Kapten Farouk
Topic Author

Fraktioner, incitament och funktioner

Tue 08 May 2012, 17:08

En sak jag funderat mycket över är hur enhetliga de olika fraktionerna är och deras syften. Ett exempel på detta är Zenits Hegemoni. Vad gör de egentligen? Vad har de för mål? Jag blev en smula förbryllad när frågan ställdes från en av mina spelare och jag kunde inte ge ett vettigt svar mer än att "De har en fock-off-bra pilotskola". Yey. Sen då? Likadant med Legionen, om de är en samling hoprafs av friskeppare, fria kompanister osv, varför inte bara ansluta sig till dem istället för att starta ett eget fritt kompani? Liknande frågor kan ställas om de flesta grupperingar. Klart att på stationen Coriolis har de relativt klara agendor, mer inflytande makt och pengar åt just sig själva. Men mer konkreta frågor som: Vad gör Zenits rymdflotta när de inte kuckilurar i Kuas omloppsbana eller utanför Mira? Har de ett skitstort handelshus? Jagar de korsarer? Förekommer det regelrätta strider mellan de olika fraktionerna? Mestadels tycks det kännas som ett slags "kallt krig" mellan de stora grupperingarna samtidigt som de samarbetar. Mot vem?

Kosta
Site Admin

Re: Fraktioner, incitament och funktioner

Tue 08 May 2012, 17:58

Zentis hegemoni beskriv i lite mer detalj i Kua och Monoliten, Fenixartikeln.

Ett utdrag:
Zenits Schism
Fraktionen Zenits Hegemoni vill gärna se sig själva
som den ledande fraktionen för alla zeniter i tredje
horisonten, något som inte riktigt stämmer. Det har
inte hindrat fraktionen från att “hjälpa” zenitiska intressen
i horisonten. Nu är allt inte så självklart som
den ledande Quassarfamiljen skulle önska. På hovet
i Spiran intrigeras det mellan olika zenitiska familjer
och intressen. Genom olika blodsband, som noggrant
katalogiserats i blodskamrarna, försöker familjerna
vinna ynnest eller fördelar hos Quassarerna eller andra
ledande släkten.
De olika släkterna har med tiden kristalliserats till
två motpoler, där enstaka familjer försöker navigera det
smala gapet mellan de två grupperingarna. På den ena
sidan står de mindre och svagare familjerna som verkar
för en öppning i relationer och principer med andra
fraktioner och folk i horisonten. De kallar sig själva den
Nya Zeniterna, men av sina kritiker för de “uppblandade”,
med hänsyftning till att deras zenitiska blod inte är
lika tjockt eller än värre uppblandat med förstkommet
blod. Hit hör bland annat familjerna Arianites, Gabrsa
och huset Leon.
På motsatt sida finns de traditionella familjerna dit
även Quassarerna hör. De kallar sig själva inget då de
anser sig vara det sanna Zenits Hegemoni men av nyzeniterna
benämns de “hegemonisterna”. Inom hegemonisterna
är blodsbanden och länkarna i biokoden till
Quassarerna och den första horisonten det allra viktigaste.
De veta att deras rättmätiga arv togs ifrån dem av
drakoniterna och arbetar hela tiden för att påvisa zeniternas
storhet och rätt att styra över de “mindre” folken.
Hit hör familjerna Astir (ansvariga för den hemliga polisen),
Laskarid, Din Hrama och Konstantinides.
Konflikterna mellan de två blocken och enskilda
familjer tar sig form av manipulation, svek och i ytterlighetsfall
lönnmord. Så länge man inte kan få
skuldbördan är det mesta tillåtet, som uttrycket “att
komma undan med en lyra” beskriver. Lyra syftar på
den interna valuta man försökte införa för att slå ut
birren, något som misslyckades och blev en skam
för hela fraktionens anseende. De ansvariga för idén
kunde dock aldrig ställas till svars.
Fria Ligan

Kapten Farouk
Topic Author

Tue 08 May 2012, 18:44

Tack, blir lite klarare. Har inte läst just det här numret av Fenix. Det känns dock som det här är väldigt lokalt till just Kua. Vad gör Zenits hegemoni i tex Algol? Hur bevakar man sina intressen osv. Jag gillar den här tanken på ett dekadent hov där börd är viktigare än andra saker men de måste kunna backa upp det här med handel, krig och andra samhällsnyttiga verksamheter. Är det så att nämnda zenitiska familjer bedriver handelshus? Och som sagt, andra fraktioner. Jag ser fram emot en utveckling av detta, det skulle kunna bli lättare och roligare att låta spelarna vara en del av en fraktion istället för att man alltid hamnar som frihandlare. Missförstå mig rätt, frihandlare är skitkul, det handlar mer om att ha alternativ.

Mithridates

Tue 08 May 2012, 19:22

Jag tänkte att jag kunde sammanfatta fraktionerna här då du ändå är inne på med vad Zenits hegemoni håller på med, så jag tänkte jag skulle ta och gå utifrån mina kunskaper och tankar angående fraktionerna. Ni får gärna påpeka mina felaktiga påståenden eller punkter jag har missat.

Konsortiet: En grupp med företag som försöker få mer makt och rikedomar genom handel och produktion, fraktionerna Bulletinen, Stiftelsen och Kolonialagenturen vilka är några riktigt stora företag inom Konsortiet siktar mot samma mål men har andra tillväga gång sätt.Bulletinen är media och försöker då påverka den enskilda individen med reklam och propaganda, Stiftelsen är forskare så de försöker komma på nya saker som kan öka produktion eller liknande (utgrävningar är de väldigt förtjusta i också) och Kolonialagenturen hjälper till med etablerandet av kolonier som sedan kan växa så att de andra företagen i Konsortiet kan flytta in.

Fria ligan: De är facket kortsagt, de ser till så att Konsortiet inte behandlar sina arbetare för dåligt. De har även börjat starta några egna företag.

Legionen: En stor grupp legosoldater som jobbar för det mesta åt Konsortiet (då de har mest birr) men kan ta jobb från andra om betalningen är tillräcklig. De verkar även ha ett intresse av gamla rymdskepp och vapen.

Syndikatet: Coriolis maffia, organiserad brottslighet som hatar när affärerna störs. För det mesta handlar deras verksamhet om beskyddarverksamhet, smuggling av illegalt gods osv. De flesta fraktionerna ogillar dem (Fria ligan sägs samarbeta med dem).

Zenits hegemoni: NAZISTER!... De anser att zeniterna är en överlägsen ras och att de bör härska över alla andra, dock så finns det de inom Zenits hegemoni som tycker att de bör ändra sin attityd, dessa kallar sig själva för de "Nya Zeniterna". Konsortiet och Drakoniterna anses vara förrädare då deras grundare inte lyssnade på Abarren Quassar, annars så hjälper fraktionen gärna andra zeniter. De kontrollerar planeten Kua och bedriver mycket handel med de varor som de utvinner från planeten (tex plantage odlingarnas produktion, virke osv).

Ahlams tempel: Kurtisaner, utforskare av sinnet, deras filosofi har präglat horisonten en hel del, tex har deras filosofi fått flera rättsväsenden att börja med en mer intervju baserad förhörs teknik istället för mer hårdhänta varianter.

Drakoniterna: Den mest mystiska fraktionen, på ytan verkar det som att de försöker öka sina egna medlemmars makt men det sägs att de har en dold agenda. Hierarkisk uppbyggnad med religiösa riter där ikonen Bödeln (en variant på Gråterskan som är mycket strängare) har en central plats.

Ikonernas kyrka: En kyrka som försöker få sin version av ikonerna till kanon genom hela tredje horisonten. Enligt dem så kan inte ikonerna vara nyckfulla, det enda onda som finns är människans egna mörker och mörkret mellan stjärnorna.

Pariatets orden: Ogillas av de flesta andra fraktioner och det finns rykten om att de har gjort flera ohyggliga saker under portalkrigen. Samariterna och deras medicinakademi på Coriolis är deras vackrare ansikte utåt (på sätt och vis). De är djupt religiösa, asketiska och dyrkar Martyren (en variant av Domaren som är mycket strängare). Det verkar faktiskt som att de försöker förhindra diverse katastrofer, försöker skydda horisonten från mörkret.

Sökarnas cirkel: Buddhister typ... Ett vida nätverk av cirklar, de har enormt förtroende bland det vanliga folket och bjuds gärna in vid förhandlingar. Det sägs att deras andliga träning kan ge "bieffekter" som kan liknas vid mystiska krafter...

Det dära med att spela andra saker än frihandlare har det diskuterats en hel del, vi har ju en spelare som jobbar för Syndikatet som "städare" vilket de andra spelarnas karaktärer inte vet om.
Min grupp ska även börja spela ett skuggspel fast i tredje horisonten där de gestaltar olika fraktioners utsända (har tagit reglerna från Svavelvinter för att göra detta) jag har gjort ett litet system där de kommer att slåss om makten samtidigt som de kommer upptäcka fasansfulla hemligheter.

Kapten Farouk
Topic Author

Tue 08 May 2012, 20:24

Tack för ditt utförliga svar Mithriades. Jag uttryckte mig oklart, det var inte riktigt den här informationen jag var ute efter. Mer konkret: Om man väljer att en karaktär ska spela som medlem i tex Kolonialagenturen, hur skulle man, baserat på vadden aktuella fraktionen gör kunna forma en intressant kampanj kring. Likadant med de andra fraktionerna men även motsättningar. I ärlighetens namn har jag inte kollat runt på forumet efter trådar om just den här möjligheten utan är mest lite nyfiken på vad ni andra har för idéer kring detta. Vad skulle kunna driva en karaktär inom en specifik fraktion? Och mot vad skulle man drivas? Lite trist att det bara handlar om makt och pengar, hade varit kul med lite andra morötter och incitament.

En annan kul sak är att jämföra skillnader i hur man hanterat tex Zenits Hegemoni. Som SL har jag försökt ha dem som "upplysta", arroganta och aristokratiska bringare av "civilisation" (teknologi, utbildning, handel) i horisonten medan Konsortiet och Syndikatet har stått för ondskan. Konsortiet som ett konglomerat av giriga företag och Syndikatet som en hänsynslös brottsorganisation där olika kriminella gäng och familjer tvingats samman pga rättskipare, lagmän och Konsortiet. Konsortiet har i min spelvärld ambitioner på totaldominans med Legionen som sitt militära verktyg medan Zenit stått lite utanför och inte tagit aktiv del... ännu.

Mithridates

Tue 08 May 2012, 21:02

Ja jag har inte riktigt fått samma bild av de fraktionerna, alla fraktionerna jag har haft med i mina äventyr har varit relativt onda (Drakoniterna räddade gruppen en gång dock), alla fraktioner har sina goda och onda sidor tänker jag mig, Ahlams tempel och Sökarnas cirkel kan vara undantag då jag inte har hittat något som skulle kunna tolkas som ondskefullt med dem.

Men en spelare som jobbar åt Kolonialagenturen skulle kunna ha i uppdrag att hitta lämpliga kolonisations platser eller leda en ny koloni när den försöker upprätta sig och sedan försöka locka till sig fler kolonisatörer, man skulle kunna göra en kampanj av att spelarna försöker få en koloni att expandera, skydda den ifrån rivaliserande makter, det kanske tom visar sig att det finns lämningar från portalkrigen eller portalbyggarna i området vilket drar till sig ett antal fraktioners ögon osv.

Känner att jag skulle kunna skriva en minst lika lång kommentar om detta som min förra men har inte tid just nu, nämn de fraktionerna som ni tror skulle bli roligast att köra som så kan jag komma med lite förslag på kampanjer ;)

Kapten Farouk
Topic Author

Tue 08 May 2012, 22:29

Känner att jag skulle kunna skriva en minst lika lång kommentar om detta som min förra men har inte tid just nu, nämn de fraktionerna som ni tror skulle bli roligast att köra som så kan jag komma med lite förslag på kampanjer ;)
Kan nog känna att alla fraktioner behöver växa för att spelarna ska känna att "ah, dom där hade varit kul att köra i nästa kampanj."

Kolonialagenturen (jag gillade dina uppslag).
Legionen (läs skeppsintriger. Vad gör en jaktpilot på Zafirah under ett års tjänstgöring? Eller vad gör en marinsoldat stationerad på samma skepp när han/hon inte har excersis, gymmar eller polerar golvet i sitt logement?)
Zenits Hegemoni, både i rymdflottan men även på Monoliten.
Pariatets Orden
Konsortiet

En annan sak jag skulle vilja vara bättre på är också att kunna göra spelandet mer intressant för mer vanliga karaktärer, låt oss säga en stuvare eller gast ombord på en bulkfraktare. Går det ens att göra spännande och samtidigt få rollpersonerna att känna att de faktiskt har något inflytande i handlingen? Blir det inte mycket att "Aqbar beordrar att... kaptenen informerar om att vi ska flyga hit och göra detta..."

Kosta
Site Admin

Wed 09 May 2012, 09:15

I den planerade regeluppdateringen kommer det mer fasta regler om hur man kan interagera med fraktionerna, samt vad ett medlemskap innebär.

Ang kampanjbygge, så är det tänkt att införa Gruppkoncept som hjälper en att skapa snabbäventyr - tullen början för frihandlare, kompanister, arkeologer, ev pilgrimmer.

Där kan man ju bygga på hur mkt som helst - kolonisatör, "flygande cirkus", rymdnomader etc.
Fria Ligan

Mithridates

Wed 09 May 2012, 17:10

Ja informationen om de olika fraktionerna vill även jag ska växa och inte bara bestå av de texter man hittar i regelboken, Kua artikeln som Kosta refererade till tidigare är min favorit av alla Coriolis artiklarna jag har fått tag på då den ger information om Zenits Hegemoni som man inte hade innan, pga den så har Zenits Hegemoni blivit en mycket mer framträdande fraktion under mina äventyr då jag vet mer hur de ska användas.

Legionen: Spelarna skulle kunna vara stationerade på ett rymdskepp eller station, de får sedan uppdrag och beger sig därifrån ibland, det skulle även kunna finnas en viss rivalitet mellan olika grupper inom Legionen på detta rymdskepp eller station där spelarna får intrigera, kanske en av spelarna får vulkanammunition som detonerar innan den skjutits av någon från en rivaliserande division/grupp? Isåfall kan spelarna sedan göra upp sin hämnd mot dessa, vilket kan spåra ut och bli väldigt intressant (tror jag). Spelarnas grupp/division kanske är stationerade på en plats där befolkningen blir orolig och kanske tillslut startar ett uppror eller en revolution? Konsortiet eller någon annan fraktion kan vara orsaken och spelarna får då i uppgift att få platsen lugn igen med vapenmakt, det kan visa sig att de sponsras av någon okänd makt vilket slutet av kampanjen blir slutstriden mot. Glöm inte bort att Benlagen är ytterst viktig för Legionen som följer den till punkt och pricka (står lite kort om den i Bulletinens guide till Coriolis i texten om Ozontorget).

Zenits Hegemoni: Kan tänka mig att det skulle kunna likna en del av det jag skrev om Legionen, krydda det lite med att ens blodslinje har stor betydelse och sådant. På Monoliten kan det vara allt från politiska intriger till handels avtal, de politiska intrigerna orkar jag inte hitta på några då jag inte är alldeles för påläst inom sådant så jag föreslår att du skaffar dig Kua artikeln i Fenix nr 4, 2011.

Pariatets Orden: Spelarna kunde vara Samariter eller martyrkrigare som reser omkring och hjälper folk och kanske blir indragna i olika otrevligheter, mörkret och dess inkarnater skulle kunna stå i centrum i en sådan kampanj, en urgammal sekt som vill inget hellre än att få den tredje horisonten på fall kan vara kampanjens huvudfiende. På vägen kan spelarna träffa på många komplikationer då de flesta ogillar dem pga rykten om vad de gjorde under portalkrigen, att de är fanatiska Martyr dyrkare som vid minsta lilla provokation går till handling har inte direkt förbättrat horisontens syn på dem. Man kanske även kunde ha ett eller flera av äventyren på Zalos-B där Pariatets Orden bedriver ett korståg mot kätterska läror.

Konsortiet: Spelarna kan vara agenter som är till för att spionera på konkurrenter eller leta rätt på arbetare som läcker information eller saboterar. Spelarna skulle även kunna driva ett av Konsortiets företag där de då får problem såsom strejker, arbetsolyckor, sabotage, konkurrens och för små vinster.

Gastar och stuvare skulle man kunna göra intressanta händelser till, ibland kanske man blir tvungen att slänga in dem i handlingen väldigt hårt och bryskt så att de blir en central del av handlingen, i ett av mina äventyr såg jag till att spelarna blev misstänkta för ett antal mord vilket tvingade dem att fly och försöka rentvå sig själva, vilket de lyckades med tillslut, något så brutalt behöver det inte vara men en gast på samma skepp som spelaren/arna kanske kollapsar i en korridor i skeppet när spelaren/arna kommer förbi och med sitt sista andetag så lämnar gasten över ett föremål till spelarna och säger något kryptiskt om det som tex: "Den svarta solen får inte äta den!" (svarta solen kan då tolkas som Drakoniterna då deras symbol är en svart sol på en ljus bakgrund, spelarna bör inte kunna lista ut detta själva. "får inte äta den!" skulle kunna tolkas på många olika sätt, föremålet spelarna får kanske bara är en hänvisning till vad som inte får ätas och med "äta den" kan gasten mena absorbera till sitt kunnande (lite långsökt kanske?) eller så är det helt enkelt något som ger en oheliga krafter vid förtärande).

Kapten Farouk
Topic Author

Thu 10 May 2012, 20:28

Tack så mycket för svaren. Många bra idéer som jag kan använda efter min zenitiska bryggbesättning misslyckats med ett hopp eller drabbas av något annat obehagligt öde där ute :twisted: