Kane

Varelser i Tredje Horisonten

Sat 03 Aug 2013, 15:36

Jag sitter här och semesterläser regelboken till Coriolis, som f.ö. är en av de snyggaste spelböckerna jag har sett (fantastiska illustrationer). Det får mig att för första gången under ca 28 års spelledande vilja vända mig till sci-fi genren :)

En sak som slår mig är att det står om ekilbri, nekatra, skavara och emissarierna, men jag kan inte hitta ett ord av fakta kring dessa varelser, och jag tycker ändå att jag plöjt igenom boken ganska noggrant.

Finns dessa fakta överhuvudtaget, eller måste man leta i andra källor?

Kosta
Site Admin

Re: Varelser i Tredje Horisonten

Sat 03 Aug 2013, 18:10

Kul att du får smak för sf!

Det finns faktiskt inga data någonstans i regelboken. Nekatra beskrivs i Gazalis och den delen har jag lagt upp här på forumet. Skavara finns beskriva i ESF. Ekililbri inte alls.

Alla kommer finnas med i den nya regelboken så klart - där rättar vi till såna missar :)
Fria Ligan

Kane

Sat 03 Aug 2013, 19:05

OK. Är det möjligt att få en mycket kort beskrivning på dessa? Emissarierna är klart mest intressanta, men det är ju kul att veta om de andra är apor eller hästar eller något helt nytt :)

Kosta
Site Admin

Sat 03 Aug 2013, 21:00

Emissarierna vet ingen hur de ser ut - iaf inte innan ESf spelas - och så förblir det.

Nekatra är vagdmannalika humanoider.
Skavara ser ut som krumma illrar, iaf på den bild jag sett.
Ekilibri är lemurliknande och små.
Fria Ligan

Kosta
Site Admin

Sat 03 Aug 2013, 21:02

Här finns stats på nekatran - klicka på länken i tråden.
http://frialigan.se/forum/viewtopic.php ... atra#p4108
Fria Ligan

Nico_Phtyme

Sat 03 Aug 2013, 23:55

vargmannalika? tja, när du säger det så! jag föreställde mig dem mer som en korsning mellan en schakal och en björn, med fyrbent gång, men var-schakal ligger väl inte så långt ifrån? Hade äran att ha en spelare som spelar Nekatra, för övrigt. Otroligt underhållande, även om det kräver en hel del kreativt rollspelande!

Kosta
Site Admin

Sun 04 Aug 2013, 16:55

Schakal känns klart mer Coriolis! :)
Det finns ju en hel del bilder på Nekatra i Regelboken så det är väl ba att kolla in och bestämma själv.
Fria Ligan

Tomas
Site Admin

Sun 04 Aug 2013, 23:41

Det finns faktiskt inga data någonstans i regelboken. Nekatra beskrivs i Gazalis och den delen har jag lagt upp här på forumet. Skavara finns beskriva i ESF. Ekililbri inte alls.
Tips: Man kan läsa en hel del om ekilbri i The Dark between the Stars.
Fria Ligan

Nico_Phtyme

Mon 05 Aug 2013, 15:45

Schakal känns klart mer Coriolis! :)
Det finns ju en hel del bilder på Nekatra i Regelboken så det är väl ba att kolla in och bestämma själv.
Vad jag kan se finns det bara en, på sidan 89. Samma bild som finns beskuren bredvid statsen på nekatran i Gazalis. Gazalis innehåller dessutom en otydlig bild på en nekatra-alfahona, men i princip bara huvudet är synligt. Men ja, vagt humanoida, kort päls, schakal-lika ansikten. Kan vara värt att notera att de på sidan 89 verkar ha motsatta tummar, vilket kan vara viktigt för folk som väljer att rollspela dem :p

Kosta
Site Admin

Mon 05 Aug 2013, 16:54

Vad jag kan se finns det bara en, på sidan 89.
Du har helt rätt - jag var helt ute och cykla :)

Bra att den här tråden dök upp - sätter upp det på listan av saker vi behöve mer bilder på - nekatra, ekilibir och skavara.
Fria Ligan
GZIP: Off