Guran89

Ateism i Tredje Horisonten?

Thu 08 Dec 2016, 13:42

En av mina spelare undrade hur han ska ställa sig till Ikonerna om hans rollperson är ateist. Jag kom då att tänka på att jag inte läst om att inte tro på Ikonerna är ett alternativ i Tredje Horisonten - att de är en sådan självklar del av livet där att ingen direkt ifrågasätter dem. Hur ser ni på det? Och om man spelar en rollperson som är övertygad ateist, hur fungerar det i så fall för den att be till Ikonerna för att pressa slaget och att använda sin Ikontalang?

Kosta
Site Admin

Re: Ateism i Tredje Horisonten?

Thu 08 Dec 2016, 17:12

Hej!

I gamla Coriolis fanns det en del text om klentrogna - ffa att allmänheten såg med misstro på dem och exempelvis inte ville va på samma skepp som en klentrogen/ateist. Då fanns inte heller pressa-mekaniken.

När vi gjorde om det tog vi bort klentrogen som val, just mtp att böner inte besvaras av Ikonerna då.
Fria Ligan

Axel Widén

Wed 14 Dec 2016, 09:32

Med det sagt tycker jag du helt klart kan låta din spelare köra en ateistisk RP ändå - hen får helt enkelt inte använda "Be till Ikonerna"-mekaniken. Välkommen till ett religiöst universum :)

Beguiled

Sun 18 Dec 2016, 16:39

Ur mitt perspektiv är Zeniterna, om inte ateister, åtminstone mer pragmatiska i sin tro. Kanske inte sekulära, men åtminstone inte religiösa till den grad att deras lagar och regler baseras på religionen. De dyrkar profiten och framgången mer än ikonerna. Däremot är ritualerna djupt rotade i spelvärlden.

Att böner rent regeltekniskt ger omslag och bonusar kan man ju avskriva som inspiration, fanatism, viljestyrka, eller egentligen vad som helst, det är ju i slutänden ändå bara en abstrakt simulation av den subjektiva verkligheten i Coriolis universum. :)
GZIP: Off