• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Kosta
Site Admin

Re: Releaseplan?

Sun 30 Mar 2014, 00:38

Det har varit ganska tyst om Coriolis sista tiden, så jag är bara lite nyfiken på vad som händer i nuläget. Går processen som planerat med nya reglerna? Några nyheter om kommande produkter till spelet? Har ni roligt när ni skriver? :)
Hej Johan! Kul att du frågar :) Ja, det har mest handlat om uppladdningen för Mutant - av naturliga skäl!

Processen med de nya reglerna har tagit en lite ny vändning - vi håller på att förädla systemet lite. Här i veckan hade vi två speltest av reglerna och lite slimmad strid.

Själv sitter jag och skriver på horisontendelen och närmare specifikt om Algol-systemet med Konsortieförtryck och rebeller. Vi ska se till att expandera världsbeskrivningarna rejält jämfört med förra regelboken. Alla stora system (Dabaran, Algol, Mira, Sadaal, Zalos och den nya Pelarkvadranten) får långa beskrivningar (typ 8 sidor, jmfrt med ett stycke förut) i samma stil som Gränsrymden eller Kua och Monoliten.

Vi hoppas också snart få ut Arams Hemlighet som blir den sista produkten innan den nya versionen på spelet. Men jag lovar inte när exakt - det har jag lärt mig ;)

Det är alltid kul att skriva värld, skulle jag säga, och spåna - gjort en del research på Demonstjärnan nu.

Något mer jag kan svara på?
Fria Ligan

Johan Ekberg

Sun 30 Mar 2014, 13:03

Det låter väldigt positivt att ni gör en så omfattande världsbeskrivning till nästa version. Det gör ju att det inte bara känns som en "ny variant" av spelet, utan man får så mycket mer på köpet.

Ja några funderingar till har jag faktiskt:

Är det fortfarande tanken att Emissarien Som Försvann ska släppas samtidigt som nya reglerna? Vad blir nästa produkt som ges ut till spelet efter ESF?

Jag tycker första regelboken till Coriolis är det snyggaste rollspelet som finns (i världen) om man ser till både illustrationer och layout. Kommer C2 behålla en liknande stil utseendemässigt? Kommer ni återanvända många av de gamla illustrationerna, eller blir det mycket nya bilder? Vilka tecknare är aktuella i så fall? För mig gör det inget om många av bilderna används igen, de tål absolut att ses ännu en gång. :)

Och så undrar jag förstås om planen att ge ut spelet till hösten fortfarande känns realistisk. Men jag förstår om ni inte vill lova något som sagt.

Kosta
Site Admin

Sun 30 Mar 2014, 22:04

Det låter väldigt positivt att ni gör en så omfattande världsbeskrivning till nästa version. Det gör ju att det inte bara känns som en "ny variant" av spelet, utan man får så mycket mer på köpet.
Absolut – vi är ju tvungna att göra nya regler nu när inte spelet finns, men det är ett sätt att laga det som inte funka i gamla Coriolis, dvs - det fanns för lite värld beskriven.
Ja några funderingar till har jag faktiskt:
Är det fortfarande tanken att Emissarien Som Försvann ska släppas samtidigt som nya reglerna? Vad blir nästa produkt som ges ut till spelet efter ESF?
Det stämmer, men matigare och rejält omskriven mot den version vi fick av Järnringen. Efter det borde det bli Pelarkvadranten med scenario som kommer - det är ju helt färdigt nu (utom stats). Men jag håller det öppet.
Jag tycker första regelboken till Coriolis är det snyggaste rollspelet som finns (i världen) om man ser till både illustrationer och layout. Kommer C2 behålla en liknande stil utseendemässigt? Kommer ni återanvända många av de gamla illustrationerna, eller blir det mycket nya bilder? Vilka tecknare är aktuella i så fall? För mig gör det inget om många av bilderna används igen, de tål absolut att ses ännu en gång. :)
Vi kommer återanvända många bilder men har också fått tillgång till bilder som Järnringen inte använde. Dessutom blir det nog några nya bilder och omslag så klart. Layout kommer säkert likna, men blir säkert lite annorlunda då vi har en mer kortfattad stil i texterna än det var i förra regelboken (8 000 tecken om kastarsystem är tex strukna). Tecknare - vi får se Fallgren och lite annat folk som det ser ut.
Och så undrar jag förstås om planen att ge ut spelet till hösten fortfarande känns realistisk. Men jag förstår om ni inte vill lova något som sagt.
Jag passar på den just nu och får återkomma under våren :)
Fria Ligan

micke_p

Sat 28 Jun 2014, 12:16

+100

Jag köper gärna dyrare perks i en crowdfund för att för att få mer av den varan.

Johan Ekberg

Sat 28 Jun 2014, 22:37

Nu kan jag inte hålla mig längre, utan vill nyfiket fråga hur det går med Corilos? Kosta lovade nya besked under våren, men det har varit totaltyst om spelet från er de senaste månaderna. Inget varken på bloggen eller i senaste Signaler från Zonen. Dessutom har det nu gått mer än ett år sedan Arams Ravin först skulle släppas, vilken sedan har blivit utlovad och uppskjuten fyra-fem gånger till. Förstår att ni haft mycket annat att göra, men med tanke på att denna produkt varit färdigskriven sedan länge så känns det som att den borde gå att klämma in någonstans...så att vi som älskar Coriolis får något att glädja oss åt i väntan på den nya regelboken? Som kommer till hösten, eller? Nu ska jag inte pressa er på besked i den frågan, det är ju lätt att det skapar onödiga förväntningar, som i ehum... Arams Ravin-fallet... Men jag tycker ni är alldeles underbara rollspelsutgivare ändå förstås, även om allt inte blir som det var tänkt. Att få ta del av nya Coriolis kommer bli fantastiskt tror jag, oavsett när det kommer. :)

Kosta
Site Admin

Sat 28 Jun 2014, 23:17

Hej Johan!

Jag tänkte att det ska komma lite nyheter när Genlab Alfa-crowdfundern är färdig, och eftersom jag int eva emd på sista SfZ så blev det väl inget Coriolissnack - och det kanske inte passar så bra med muterade djur ändå - om man nu inte tror att skavara och ekilibri är något sånt ;)

Arams fick vi så mkt bra korrektur på att vi korkade ihop. Jag skulle suttit med Nisse och Christian här innan midsommar, men det hans inte med pga personliga grejer. Planen är att det blir gjort under sommaren.

Men om Coriolis 2 blir det på bloggen snart :)
Fria Ligan

daflum

Tue 26 Aug 2014, 11:08

Hörde den senaste podcasten och det verkar hintas en massa, kommer det snart en statusuppdatering om hur det ser ut på Coriolis-fronten? Kommer det dyka upp någon produkt i år eller blir det 2015 som blir Coriolis-året?

Kosta
Site Admin

Tue 26 Aug 2014, 12:12

Ordet "Coriolis-året" borde förbjudas ;)
Ikväll är första FL-mötet efter sommaren så kanske det kan bli någon sorts mindre uppdatering efter det. Återkommer.
Fria Ligan

Kosta
Site Admin

Wed 03 Sep 2014, 11:21

Ska få ut blogginlägg i veckan är det tänkt.
Fria Ligan

Krönikören

Sat 06 Sep 2014, 00:38

Ska bli intressant! Jag hoppas verkligen att det nya Coriolis kan passa mig mer än det gamla. Det saknas verkligen ett schysst Scifi spel på svenska. Jag kan inte förstå hur alver och dvärgar kan få så mycket plats?! :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8