daflum

Re: Har du besökt Kua och Monoliten?

Thu 28 Jul 2011, 14:13

Om vi skall gå lite OT så dels ja din iakttagelse kanske har en viss poäng men kan det bero på att rollspel riktar sig till unga män, kan det bli så att tjejer blir lite mer sugnare om de upptäcker ett rollspel där de inte är magiker/helare eller motsvarande och dessutom finns så får de känna sig inkluderade istället för att behandlas som något exotiskt inslag. 50/50 är en bra väg att gå då det behövs en kvalikativ (något som fria ligan är ganska duktiga på) men även en kvantitativ. Annars blir det ju WOW SHIT EN KVINNLIG KRIGARE GUD SÅ EXOTISKT och det blir ju också lite tankefel eftersom det blir en form av exkludering att kvinna du är en ovanlig fågel. Man identiferar sig oftast med de som står en närmast eller närmast i fantasin och det är i överlag män så det skriker om det.

De flesta i hobbyn är väl ändå överens om att det behövs en nyrekytering och varför då endast rikta in sig på gruppen män och exkludera 50 % av mänskligheten. Slänger vi dessutom in etnicitet där är Coriolis ett gyllende tillfälle att faktiskt kunna ändra om det tragiska i med att rollspel i stort är en arisk hobby(se källa ovan) utan faktiskt i ett spel där det är ett gytter av kulturer faktiskt kunna göra en person med arabisk påbrå som inte är aptroende eller andra lätta födomar http://hittepou.blogspot.com/2009/05/me ... del-1.html för att visa vad som händer när detta går snett.

När det gäller att gestalta är jag inte förvånad över rädslan att gestalta kvinnor eftersom man i ett nördigt tonårskillgäng lätt tänker (OBS OBS GENERALISERING) att det skulle vara så mycket svårare. Varför egentligen har alla kvinnor pipig röst? beter de sig annorlunda och säger NEEJ MEN GUUD SÅ ÄCKLIGT DITT VILL JAG INTE GÅ eller OHH JAG BRÖT EN NAGEL NU KAN JAG INTE FORTSÄTTA. läs annars denna långa tråd på http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads ... Post736885 om vad som kan göras, mycket är tänkvärt.

Som sagt Coriolis är ett gyllende tillfälle låt oss inte schabbla bort det och det kanske är dags att hobbyn växer och inkluderar snarare än att fortsätta med att den överväldigande majoriteten av SLP både stora och små är vita män i alla äventyr? Jag hoppas också du förstår att jag inte försöker angripa någon här men jag anser att det är en viktig fråga inte bara för den allmäna jämställdheten utan även för en nyrekrytering.

Radioaktiv

Thu 28 Jul 2011, 15:33

Av egen erfarenhet får jag säga att man inte känner sig särskillt välkommen in i en värld där kvinnor är osynliga eller i minoritet. De första böcker jag satt och bläddrade i var dod6-böckerna, och där var det ju som det var. Hm. (Jag fortsatte spela dels för att min SL var min bästa vän och var en jätteduktig SL, dels för att han sket i böckerna och sktade på 50/50).

Alltså, det är viktigt att göra det till 50/50, någotsånär iallafall, om man vill få in tjejer i hobbyn. Såvida inte 80% av alla som bor i världen är män så blir det fel. Dessutom, om man som tjej kollar i boken så blir inte tanken "Oh shit, vi får också vara med!", utan "Jaha, här fanns inte så mycket tjejer i exemplen". Då får man istället en känsla av att man som kvinna är begränsad.

Jag tror att det är få tonårskillar som ryggar tillbaka för ett rollspel, bara för att det finns tjejer med. De borde väl inte vara "rädda", de borde väl vara nyfikna? Jag som SL har aldrig ryggat tillbaka för att SLa män till exempel, jag blir inte obekväm när jag läser om män i rollspelsböcker av annat än den anledningen att de kanske är SÅ OLOGISKT MÅNGA. Så varför skulle killar reagera annorlunda?
Lalala *PANG!!!* Brevpress....
http://projektnord.blogg.se/

Zapp

Fri 29 Jul 2011, 13:49

Det behövs uppenbarligen en slumptabell här.

Som äventyrskonstruktörer och Coriolis-spelare kan använda för att befolka sina alster.

Här, låt mig börja:
1T2 Resultat
----------------
1 Kvinna
2 Man

krogart

Fri 29 Jul 2011, 14:44

Det behövs uppenbarligen en slumptabell här.

Som äventyrskonstruktörer och Coriolis-spelare kan använda för att befolka sina alster.

Här, låt mig börja:
1T2 Resultat
----------------
1 Kvinna
2 Man
Det märks att man är född i Facebook-generationen, började direkt söka efter "Gilla"-knappen. ;)

Hummelkungen

Fri 29 Jul 2011, 16:25

daflum: Tråden på rollspel.nu var intressant läsning, men även där fanns det ju folk med olika åsikter. Jag tycker fortfarande inte att 50/50 är rätt väg att gå. Som sagt det finns andra lösningar. Sen vet jag inte om fler tjejer börjar spela sf-rollspel för att det finns fler kvinnliga slp:er och tips på kvinnliga karaktärer...

Radioaktiv: Känner du likadant när du läser en roman eller ser en film med få kvinnliga karaktärer involverade i handlingen? (nej, jag är inte sarkastisk utan nyfiken på riktigt).

Radioaktiv

Fri 29 Jul 2011, 16:39

Japp, det gör jag. Även ifall det kan vara en skitbra film i övrigt, så gnager det. (Iallafall om könet i sig på karaktärerna inte spelar någon roll).

Alltså, det är mycket som kan få en person att spela rollspel. Men att exkludera eller att sätta dem som undantaget ser jag inte som en av dem.
Lalala *PANG!!!* Brevpress....
http://projektnord.blogg.se/

Coffinshaker

Fri 29 Jul 2011, 22:26

Smutt läsning Ligan! Blev superpepp på att fortsätta skriva på Pelarkvadranten samt damma av min gamla äventyrsplats till Kua "Bhair´s Plantage", putsa upp den och lägga upp på forumet. Ska bara få bukt med det sista med min masteruppsats sen är det fritt fram för skrivandet.

Kul genus-diskussion men med så många poster verkar den kanske platsa under en egen tråd. Genus i sci-fi är ett mycket intressant ämne som verkligen skulle behöva en egen post på forumet för ett av Sveriges bästa sci-fi spel.

Kosta
Site Admin

Fri 29 Jul 2011, 22:29

För övrigt den okände är datadjinnen Lazarus X vilket kön var i tanken när denna skapades eller vågar vi köra lite androgent där ;)
En datadjinn är ett program - expertprogram, semi-intelligens el liknande. Lazarus X dyker upp i scenariot med prel namn Ikonernas Algebra - som tar sin början i Mehrabi på Lubau och slutar i Gränsrymden - om jag nu skriver det. ;)
Fria Ligan

daflum

Mon 01 Aug 2011, 12:32

jag kan svara på mycket om genusämnet och varför jag även ser att rulla en tärning som ett sämre nödförslag men även jag inser att det är fel topic att göra det på. Vi kan starta upp en ny tråd om det eller så får gärna folk PMa mig om det. Skälet till att ag tog upp det är för att jag anser att det är en legitimerad kritik om vad jag tyckte. I överlag älskade jag artikeln men man måste ändå få peka ut svaga punkter ;)

Tufft namn kosta. Jag trodde det var ett nickname på vad en hacker kallade sig. Gillar dock tanken på ett superprogram mer. Antar att programmen kommer rankas i imp, Djinn och Efrit ? Får starta en ny tråd om hackare och deras program gissar jag.

Kosta
Site Admin

Mon 01 Aug 2011, 22:55

Tufft namn kosta. Jag trodde det var ett nickname på vad en hacker kallade sig. Gillar dock tanken på ett superprogram mer. Antar att programmen kommer rankas i imp, Djinn och Efrit ? Får starta en ny tråd om hackare och deras program gissar jag.
Bra idé att ranka sofistikation i annat än semi-intelligens. Namnet kan ha varit lite over the top - hade nog räckt med Lazarus.

Ang hackers och liknande är det inte riktigt temat i Coriolis, så det som kommer är nog mer av typen att hantera dem (datadjinni) som karaktärsindivider (semiintelligenser) el äventyrskaraktärer - dvs väldigt specifika för enskilda äventyr. Tror jag iaf - men du kör på som du vill ha det så klart :)
Fria Ligan
GZIP: Off