Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Att bära vapen på Coriolis

Fri 19 Aug 2016, 11:26

Enligt regelboken är det olagligt att "införskaffa, använda och tillverka vapen i de civiliserade platserna i Tredje Horisonten" om du inte har talangen Licensierad.

Tekniskt sett är det alltså OK att bära vapen på Coriolis - eller skall jag tolka detta som att en RP isåfall blir haffad av gardister som vill se licens, vilket jag tycker känns mer rimligt? Kan isåfall lösas med en muta och Manipulera om vapnet inte är för galet, platsen inte för känslig och RP'n inte för shady?

RP som vill bära vapen på Coriolis måste annars dels ha dem väl dolda, dels undvika diverse sensorer?

Hur löser de kriminella gängen på Coriolis detta? Litar de helt enkelt på korruptionen i gardet?

Tankar om detta? :)
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Att bära vapen på Coriolis

Fri 19 Aug 2016, 12:05

Den viktigaste punkten ställer jag som en motfråga: hur lätt vill du att det ska vara att springa omkring med skjutvapen?

Jag menar, i en kampanj där man skjuter vilt var och varannan spelning, är det bäst att inte kriminalisera vapeninnehav. I en annan kampanj, där beväpnade bovar utgör ett ovanligt och svårt hinder, är det bäst att göra det.

Det finns inget som är rätt eller fel, och jag anser inte att det finns något inneboende i beskrivningen av Coriolis värld som ska tvinga dig att välja det ena eller det andra*. Istället tycker jag att Coriolis bör kunna stödja bägge sorters kampanjer, genom att inte säga någonting specifikt :)

*) visst lutar det åt att både Järnringen och Fria Ligan tänker sig spännande eldstrider som ett naturligt inslag i spelet, men samtidigt finns ju inget vapenfetischistiskt fokus (som ju annars är ack så vanligt i sci-fi spel). Så det tycker jag går jämt upp, dvs att jag har fog för min gissning ovan :)
 
Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Re: Att bära vapen på Coriolis

Fri 19 Aug 2016, 13:11

Helt enig :) 

Jag är mest intresserad dels av hur andra spelledare gjort, dels av huruvida Ligan avsett det ena eller det andra och detta i så fall blivit otydligt i texten.

Sannolikt är det precis som du skriver, dvs. utrymme ges för SL att ta valfritt perspektiv på hur besvärligt det är med skjutvapen.
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Att bära vapen på Coriolis

Fri 19 Aug 2016, 13:33

Jag har gjort det kopplat till Licensierad hela vägen. Har du licens, var beväpnad. Har du det inte, försök ändå men på egen risk.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Att bära vapen på Coriolis

Fri 19 Aug 2016, 20:46

I Horisontenboken s.100 står:
"Vapen som köps här kan inte alltid fås direkt. Tyngre vapen och ammunition hämtas ut ur förrådsmoduler i rymdhamnarna. Köparen får en tagg med kod till en förrådsmodul och kan hämta ut godset före avfärd."

Vart gränsen för tyngre vapen går är förstås en definitionsfråga (märk att det inte står "Tunga vapen", vilket vore en skillnad!)
Jag låter RP knalla runt med pistoler och närstridsvapen men inte gevär och karbiner, på Coriolis. Däremot kan det ju finnas etablisemang på Coriolis där de inte tillåts att bära några som helst vapen.

Talangen Licenserad gäller endast införskaffande och bärande av utrustning märkt med "Licens krav" i utrustningslistorna i vår kampanj.
Lokalt kommer jag att ha en massa olika regler där det garanterat kommer att råda totalt vapenförbud någonstans.

Jag är enig med Zapp att det är lämnat relativt öppet för SL att besluta själv. Dessutom finns ingen info om vad som krävs för licenser (av olicenserade vapen och utrustning) på Coriolis. Kanske räcker det att man är ostraffad och har råd med en "administrationsavgift" på 100 birr..? :)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Att bära vapen på Coriolis

Mon 05 Sep 2016, 23:25

Vi kommer göra en pdf med lite extra info om Coriolis med bla just vapenlicenser etc. Här finns texten i förskott:

VIKTIGT ATT VETA PÅ CORIOLIS
För den nyanlände finns det mycket att se och mycket att göra på Coriolis. För att få en bra vistelse finns det några saker att ha koll på.

Birr och kontanter
Monetära transaktioner på Coriolis görs oftast med taggar med birr. Mindre transaktioner kan dock göras med kontanter. Det kan vara bra att ha två typer av taggar: en tagg för information
(licenser, adress, försäkringar, sjukdomshistoria och annat viktigt) och en tagg för betalning. Det går också att samla båda funktionerna på en transaktortagg som är säkrare att använda eftersom den är knuten till ägarens biokod. En tagg har endast en sifferkod som skydd.

Infomaterna
Coriolis infomatsystem ger stora möjligheter för personer att hitta nyttig information, och för datadjinner är det en veritabel guldgruva. All information läcker förr eller senare i infomatsystemet i form av meddelanden, över privata forum eller i andra lösenordskyddade delar. Fraktionernas information löper över samma nät, men är hårdare krypterad. Stationens säkerhets- och försvarssystem ligger i ett separat och hårt krypterat system, som kräver tillgång till terminaler inne i Administrativa tjänsteenheten, på Coriolis gardesgarnison eller liknande. Försök att komma åt denna typ av information är förbjuden och leder till ingripande från Rättskiparna.

Arbete
Alla har rätt att arbeta på Coriolis, men för att få rätt till enkel vård vid sjukdom behövs en arbetslicens Denna kan införskaffas på den Administrativa tjänsteenheten i Kärnan till en kostnad av 100 birr/CC.

Bedriva verksamhet
Coriolis tar inte ut någon skatt av sina innevånare. Däremot finns det en etableringsavgift, en så kallad verksamhetslicens som måste lösas och också betalas varje CC för alla som vill driva eget. Priset varierar beroende på verksamhet.
 
Boende
Om man ska stanna en längre tid på stationen är det bra att söka rum hos en familj eller hyra en bostadsmodul på ett familjedrivet pensionat. Dessa är svårare att hitta än de vanliga hotellen eftersom de inte har råd med holo- eller modulatreklam. Att bo på ett hotell blir dyrt i längden, om man inte väljer billiga kisthotell som finns i anslutning till rymdhamnarna. Att köpa en bostadsmodul är mycket dyrt men samtidigt en bra investering.

Lag och rätt
Ordningen på Coriolis upprätthålls av Coriolisgardet som är underställda Guvernören. För allvarliga brott finns en specialgrupp utredare, Rättskiparna, som är direkt underställda domstolarna. Både gardet och rättskiparna har rätt att verkställa straff på plats för en rad brott. Gardet kan verkställa kroppsstraff som spöstraff och skamstraff på torgen. Rättskiparna får utmäta stympningar men också dödsstraff om det kan motiveras. Frihetsstraff är alltid korta på Coriolis och förekommer endast i anslutning till dryckenskap eller förvirring. Längre frihetsstraff innebär alltid straffarbete på Kua. Ekonomiska straff är vanliga, ofta som tillägg till andra straff. Självmord är olagligt och leder till konfiskerade tillgångar för att hindra personer från att dra på sig stora skulder och sedan ta sitt liv för att rädda familjen undan inkasso.

Sjukvård
Med en arbetslicens kan en rad privata vårdalternativ på stationen utnyttjas. Det finns ofta kvartersläkare i de större bostadsområdena. För de som saknar licens finns Samariternas sanatoriumoch tillika läkehus.

Själavård
Ikonkapell finns överallt på stationen och predikanterna står till förfogande mot mindre gengåvor. Även fraktionen Ikonernas kyrka belägen i Kärnan kan hjälpa till men mer omfattande stöd ges endast till medlemmar. Medlemskap i Ikonernas kyrka är helt gratis.

Transporter
I stationens centrum görs de flesta längre personförflyttningar med hjälp av tuben, som går runt Ringen och in i Kärnan genom de fyra stagen. Det finns fem stationer för tuben, de fyra torgen ute på Ringen samt centralen i Kärnan. Det går att ta svävartaxi mellan byggnaderna i Kärnan och upp till Spiran via gravschakten. Även adresser i Ringen kan besökas via rymdslussar. Taxiresor är dyra. Privata fordon kräver en fordonslicens som också är dyr. Cykel, rickshaw och bärstol kan framföras utan licens. Däremot krävs tillstånd för marklastare, gravstol, och gravsvävare. Hjulfordon är endast godkända för renhållnings- och transportföretag, samt för gardet och Rättskiparna.

Vapenlagar och självförsvar
Licens krävs för alla sorters vapen och kostar vanligen lika mycket som vapnet per år. Tyngre vapen och vapensystem är inte tillåtna inne på stationen. Personer som är dömda för våldsbrott får inte licens för vapen.Coriolissjälvförsvarslagstiftning slår fast att alla har rätt att värja sig mot angrepp och därtill rätt att skydda sin egendom. Våldet ska motsvara det våld man utsätts för. Det är dock svårt att bli dömd för övervåld såvida man inte nyttjat illegala vapen.

Sevärdheter
Hela Coriolis är en sevärdhet i sig, men för den som letar efter något utöver det vanliga bör Ikonernas tempel, Stiftelsens historiska museum och Spirans torg absolut besökas. Den välplanerande kan också boka bord på Alkamaar.

Högtider och festivaler
Coriolis har tre större högtider: Grundandet, Cykladen och Pilgrimarian. Grundandet firar Coriolis uppförande och instiftandet av Guvernören och Fraktionernas råd. Festligheterna sker i princip överallt med mat, dans och musik. Vid Spirans torg firas i början av kvällsvakten de som stupat för att skydda stationen, såväl gardister och rättskipare som guvernörer och civila. Cykladen är nyårsfesten som firas med olika tillställningar och tävlingar. Festligheterna är om något större än under Grundandet och avslutas av tradition med en stor konsert i Kärnan. En informell tradition för många är att fira Ringen runt under dagen för att sen avsluta i Kärnan. Under Pilgrimarian är det desto lugnare. Firandet sker med bön och eftertanke. Köerna till Ikonernas kapell börjar redan under nattvakten dagen innan. Flera ikontåg med gestaltningar av favoritikoner passerar i pompa och ståt längs Promenaden. Oftast avslutas kvällen med en stor middag.

Så smälter du in på Coriolis
     Hylla Guvernören, Fraktionernas råd och folkviljan.
     Acceptera andras olikhet, och förstå att genom det kan andra acceptera dig.
     Respektera Ikonerna och offra till dem inför viktiga beslut och som tacksägelse. Låt dina val följa Ikonernas segment.
     Delta i högtidsdagar och festivaler.
     Tala aldrig väl om Dabaran, Mira eller någon annan plats som falskt gör sken av att vara Horisontens centrum. 
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Att bära vapen på Coriolis

Tue 06 Sep 2016, 18:43

Härligt!

Något ni säkert redan tänkt på att ta med är "hamnhyra" för rollpersonerna som säkert vill bo på sitt skepp när de besöker Coriolis. Om de inte är exploratörer med månader ombord kanske.. Eller priviligierade som söker lyxigare logi.. :)
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Att bära vapen på Coriolis

Fri 11 Nov 2016, 17:10

Härligt!

Något ni säkert redan tänkt på att ta med är "hamnhyra" för rollpersonerna som säkert vill bo på sitt skepp när de besöker Coriolis. Om de inte är exploratörer med månader ombord kanske.. Eller priviligierade som söker lyxigare logi.. :)

I våra grupper är det löst på följande sätt: långa, tråkiga, mörka och ensliga färder ger karaktärerna psykospoäng, dessa poäng är ett slags psykologisk utmattning som endast regenereras "i land" på rymdstationer, kryssningsskepp eller planeter. Att hyra plats för sitt skepp i rymdhamn är dyrt på stationer men billigt på planeter. 

Vad vapen beträffar är Vulkanpistoler och långbössor oftast tillåtet rakt av medan mer militära och kraftigt penetrerande vapen som accelerator / termal / mesonvapen är licensbelagt eller tvärt av förbjudet. 
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Att bära vapen på Coriolis

Sun 06 Oct 2019, 16:33

Jag petar på denna tråd då jag inte kände att det fanns ett entydigt svar och min spelgrupp var mäkta förvirrade, så jag läste allt ni skrev här och på andra ställen och gav dem denna husregel:

  • Licens kostar 5 erf och 500 birr, inget mer.
  • Tunga vapen med asterisk får du inte ha på stationer, främlingars skepp och i städer.
  • När du har licens får du köpa vapen och rustningar.
  • Det finns olaglig teknologi som inte står i grundboken som är olaglig att bära (jag var inte särskilt specifik här, ville bara påvisa att det finns skumma grejer).

Fattar vitsen av systemet som beskrivit men tycker personligen det är onödigt krångligt rent speltekniskt och lite snårigt. Så kan ju byråkratin vara, men jag tycker spelarna slipper det lidandet i detta rymddrama. ;)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests