• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Pirrekurr
Topic Author

Folkets Sociala Uppbyggnad

Fri 21 Mar 2014, 23:57

Något som jag tänkte på direkt, men som jag inte sett i någon av trådarna här på forumet är olika alternativa uppslag till Folkets sociala uppbyggnad.

Min absolut första tanke var att skapa en kvinnodominerad ark där en från början stark feministisk tanke från Den Gamle (i den här verisionen antagligen en kvinna) slagit slint och skapat ett härskarkön (kvinnor) och ett slavkön (män). Inspiration skulle kunna hämtas från den gamla kultrullen America 3000. http://www.youtube.com/watch?v=yUzIEQwlm8g

I denna ark kan manliga RP enbart vara slavar såklart.

Kom gärna med egna funderingar kring detta. Kanske en ark med en mycket strikt Kafkainspirerad byråkrati. Där folket kontrollerar varandra enligt strikta byråkratiska regler och formulär, och där man dessutom börjar få slut på formulär. Hur ska man klara av att ens hämta ut sina ransoner av krubb om formulär 1A3-7 plötsligt är slut?

Inga förslag är för konstiga. Allt som kan ge lite inspiration till någon är bra.

Tomas
Site Admin

Re: Folkets Sociala Uppbyggnad

Sat 22 Mar 2014, 09:09

Sånt här är kul! Det går ju att variera Folkets struktur och kultur på massor av sätt om man vill.
Fria Ligan

Bengt Petter

Sat 22 Mar 2014, 11:10

Något som jag tänkte på direkt, men som jag inte sett i någon av trådarna här på forumet är olika alternativa uppslag till Folkets sociala uppbyggnad.
Det där med kön är intressant. Låter man alla i Arken ha samma kön - bara män eller bara kvinnor - blir dynamiken antagligen helt annorlunda. Och relationen till andra grupper påverkas. Man kan också tänka sig en stor majoritet av det ena könet. Vilken roll får då de som är få? Bestämmer de allt eller inget?

Viktig socialt är förstås också Den Gamle. Kanske är han inte ensam, utan har en hel grupp av andra icke-muterade forskare. Blir de diktatorer eller räddare eller både och?

Tomas
Site Admin

Sat 22 Mar 2014, 11:36

Det där med kön är intressant. Låter man alla i Arken ha samma kön - bara män eller bara kvinnor - blir dynamiken antagligen helt annorlunda.
Fast blir den verkligen det? Allt är förstås möjligt, men jag tänker att de traditionella könsrollerna är ganska upplösta i Arken ändå, eftersom inga barn föds och ingen familjebildning finns. Om man däremot, tex som i Den Andra Arken, rubbar barnlösheten på något sätt kan ju väldigt märkliga strukturer uppstå... :)
Viktig socialt är förstås också Den Gamle. Kanske är han inte ensam, utan har en hel grupp av andra icke-muterade forskare. Blir de diktatorer eller räddare eller både och?
Det där är spännande! Det står kanske inte rakt ut i spelet, men tanken är att Den Gamle hade en mindre stab assistenter med sig, som sen har dött/flytt. Men man kan tänka sig en Ark där flera Gamla har överlevt - eller där ingen har gjort det.
Fria Ligan

Bengt Petter

Sat 22 Mar 2014, 11:42

Det där med kön är intressant. Låter man alla i Arken ha samma kön - bara män eller bara kvinnor - blir dynamiken antagligen helt annorlunda.
Fast blir den verkligen det? Allt är förstås möjligt, men jag tänker att de traditionella könsrollerna är ganska upplösta i Arken ändå, eftersom inga barn föds och ingen familjebildning finns.
Jo, men om man ändå, som jag, är traditionell nog att tänka sig att heterosexualitet är vanligare än homosexualitet blir det förstås speciellt om antingen män eller kvinnor är i majoritet. Kön och sexualitet är laddat, men behöver ju inte alls socialt se ut som i vår värld. Intressant för övrigt att olika twistar på könsroller generellt är ganska vanliga i sf.

Gråskägg

Sat 22 Mar 2014, 12:22

Viktig socialt är förstås också Den Gamle.
För att inte säga avgörande.
Om vi utgår ifrån grundpremissen att DG (och hans stab av assistenter) har dikterat villkoren för Arkens sociala struktur och fram till nu har kontrollerat Folket - dels genom att begränsa kunskap, dels genom att fördela maten - så blir det ofrånkomligen DGs mål och avsikter som har lagt grunden för Folkets samhällsbygge. Oavsett vilken riktning man väljer för Folket så blir det s a s den riktning DG har valt. Visa mig ditt Folk så ska jag säga dig vem Den Gamle är, typ.
Last edited by Gråskägg on Sat 22 Mar 2014, 13:04, edited 1 time in total.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!

Gråskägg

Sat 22 Mar 2014, 12:49

Fast blir den verkligen det? Allt är förstås möjligt, men jag tänker att de traditionella könsrollerna är ganska upplösta i Arken ändå, eftersom inga barn föds och ingen familjebildning finns.
Jo, men om man ändå, som jag, är traditionell nog att tänka sig att heterosexualitet är vanligare än homosexualitet blir det förstås speciellt om antingen män eller kvinnor är i majoritet. Kön och sexualitet är laddat, men behöver ju inte alls socialt se ut som i vår värld. Intressant för övrigt att olika twistar på könsroller generellt är ganska vanliga i sf.
Som sagt, här är man ju ute och tassar på minerad mark. ;)
Men om traditionella könsroller och familjeideal är upplösta samtidigt som de biologiska förutsättningarna för fortplantning saknas, så ökar kanske sannolikheten att heterosexualitet som norm får minskad betydelse. Den närhet som behövs för att återhämta KNS är ju också könsneutral.

Krönikören

Folkets Sociala Uppbyggnad

Sat 22 Mar 2014, 14:50

En PA värld skulle logiskt leda till hårdare könsroller - i vår värld. Det intressanta med M0 är dock att det inte riktigt är vår värld och vi har några faktorer som omkullkastar allt fullständigt: 1. Steriliteten 2. Mutationerna 3. Möjliga hormoniella skillnader med tanke på att det är mutanter vi pratar om här.

Det här tycker jag tar upp ämnet könsroller i primitiva kulturer väldigt bra:
http://www.pellebilling.se/2011/12/patr ... -kulturer/

Tomas
Site Admin

Sat 22 Mar 2014, 15:42

Håller helt med - de skillnaderna som du pekar på mellan Folket och utsatta folkgrupper i vår egen värld kan vara ganska avgörande. Superspännande ämne - dock vill jag bara be alla att tänka till en extra gång innan ni postar i detta ämne framöver. Jag har sett många forumtrådar som börjat med en intressant diskussion som denna förvandlas till ett bittert flame war väldigt snabbt. Det vore väldigt tråkigt om det blev så här också. :)
Fria Ligan

Gråskägg

Sat 22 Mar 2014, 16:09

Superspännande ämne - dock vill jag bara be alla att tänka till en extra gång innan ni postar i detta ämne framöver. Jag har sett många forumtrådar som börjat med en intressant diskussion som denna förvandlas till ett bittert flame war väldigt snabbt. Det vore väldigt tråkigt om det blev så här också.
Viktigt påpekande. Det är ju ett spel vi pratar om. Högt i tak - men en god ton - gynnar alla!

(Själv kan jag bli lite skitnödigt pretentiös och analysera sönder saker i onödan. Det ber jag om ursäkt för i förväg.) :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7