Jens go game
Topic Author
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Vad har jag missat för prudukter?

Sat 13 Jun 2015, 16:01

Jag har inte spelat Coriolis tidigare. Nu när ni gör en kickstarter hängde jag på. Men jag undrar vad jag har missat för prudukter som är utgivna tidigare. Har det funnits annat än de tre äventyren som finns att köpa i fria ligans shop? Kommer de att ske en nyutgivning av dessa i så fall? Finns det några tankar från Fria ligan att ge ut gammalt med nya regelsystemet?
 
Johan Ekberg
Posts: 52
Joined: Mon 22 Apr 2013, 14:08
Location: Skövde

Re: Vad har jag missat för prudukter?

Sat 13 Jun 2015, 23:06

Förutom regelbok och spelledarskärm (båda från 2008) så gav Järnringen ut dessa två produkter till Coriolis:

Ghazalis Sista Färd (Äventyr, 34 sidor, 2008)

Mahanjis Väktare (Kampanjmiljö + långt äventyr, 66 sidor, 2010)

Båda dessa rekommenderas varmt. Särskilt den sistnämnda som ju är skriven av Kosta från Fria Ligan. De är dock slutsålda överallt, så det är väl Tradera eller liknande som gäller för att få tag på dem.

Sen har det också kommit en del till Coriolis i Fenix genom åren. Alla sådana nummer finns fortfarande att köpa på Fenix hemsida. Här kommer en komplett lista med allt Coriolis-material i Fenix:

2005-6: Information om det kommande spelet (Intervju, 2 s)
2007-6: Om skapandeprocessen och spelets framtid (Intervju, 2 s) + Presentation av regelboken (2 s)
2008-3: Arams Ravin (Kampanjmiljö, 16 s)
2008-5: Död Till Vrakpris (Äventyrsinledning, 5 s)
2009-4: Fångläger Terhenar III (Äventyrsplats, 4 s)
2009-5: Mosaik från Gränsrymden (Nyheter, 1 s)
2010-2: Gränsrymden Och Djachroum (Kampanjmiljö, 20 s)
2010-3: Mysterier I Gränsrymden (Bakgrund, 4 s)
2010-4: Gulbarans Bro (Äventyrsplats, 4 s)
2010-5: Surha - Smugglarnas Planet (Kampanjmiljö, 4 s)
2011-1: Gränsrymdens Nomader - Slavfolkets Ättlingar (Bakgrund, 4 s)
2011-2: Prospektörerna - Gränsrymdens Nyanlända (Bakgrund, 4 s)
2011-4: Kua Och Monoliten (Kampanjmiljö, 20 s)
2012-5: Reningsverket (Äventyrsplats, 4 s)

Allt som har med Gränsrymden att göra (inklusive Gulbarans Bro) blev sedan en del av den modulen från Fria Ligan. Och texten om Surha finns också i äventyret Iskallt Inferno. I övrigt är allt material unikt för Fenix. De två långa artiklarna om Arams Ravin samt Kua och Monoliten är särskilt värdefulla för en SL som vill ha mer Tredje Horisonten-material.

Det finns ju även en del intressant att ladda ner till Coriolis hos Fria Ligan, till exempel den 24-sidiga bakgrundsmodulen Nharmada.
Last edited by Johan Ekberg on Mon 15 Jun 2015, 16:48, edited 2 times in total.
 
Jens go game
Topic Author
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Vad har jag missat för prudukter?

Sun 14 Jun 2015, 06:48

Tack så mycket Johan! Fantastisk genomgång.

Kommer Ghazalis Sista Färd och Mahanjis Väktare komma i nyutgåva? Eller är de för alltid förlorade?
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Vad har jag missat för prudukter?

Sun 14 Jun 2015, 07:36

Kommer Ghazalis Sista Färd och Mahanjis Väktare komma i nyutgåva? Eller är de för alltid förlorade?
Ghazalis sista färd ligger som stretch goal i kickstarter-kampanjen.
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har jag missat för prudukter?

Sun 14 Jun 2015, 19:43

Korta kommentarer från en uppenbart partisk källa. Ta med näve salt etc.

Ghazalis – Bra intro, som med fördel moddas lite för att komma till sin fulla rätt. Prolog till kampanjen Ikonernas Nåd som i allra högsta grad fortfarande är aktuell. Kommer troligtvis ges ut i omarbetad version till nya Coriolis.

Mahanjis Väktare – Fristående hyfsat sandboxigt äventyr på ökenplanet. Tänkt som del ett av två men fungerar bra på egen hand. Ligger ganska långt ner på priolistan för Ligan tyvärr så kanske det som har minst chans att ses i återtryck.

Gränsrymden & Djachroum – Vårt försök att skapa en mer fokuserad setting till Coriolis. Tycker fortfarande att det är en riktigt bra spelmiljö med gott om krokar för spel. Delar kommer ingå i nya Coriolis.

Kua & Monoliten – Mer setting enligt samma modell som Gränsrymden. Stora delar kommer i omarbetad form ingå i nya Coriolis.

Iskallt Inferno – Actionstänkare på isplanet. Ett ganska enkelt och rakt scenario med massor av action. Är själv väldigt svag för kartorna. För övrigt vår enda Coriolisprodukt som inte är skriven av oss själva.

Ljusblommans mörka blad – Tänkt som del 1 i en äventyrstrilogi som avslöjar hemligheterna i Gränsrymden och alltså en systerpublikation till Gränsrymden & Djachroum. Lider lite av bristen på uppföljare att det är ganska rälsat, men tycker vi fick till en riktigt cool backstory. Kommer troligtvis komma i en ganska omarbetad version tillsammans med efterföljarna till nya Coriolis.
Fria Ligan
 
Jens go game
Topic Author
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Vad har jag missat för prudukter?

Mon 15 Jun 2015, 13:24

@Nils: när du säger att vissa delar kommer att ingå i nya Coriolis. Hur ska man tolka det? Som att man inte behöver köpa de modullerna för att de till största delen ingår i nya Coriolis?
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Vad har jag missat för prudukter?

Mon 15 Jun 2015, 14:43

Så tolkar jag det och hoppas att detta är utgångsläget? Gamla äventyr är ju en sak, men all bakgrund/världsinformation måste givetvis ges ut på nytt så att nya spelare kan koncentrera sig på den nya produktlinjen utan att behöva jaga gamla tryck på tradera.. Annars skulle jag bli förvånad! :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests