Dorantee
Topic Author
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Idéer på äventyr mellan År 0 och Undergångens Arvtagare

Sat 26 Jun 2021, 15:27

Så min grupp har enligt mina beräkningar typ kommit halvvägs genom min storkampanj i År 0 och finalen närmar sig snabbt. Finalen i det här fallet är då alltså sammandrabbningen mellan Malsjöns samarbetande bosättningar och Hydrans horder, där mina spelare förhoppningsvis kommer att "besegra" Hydran och bilda den tidiga grunden för vad som senare kommer bli Pyrisamfundet.

Min plan efter finalen är att min grupp ska få spela olika små äventyr som utspelar sig i tidsrummet mellan slutet vår År 0 kampanj och starten av Undergångens Arvtagare kampanjen. Hittills har jag planerat att vi kommer spela "Den Grå Döden" efter ett ganska kort hopp på bara ett eller två decennium efter finalen. Efter det har jag inte lika hårt ritade planer på vad de ska få uppleva. Jag tror jag kommer göra en blandning av "historiska händelser" som beskrivs i UA böckerna (Några exempel jag lagt ögonen på är bla. när VAX 10 mördar kejsarfamiljen, grundandet/skräckväldet av Psipo och möjligen händelserna kring införlivningen av antingen Nordholmia och/eller Pirit) och klassiska äventyr från andra tidigare Mutant spel, typ "I reptilmännens klor" eller "Uppdrag i Mos Mosel". Dock lär det väll bli ganska svårt att få tag på de äventyren idag (dessutom tror jag iofs. att de äventyren även har beskrivits som "historiska händelser" i UA-böckerna).

Det jag egentligen försöker fråga är om det är någon som har några bra idéer på äventyr vi borde köra? Några händelser i UAs historieskrivning som hade varit häftiga att uppleva? Några klassiska äventyr från 80-tals Mutantspelen som nya fans bara måste spela? Finns det kanske äventyr från UA som utspelar sig före "huvudkampanjen"? Är det kanske någon som har en idé för ett äventyr som inte nödvändigtvis är kopplat till Pyris "historia" men som bara hade varit coolt att spela ändå? Uppskattar verkligen hjälp och förslag!
 
User avatar
Watson
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Idéer på äventyr mellan År 0 och Undergångens Arvtagare

Wed 20 Oct 2021, 09:03

Spännande! Jag hade samma tankar och du får gärna kolla in mitt inlägg: viewtopic.php?f=34&t=2682
...Elementärt, min käre Sherlock
 
Dorantee
Topic Author
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Idéer på äventyr mellan År 0 och Undergångens Arvtagare

Mon 25 Oct 2021, 20:53

Spännande! Jag hade samma tankar och du får gärna kolla in mitt inlägg: viewtopic.php?f=34&t=2682
Åh, hej Watson! Det var faktiskt din post som ursprungligen inspirerade mig att starta min "superkampanj" för några år sedan! Baserade faktiskt tom. mina zonkartor på dina över "Malsjözonen". :D

Hur blev det med din kampanj? Lyckades ni spela klart hela äventyret och "döda" Hydran?
 
stalorato
Posts: 102
Joined: Tue 15 Sep 2015, 17:46

Re: Idéer på äventyr mellan År 0 och Undergångens Arvtagare

Sat 28 Oct 2023, 20:54

längesen jag kikade in här nu, håller du ff igång med din metakampanj?
jag hade lite samma ideer en gång i tiden men allt rann ut i sanden
vi skapade nyss en ny ark & körde några gånger & tyckte det var lika kul som för några år sen men efter avklarat äventyr var de andra mer lockade av ett annat rollspel
skriver mest för att säga att jag är säker på att jag mos mosel äventyret nånstans, kanske även i reptilmännens klor men är mer osäker där..
vill inte sälja det men kanske kan lösa nåt om du ff håller på med din on the road to piri kampanj =)

hur hade du tänkt dig äventyren mellan år noll och piri världen
skulle de spelas av ättlingar till rollspelarna?
jag hade lösa planer på två olika lösningar till det där
dels tänkte jag att att några spelare skulle kunna finna nåt gammalt labb där det fanns möjlighet för kryosömn
så att samma RP kunde dyka upp i olika tidsskeenden
(övervägde också att spelarna kunde råka ut för ett tidshopp utan hopp om återvändo i nåt labb de undersökte)
men främst var jag inne på att de skulle spela ättlingar till sina RP eller folk från sin ark & kända folk från zonen
skissade på listor & tyckte det var coolt om allt inte behövde stämma alls utan att nån kanske enligt släkt historierna var säker på att han härstammade från den gamle eller en robot mm =)

vore kul att höra hur du tänkte =)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests