bästa, även om det i Retzius fall är likt Magda Goebbels i Der Untergang.

Lekkit

Thu 10 Apr 2014, 09:50

Den enda egentliga nackdel jag ser med att ha DG som kvinna är att de fina bilderna i boken inte kan visas upp på samma sätt. Vår grupp gillar att bli visade bilder, handouts och liknande.

Krönikören

Thu 10 Apr 2014, 12:15

Den enda egentliga nackdel jag ser med att ha DG som kvinna är att de fina bilderna i boken inte kan visas upp på samma sätt. Vår grupp gillar att bli visade bilder, handouts och liknande.
Jag tycker ändå att bilden av den gamle skulle kunna föreställa en tant! Lär ju inte vinna några skönhetstävlingar dock! :)

Namnet behöver ju inte ändras heller kom jag på, eftersom Dr-titeln nämns istället för förnamn!

Memmo

Thu 10 Apr 2014, 13:45

Ja, faktiskt en av anledningarna till att Den gamle i min ark fick bli en gubbe trots allt :-) Brukar köra mycket med handouts också.

ekofest

Thu 10 Apr 2014, 21:30

Känns som om vi är inne på nåt viktigt när ni nämner grupperingar baserade på syssla: vakttjänst, vattenförsörjning, vakta och dela ut krubb, "skolning" dvs krönikörernas återberättande av skapelsemyter(något som jag tror är rätt mänskligt, förklara varför vi är här).
Tror att jag kommer att ha ett "kastsamhälle" där sysslan är central i vem du är

AON

Mon 14 Apr 2014, 16:32

Tror att jag kommer att ha ett "kastsamhälle" där sysslan är central i vem du är
Inte för att vara petig (sagt lite ironiskt eftersom jag nu tänker vara jättepetig) men ett kastsamhälle är snarare motsatsen till "sysslan är central till vem du är". Lite komplicerat koncept, betydligt svårare att förstå än det verkar; men ett kast är något man föds till, något som sätter gränserna för vad du kan göra i livet (ex. vilken din syssla kan vara), något som tillskrivs egenskaper (rituell renhet) och något som är hierarkiskt. Ett samhälle där ditt arbete definierar din position skulle bättre beskrivas som klassamhälle. Men klasser kräver en varaktighet och permanens som inte återfinns bland Folket.
Jag har ett forum för att organisera spelgrupper i Uppsalaområdet. Forumet heter Zonögat och går att hitta här http://zonogat.swedishforum.net/.

ekofest

Mon 14 Apr 2014, 20:59

Det är bra, tack för klargörandet :)
Helt rätt när vi ändå gräver runt i såna här frågor!

ekofest

Mon 14 Apr 2014, 21:01

Om då sysslan är det mest centrala för vem du är och vilken grupp du tillhör, då borde en mutant inte kunna byta tillhörighet hursomhelst?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7