Oreh
Topic Author
Posts: 26
Joined: Tue 02 Apr 2013, 22:18
Location: Göteborg

Trädgårdsmästare i det okända...

Sat 12 Oct 2013, 10:30

Eftersom växter tar upp koldioxid kan det vara en god idé att odla plantor som bär frukt, bär eller är ätliga i sig.

Vad för slags grödor kan man tänka sig att man odlar på rymdstationer och andra platser där vatten är en bristvara.
Hur fungerar det att odla i 0-G? Själva jorden kan kanske hållas på plats med hjälp av plastfolie som andas eller finmaskigt nät. Men hur blir växters form blir i tyngdlöshet?

När vi spelar brukar interiörerna vara fullständigt belamrade med växter.
Någon som har funderat på detta?
 
User avatar
Mr Variation
Posts: 25
Joined: Wed 18 Jul 2012, 15:54
Location: Söderhamn

Re: Trädgårdsmästare i det okända...

Sat 12 Oct 2013, 11:11

Jag brukar vanligtvis skriva in någon sorts "Arboreum" i mina rymdskepp, precis av de anledningarna du nämner. I stort kan man se det som ett stängt system, så om man inte skördar går inget vatten åt heller.

Man har ju testat att odla i 0G, och det går tydligen utmärkt. För att komma runt problemet med jord som svävar iväg kan man använda en näringsrik gel (typ jord-gelé). Rötterna kommer leta sig fram normalt. Växternas övriga form tänker jag mig sträcker sig efter ljuskällan, och eftersom de inte tynger ned sig själva borde de kunna bli ganska långa, kanske med smalare stam och större blad, förutsatt att skeppet har tröghetsdämpare. Utan det knäcks väl växterna när skeppet accelererar. :)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Trädgårdsmästare i det okända...

Sun 13 Oct 2013, 15:08

Har också haft något sorts arboreum i några av våra skepp - ge ofta även stämning och är det stort kan det användas med fördel vi borrningar el alienslikande scenarion.
Fria Ligan
 
Nico_Phtyme
Posts: 72
Joined: Sat 20 Apr 2013, 23:08

Re: Trädgårdsmästare i det okända...

Tue 15 Oct 2013, 21:13

Mina spelare har inget arboreum i sitt skepp, eftersom de är smugglare i en vässad liten skrothög med extrem compact living space. Däremot frekventerar de ofta syreoaserna som det står skrivet om lite här och var i gränsrymden-relaterade material. Ihåliga asteroider som mer eller mindre ÄR gigantiska arboreum som konverterar olika mineraler till syre och koldioxid!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Trädgårdsmästare i det okända...

Tue 15 Oct 2013, 23:08

Mina spelare har inget arboreum i sitt skepp, eftersom de är smugglare i en vässad liten skrothög med extrem compact living space. Däremot frekventerar de ofta syreoaserna som det står skrivet om lite här och var i gränsrymden-relaterade material. Ihåliga asteroider som mer eller mindre ÄR gigantiska arboreum som konverterar olika mineraler till syre och koldioxid!
Jag tycker det e askul att höra att konceptet syreoaser kommit till användning! :D
Fria Ligan
 
Jonas Ferry
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Trädgårdsmästare i det okända...

Fri 31 Jan 2014, 12:43

Både hydroponics (rötterna i näringslösning) or aeroponics (rötterna i luften, som duschas med näringslösning) är intressant i sammanhanget.
Båda metoderna ger större produktion än att odla i jord, vilket är intressant på rymdskepp och stationer.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Trädgårdsmästare i det okända...

Fri 31 Jan 2014, 23:10

Ett bortglömt skepp fyllt med rötter vore coolt ur story-synvinkel :)
Fria Ligan
 
Karfevali
Posts: 58
Joined: Sun 10 Apr 2011, 12:42

Re: Trädgårdsmästare i det okända...

Sat 01 Feb 2014, 17:22

Som jag tänker det används plantor bara på stationer och större skepp då de tar mycket plats i förhållande till den mängden syre som de producerar. Mindre skepp kan fylla på syre på planeterna eller stationer som de besöker även om de i praktiken är självförsörjande. När de färdas är de flesta i besättningen stasade, i min grupp är endast två vakna på en besättning av 7.

Det syre som ändå behövs utvinns genom alger/bakterietankar (fotosyntes) eller elektrolys 2 H2O --> O2 + 2 H2. Vätet som produceras i elektrolysen används senare i reaktorn eller säljs, ofta till stationer eller skepp som själva bara använder fotosyntes. Elektrolysen utvinner också tungt vatten (D2O) ur vilket D kan utvinnas. D används även det i reaktorn.

Detta innebär att mindre skepp behöver fylla på vatten och mat.
Last edited by Karfevali on Sat 01 Feb 2014, 18:17, edited 1 time in total.
Livet är ett test så också spelarnas idioti ;)
 
Karfevali
Posts: 58
Joined: Sun 10 Apr 2011, 12:42

Re: Trädgårdsmästare i det okända...

Sat 01 Feb 2014, 18:14

Genom elektrolys bör man kunna utvinna tillräckligt med syre ur en kubikmeter vatten för att för se 3 personer med syre i 332 dagar vilket motsvarar 0,99CC. Det räcker med att du stannar till på Sura eller Kua typ vart tredje CC för att hämta vatten som typ inte kostar nått där.

När det kommer till skrubbar använder man regenerative carbon dioxide removal system(RCRS) som använder sig av ett en typ av fast skum som binder CO2 och H2O. För att inte förlora vatten filtrerar man ut de ur luften först genom kondensering. När en skum-enhet är mättad utsätter man den för vakuum som får CO2 att oxidera var efter man lagrar eller ventilerar den ut i rymden. Skum-enheten kan sedan användas på nytt.

Så i praktiken är det teknisk utrustning och mat som mindre skepp behöver skaffa utifrån.
Livet är ett test så också spelarnas idioti ;)
 
Jonas Ferry
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Trädgårdsmästare i det okända...

Sun 02 Feb 2014, 00:17

Det syre som ändå behövs utvinns genom alger/bakterietankar [...]

Detta innebär att mindre skepp behöver fylla på vatten och mat.
Man kan även äta algerna.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests