Beguiled

Hur mycket vet gemene man?

Thu 04 Aug 2016, 10:59

Har funderat mycket på hur man bör presentera spelvärlden för nya spelare, eftersom min egna kampanj (förhoppningsvis) tar sin början på söndag denna veckan. Men något jag insett längs vägen är att information sällan presenteras historiskt. Människor tenderar att leva mycket mer i nuet, även om de ändå säger att det var bättre förr. Särskilt om livet är väldigt hårt brukar saker som historia och politik ta andraplats. Ändå är det vad världen utgår från allra mest, eftersom det är vad som skiljer olika platser åt.

Jag tänker mig därför något av det här slaget:

Legofolk: har ingen större koll på vare sig historia eller politik, utan kan på sin höjd ha hört att det är "något" som kommit upp ur Xenes djup och är antagligen väldigt insatta i debatten kring Ikonernas kyrka och deras ambitiösa försök att ena den förstkomna religionen. De kan även ha förfäder som slogs i Portalkrigen eller anlände med Zenit men det är för lång tid sedan krigen för att de ska veta varför eller ens ha någon vidare koll på första och andra horisonten. Givetvis blir kunnandet sämre ju längre från de större systemen som legofolket bor och legofolk som befinner sig i periferin av rymdhandeln bör höra en hel del rykten som kan både vara korrekta och helt förvränga deras bild av samtiden.

Stationär: bättre tillgång till nyheter och en faktisk fritid gör att stationära inte bara har bättre kunskaper om läget utan också fler åsikter. Med det inte sagt att informationen de besitter är korrekt eller särskilt välinformerad. Sonder och kurirer står för mer avlägsna stjärnors informationsflöde och är inte pålitligare än sina agenters integritet. Men en stationär bör nog åtminstone veta lite mer om Portalkrigen, rymdstationen Coriolis, de större fraktionerna och de mest centrala konflikterna. Pariatets begränsningar av Zalos-systemet. Sökarnas Cirkels gamla ambitioner att bli en fraktion. Vad som helst som är intressant att använda som krokar i en kampanj - stationära kan tänkas veta det.

Privilegierad: politik är de privilegierades lekstuga och historia är förevigandet av segrarnas värv. Inte nog med att privilegierade bör ha en god inblick - de har även väldigt starka åsikter om både de centrala historiska händelserna (som Emissariernas ankomst) och fraktionernas inflytande. Åsikter som oftare cementerar egna ståndpunkter än håller sig till fakta.

Mest av allt vill jag undvika att första spelsessionen känns som en historiaomgång och istället försöka ta saker med en in medias res-start och sedan introducera världen allt eftersom. Mer som en TV-serie.

Har ni några mer tankar om detta?

Henke

Re: Hur mycket vet gemene man?

Fri 05 Aug 2016, 21:51

Tycker det låter riktigt bra, och applicerbart på fler rollspel.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Rutger Rex

Re: Hur mycket vet gemene man?

Sat 06 Aug 2016, 21:47

Mest av allt vill jag undvika att första spelsessionen känns som en historiaomgång och istället försöka ta saker med en in medias res-start och sedan introducera världen allt eftersom. Mer som en TV-serie.

Har ni några mer tankar om detta?
Jag tror att denna metod är nyckeln till en lyckad introduktion. Då känns det viktigare att från början förmedla spelets känsla, något som bör göras redan vid skapandet av de första rollpersonerna. M0 är så tacksamt att komma igång med just för att rollpersonerna har varit mer eller mindre isolerade i Arken vid spelstart. Sedan ger de sig ut och utforskar världen sektor för sektor. Briljant.

Några centrala delar bör ju spelarna ha ett hum om från början, som t.ex. ikonerna, förstkomna/zeniter, kanske översiktlig kunskap om Coriolis etc, men att fylla dem med mer info innan spelstart tror jag kan ta för mycket tid från det första och viktiga spelmötet (då man vill komma igång och testa spelet istället för att få en lång föreläsning om spelvärlden).

En lösning jag har funderat på är att låta samtliga rollpersoner härstamma från ett system i horisontens ytterkant och under första spelmötet ta sig in till Kuasystemet och Coriolis och på så sätt få spelvärlden presenterad för sig underhand. När spelarna sedan känner världen bättre kan de skapa nya rollpersoner och föra över kunskapen till dem.
GZIP: Off