User avatar
laffe
Posts: 10
Joined: Thu 19 Jun 2014, 13:18

Tviveldueller och sånt.

Thu 19 Jun 2014, 14:26

Hej hopp!

Ny på forumet här, gammal rollspelare dock, kör Morwhayle med min familj nu för att indoktrinera barnen medan de är formbara 8-)

Har en fundering över hur man ska spelleda Tala/Hota-dueller. Tycker det blir lite tradigt och abstrakt att slå flera slag tills någon sida blir besegrad. I strid kan man ju hitta på coola effekter av tärningarna: "Du träffar stäpptrollets sköld som splittras av kraften i ditt slag och han grimaserar av smärta, tydligen träffade en del av ditt slag honom också." Men med Tala/Hota blir det inte lika intuitivt: "Din spekulation över stäpptrollets mammas eventuella släktskap med slemmiga groddjur får honom att blekna och han grimaserar av ilska. " är liksom inget man kommer på direkt.

Eller är det meningen att spelarna ska hitta på något nytt att säga mellan varje slag? Hur spelar ni andra?

/Laffe
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4431
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tviveldueller och sånt.

Thu 19 Jun 2014, 20:22

Hej!

Välkommen till forumet och underbart att du introducerar en ny generation till rollspel. :)

Till frågan - man kan göra lite som man vill (hur gör ni andra?), men två saker kan man tänka på:

*Sociala konflikter är oftast över snabbare, eftersom man oftast inte behöver Besegra fienden med Tvivel. Ofta, om det man vill åt är en mindre tjänst, räcker det med ett lyckat slag.

*Om konflikten ändå pågår i flera rundor, så ja - låt gärna konversationen pågå en kort stund mellan varje slag. Pröva ett nytt argument, en ny infallsvinkel. :)
Fria Ligan
GZIP: Off