User avatar
SirBulle
Topic Author
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Karaktärsskapande och dess bakgrund

Tue 20 Jan 2015, 10:14

Hej!
En sak som jag har kommit på gällande karaktärsskapandet i Coriolis är att det ibland blir svårt att skapa helt nya karaktärer utan att bakgrundstoryn blir liknande.
Om jag t.ex. vill skapa en superpilot. En, enligt reglerna, den bästa möjliga pilot jag från början kan skapa så är det väldigt svårt att vara en Nomad ute från vidderna. Detta då t.ex. jag behöver köpa att min karaktär har gått i en akademi.
Är det andra som har denna känslan?

Det kanske är något annat som gör att jag inte riktigt tar till mig mina karaktärer i det här systemet men detta är det enda jag kan tänka mig.

Det är en så underbar värld så jag vill verkligen få samma sköna känsla för mina karaktärer som för resten av spelet.
 
User avatar
Lightshy
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Karaktärsskapande och dess bakgrund

Tue 20 Jan 2015, 21:22

Fast man måste ju inte maxa sin karaktär. Jag är mer intresserad av att skapa intressanta personligheter med alla sina up's & down's istället för någon som är gjord för att "vinna spelet". Men det beror ju naturligtvis på vad för spelupplevelse man söker.
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: Karaktärsskapande och dess bakgrund

Wed 21 Jan 2015, 14:49

Du kan ju fråga spelledaren om det är okej att du köper bakgrunden men rent fluffmässigt omformulerar den till nåt som passar din karaktär bättre, gör den mer intressant.
 
User avatar
SirBulle
Topic Author
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Karaktärsskapande och dess bakgrund

Wed 21 Jan 2015, 17:49

Jag är med på att det inte är ett måste att maxa sin karaktär alá Munchkin.
Jag bara känner att det nog finns en förbättringspotential i hur man beskriver de olika "perks" som finns i spelet.
Är det inte möjligt att få bonusarna på något sätt utan att de direkt styr ens bakgrund?

Jag menar att istället för att skriva att man har en utbildning på akademien så kanske man kan skriva att karaktären på något sätt har kunskap om ämnen likt någon som faktiskt har gått skolan. Kanske har jag länge levt med en professor, kanske är jag bara en ovanligt begåvad människa eller så kanske jag faktiskt har gått på den beryktade skolan?
 
User avatar
Lightshy
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Karaktärsskapande och dess bakgrund

Wed 21 Jan 2015, 18:27

Det fina med rollspel är att reglerna är till för att hjälpa dig, inte styra dig. Du bestämmer själv hur du vill ha det för att få ut det mesta av den spelupplevelse du söker. Houserule's etc...
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Karaktärsskapande och dess bakgrund

Fri 23 Jan 2015, 00:11

Om jag t.ex. vill skapa en superpilot. En, enligt reglerna, den bästa möjliga pilot jag från början kan skapa så är det väldigt svårt att vara en Nomad ute från vidderna. Detta då t.ex. jag behöver köpa att min karaktär har gått i en akademi.
Jag skulle som andra föreslår, bara snacka ihop mig med SL och bygga en cool story kring min nomad som är ett pilotess - kanske efter att ha drivit med nomaderna i Gränsrymden hela sitt liv eller vallat asteroider som en asteroidwallah i en liten drönare. All in liksom!
Fria Ligan
 
User avatar
SirBulle
Topic Author
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Karaktärsskapande och dess bakgrund

Fri 23 Jan 2015, 09:07

Jo detta är jag självklart med på.
Jag är inte alls främmande för att husregla mig runt saker eller att skita i stycken jag inte gillar.

Min fråga är mer av naturen att detta kanske är något som borde ses över inför kommande versioner?
Är det bara jag som inte gillar att vara så styrd i karaktärsskapandet?
Reglerna och beskrivningarna finns där ju av en anledning. Känns ju onödigt att utgå ifrån att man ska gå runt vad som står i boken...
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Karaktärsskapande och dess bakgrund

Fri 23 Jan 2015, 11:17

Jo detta är jag självklart med på.
Jag är inte alls främmande för att husregla mig runt saker eller att skita i stycken jag inte gillar.

Min fråga är mer av naturen att detta kanske är något som borde ses över inför kommande versioner?
Är det bara jag som inte gillar att vara så styrd i karaktärsskapandet?
Reglerna och beskrivningarna finns där ju av en anledning. Känns ju onödigt att utgå ifrån att man ska gå runt vad som står i boken...
Håller med om att bra regler ska ge stöd i skapandet av spännande rollpersoner, inte stå i vägen för det. Helt klart en viktig poäng när vi utvecklar den nya versionen. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Karaktärsskapande och dess bakgrund

Fri 23 Jan 2015, 12:49

Jag förstår - det är väl så med regler att koncepten som spelskaparna hittat på inte fyller allt (kanske därför många spel har splatbooks). Till Coriolis har vi hittar på en massa koncept el setting som inte fanns i v1. Och vi kommer definitivt öppna upp en hel del av universat med den nya reglerna i setting och som T säger regler som är anpassade till det.
Fria Ligan
 
User avatar
SirBulle
Topic Author
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Karaktärsskapande och dess bakgrund

Fri 23 Jan 2015, 14:37

Härligt!
Precis detta jag ville höra!
Jag ser med spänning på vad som skall komma gällande Coriolis framöver!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests