Mikael
Topic Author
Posts: 3
Joined: Mon 28 Oct 2013, 22:35

Rollspelet vs böckerna?

Mon 28 Oct 2013, 22:38

Hur nära knutet är spelet till böckerna? Vilka förkunskaper kräver det? Måste man ha läst böckerna för att ha glädje av spelet?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Rollspelet vs böckerna?

Tue 29 Oct 2013, 00:38

Välkommen till forumet!

Spelet kräver ingen förkunskap alls. Det kan vara kul att ha läst böckerna, eftersom platser och personer man läst om dyker upp här och var, men det behövs inte alls för att spela. :)
Fria Ligan
 
Hans E Magnusson
Posts: 11
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:11
Location: Umeå Sweden

Re: Rollspelet vs böckerna?

Sat 28 Dec 2013, 14:09

Tar det här då det är en bokfråga, Sofia Bergtings böcker De dödas rike, visst utspelar de sig i samma värld?
We don't explore characters; we explore dungeons.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Rollspelet vs böckerna?

Sat 28 Dec 2013, 14:28

Tar det här då det är en bokfråga, Sofia Bergtings böcker De dödas rike, visst utspelar de sig i samma värld?
Vi låter Peter svara på detta, återkommer!
Fria Ligan
 
bergting
Posts: 8
Joined: Sat 28 Dec 2013, 14:35

Re: Rollspelet vs böckerna?

Sat 28 Dec 2013, 14:44

Tjenare Hans!

Ska försöka att inte svara allt för utförligt då det blir för mycket spoilers då.

Först kom The Portent (2006). I The Portent träffade vi första gången skogsrået Lin, då i 20-års åldern. Jag kände att det fanns mycket mer att berätta om henne och min fru fick då skriva bokserien De dödas rike, där vi får följa henne från 5 år till ungefär 15.

Legenden om Morwhayle utspelar sig i samma värld men ungefär 10 år efter The Portent. Geografiskt så ligger dalen i De dödas rike strax nordväst om den stora bergskedjan öster om Idilre.

Och då, utan att spoila, så möter äventyrarna i den tredje Morwhayleboken en karaktär från De dödas rike.

Nästa Morwhaylebok som kommer till sommaren (Trolldomsakademien) utspelar sig fem år efter Dödens stad. Samtidigt kommer nästa serieroman där vi får följa Lin.

Jag tror ju personligen att det finns en massa göttigt bakgrundsmaterial som inte fick plats i spelet i böckerna. Bland annat utförliga beskrivningar med kartor över Eldflugornas dal, Fasornas port osv. Fräsiga monster som havsdemonerna (min personliga favorit). Vore kul att samla det i en bok till spelet, men tills dess finns det ju att läsa i böckerna. Även The Portent innehåller en del matnyttig om man vill utöka världen i Spelet om Morwhayle.

Jag kan lägga upp det jag har i form av kartor och sånt om någon är intresserad, men det vore kanske bra om det gick via Fria Ligan så det inte blir så utspritt.

Ha det gott

Peter


Tar det här då det är en bokfråga, Sofia Bergtings böcker De dödas rike, visst utspelar de sig i samma värld?
 
Hans E Magnusson
Posts: 11
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:11
Location: Umeå Sweden

Re: Rollspelet vs böckerna?

Sat 28 Dec 2013, 14:50

Tack Peter, precis vad jag var ute efter. Då ska jag se till att plöja igenom de dödas rike och inte vänta in min dotter :)
We don't explore characters; we explore dungeons.
 
bergting
Posts: 8
Joined: Sat 28 Dec 2013, 14:35

Re: Rollspelet vs böckerna?

Sat 28 Dec 2013, 17:44

Nice!

Hoppas du gillar!
Tack Peter, precis vad jag var ute efter. Då ska jag se till att plöja igenom de dödas rike och inte vänta in min dotter :)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Rollspelet vs böckerna?

Sat 28 Dec 2013, 23:17

Tack Peter, precis vad jag var ute efter. Då ska jag se till att plöja igenom de dödas rike och inte vänta in min dotter :)
Jag kan inflika att jag började läsa Dödens rike som gonattsaga för min fem- och treåring för något år sen - det funkade utmärkt, med tanke på att det nästan alltid fanns en bild per uppslag att titta på, medan berättelsen flöt på.
Fria Ligan
 
bergting
Posts: 8
Joined: Sat 28 Dec 2013, 14:35

Re: Rollspelet vs böckerna?

Sun 29 Dec 2013, 14:13

Här kommer kartan från De dödas rike böckerna. Jag har jobbat på en variant där man även ser Morwhaylekartan men inte hunnit. Men på ett ungefär så är Arzakkali den vänstra delen och den här kartan den högra delen.

http://www.bergting.com/temp/karta.jpg

Det finns mer kartor, över tempel och liknande jag kan lägga upp, men det kanske vore bra om det samlades nånstans så det inte bara ramlar ner i den här tråden?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Rollspelet vs böckerna?

Sun 29 Dec 2013, 14:54

Här kommer kartan från De dödas rike böckerna. Jag har jobbat på en variant där man även ser Morwhaylekartan men inte hunnit. Men på ett ungefär så är Arzakkali den vänstra delen och den här kartan den högra delen.

http://www.bergting.com/temp/karta.jpg

Det finns mer kartor, över tempel och liknande jag kan lägga upp, men det kanske vore bra om det samlades nånstans så det inte bara ramlar ner i den här tråden?
Mejla Nisse så kan han samla det på nedladdningssidan för Morwghayle.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests